חדשות הארץמבזקים

היועמ"שית תוקפת בחריפות: "הממשלה מנסה להחליש את מעמדי"

בימים האחרונים התגלע עימות חדש בין הממשלה לבין היועצת המשפטית, גלי בהרב-מיארה, סביב הנושא הרגיש של גיוס בני הישיבות החרדיות לצבא. המחלוקת החריפה נוגעת לייצוג המשפטי של עמדת הממשלה בפני בית המשפט העליון בהליכים הקשורים לסוגיה זו.

בהרב-מיארה טוענת כי הממשלה ניסתה לקבל ייצוג משפטי נפרד עבור כלל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, כדוגמת משרד הביטחון והחינוך, מבלי לקבל את אישורה לכך. לדבריה, קבלת ייצוג נפרד לכלל המשרדים מנוגדת לחוק ומהווה ניסיון להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולפגוע ביכולתו לשמור על האינטרס הציבורי.

מהיועמ"שית נמסר כי הממשלה רשאית לקבל ייצוג נפרד אך ורק לעמדתה שלה, והיא תמשיך לייצג את משרדי הממשלה האחרים ואת צה"ל בפני בג"ץ בהתאם לחוות דעתה המשפטית. בכך, תוכל בהרב-מיארה להציג בפני בית המשפט את מלוא התשתית העובדתית והמשפטית הנדרשת מנקודת מבט ממלכתית של שמירה על שלטון החוק.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהצד השני, הממשלה טוענת כי יש לה עמדה ייחודית בנושא תקופת הביניים עד לחקיקה חדשה בעניין גיוס החרדים, ולכן היא זקוקה לייצוג משפטי נפרד. לטענתה, במהלך תקופה זו ניתן להמשיך ולא לגייס תלמידי ישיבות ולשלם תמיכות כספיות למוסדות תורניים.

העימות החריף בין הממשלה ליועצת המשפטית מעיד על המתחים הגוברים בין הרשויות, במיוחד על רקע ניסיונות הממשלה לקדם רפורמה משפטית שנויה במחלוקת. הדיון בבג"ץ בנושא גיוס החרדים צפוי להתקיים בתחילת יוני הקרוב בהרכב מורחב של תשעה שופטים.

המדינה הגישה תצהיר משלים מטעם מערכת הביטחון ובו נכתב: "ראשית יצוין, כי עוד במהלך חודש דצמבר 2023 (וטרם ההתפתחויות המשפטיות האחרונות), החלו משרד הביטחון וצה"ל בעבודת מטה לשם קידום שילובם של בני הציבור החרדי. עבודת המטה נמשכת גם בימים אלה במטרה לגבש תוכניות פעולה ופעולות על ידי הגופים הרלוונטיים בצה"ל ובמערכת הביטחון למימוש גיוס חרדים בטווח הזמן המיידי, ופעולות שתשפענה גם על גיוס בטווחים ארוכים יותר."

עוד צוין כי "עם פקיעת החלטת הממשלה מס' 682, ומשזו לא הוארכה וטרם נחקק הסדר חוקי חלופי, התקיימו בראשות שר הבטחון, הרמטכ"ל ובדרגי הפיקוד בצה"ל וכן במשרד הבטחון, דיונים בנושא גיוס בני האוכלוסייה החרדית. בדיונים נבחנו חלופות להיערכות מערכת הביטחון לגיוס בני הציבור החרדי, בהתחשב במורכבויות השונות הנוגעות לגודל האוכלוסייה, מאפייניה וצרכי המלחמה המתנהלת. כמו כן, התקיימו פגישות בראשות שר הביטחון עם הגורמים השונים לצורך קידום חוק בהסכמה רחבה."

"הרשויות המוסמכות שוקדות על גיבוש תכנית לגיוס מדורג של בני הציבור החרדי. עבודת המטה הראשונית לגיבוש התכנית צפויה להסתיים בתוך מספר שבועות. נבקש, אם כך, לשוב ולעדכן את בית המשפט הנכבד בפרטי התכנית לקראת הדיון הקבוע בעתירות, במועד שייקבע על ידי בית המשפט הנכבד להגשת תצהיר משלים מטעם הממשלה, בהמשך לבקשתה מיום 25.4.2024. העובדות המפורטות לעיל אושרו על ידי רמייט שר הביטחון, מר שחר כץ, ונמסר כי תצהיר מטעמו ייחתם ויוגש בהקדם אפשרי."

גלי בהרב - מיארה
ארכיון. צילום: דוברות משרד המשפטים

תגובה אחת

Back to top button