חדשות הארץמבזקים

לאחר שלא הושגה הסכמה, המאחז הבדואי "אום סלים" מפונה

לאחר שנים של נסיונות להגיע להסכמה, בשעות אלו מפונה "אום סלים", מקבץ בדואי בלתי חוקי הממוקם בצמוד לצומת שוקת, על התוואי המתוכנן של כביש 6. רגבים: "איחור של שנים רבות."

רשות מקרקעי ישראל וכוחות הביטחון מפנים הבוקר (רביעי) מקבץ בלתי חוקי בנגב שתושביו פלשו לאדמות מדינה ליד מחלף שוקת. הפלישה של פזורת "אום-סלים" בוואדי חליל התעצמה בסוף שנות ה-90.

התיישבות בנגב - יישובים ערביים - בדואים - הפזורה הבדואית
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

בשנים האחרונות היה מקבץ זה למכשול העיקרי בהמשך הפיתוח והסלילה של כביש 6 דרום. במשך שנים ניהלה המדינה באמצעות הרשות להסדרת הבדואים, משא ומתן לפינוי המקבץ והציעה לתושביו שלל פיצויים מרחיקי לכת.

עד לאחרונה, התושבים ניסו לסכל את פינויים מהשטח באמצעות עתירה לבג"ץ, בטענה כי הם מוכנים לעבור ליישוב תל שבע, אולם השופטים יצחק עמית, דפנה ברק ארז וחאלד כבוב דחו את העתירה פה אחד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בג"ץ קבע כי המדינה עשתה כל מאמץ להגיע להידברות עם התושבים, התכניות אושרו לפני שנים רבות והטענה לפיה ניתן לעבור ליישוב תל שבע, תתקע את המשך סלילת כביש 6 בשנתיים לפחות.

הבוקר כאמור, מתבצע פינוי על ידי רשות מקרקעי ישראל בליווי כוחות גדולים של משטרה ומג"ב. תושבי המקבץ מפונים ליישוב אום בטין הסמוך, בו הוכשרו מגרשים אותם המדינה מעניקה להם בחינם כפיצוי, לצד תשלום של מאות אלפי שקלים לכל בית אב כנגד המבנים הבלתי חוקיים.

אום בטין, יישוב מוכר במועצת אל קאסום, ממוקם כקילומטר בלבד מהמקום, ולתושביו, בני שבט אבו עסא, שייכות שבטית לתושבי "אום סלים".

בתנועת רגבים אומרים כי "החזון והתכניות לפיתוח הנגב נבלמו יותר מדי פעמים ובמשך יותר מדי שנים בגלל עברייני בניה. כביש 6 הוא עורק חיים קריטי עבור מדינת ישראל ופיתוחה. בלתי נתפס לחשוב כי סלילת המקטע ממחלף שוקת דרומה נוטרלה במשך שנים כה ארוכות.
בעיניים צופות פני עתיד, ברור לכולם כי מדינת ישראל חייבת לפתח תשתיות ולהשלים אותן לרווחת תושבי הנגב ודור העתיד."

פינוי מאחז בדואי
קרדיט: רגבים

מהמועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב נמסר: "הריסת שכונת ואדי חליל היא פשע נגד האנושיות. גם אם תושבי השכונה היו מוכנים לעבור לשכונה 1 באום בטין, כפי שדורשת המדינה – בניית הבתים שם כלל לא החלה. המשמעות היא שממחר בלילה, למאות תושבי השכונה, בהם כ-150 ילדים, קשישים רבים וגם בעלי מוגבלויות, לא תהיה קורת גג לישון תחתיה. דמוקרטיה מתוקנת לא יכולה לעשות זאת לאזרחיה, וישראל לא הייתה מעלה בדעתה לעשות זאת לאזרחיה היהודים."

עוד אמרו כי "כל חטאם של תושבי ואדי חליל הוא שאינם מוכנים לעבור לשכונה שבה יש סכנה אמיתית לשפיכות דמים, עקב איומים של גורמים אלימים בודדים, הנמנים על שתי משפחות גדולות הזקוקות לשכונה לשם הסדרת מגוריהן. כל שתושבי ואדי חליל מבקשים הוא להכשיר במהירות את שכונת אל מיטלה בתל שבע, כדי שיוכלו לעבור אליה בהקדם. לאטימות המדינה ולהתעקשותה על ההרס ועל הפיכת מאות מאזרחיה לחסרי בית, יש רק סיבה אחת, מבישה: גזענות."

לסיום אמרו במועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים בנגב כי "למרבה הצער נראה שישראל נחושה להיפלט אל מחוץ לקבוצת המדינות המפותחות. רשות הבדואים, רשויות האכיפה, המשטרה ובתי המשפט – כולל בג"ץ – שאישרו את ההרס האלים, לא יינקו מהחרפה שהם ממיטים על דמותה של מדינת ישראל".

Back to top button