צרכנות

איך להיזהר מהאותיות הקטנות בחוזה שכירות – מדריך לשוכר ואפילו למשכיר

קרדיט תמונה PEXELS

בשעה טובה מצאתם את דירת החלומות שבה אתם רוצים לגור בתקופה הקרובה, אך רגע לפני שאתם ממהרים לחתום על חוזה השכירות עליכם לעיין היטב בהסכם, ובמיוחד חשוב לקרוא בעיון רב את האותיות הקטנות. מהן האותיות הקטנות שעלינו לשים אליהן לב בבואנו לחתום על הסכם שכירות? הכנו עבורכם מדריך לשוכר, המדריך כולל מידע חשוב ועדכני גם למשכירים!

חשיבות הסכם השכירות

הסכם שכירות נועד להגן ולשמור על האינטרסים של שני הצדדים לעסקה, והחוזה חייב להיות מנוסח בשפה ברורה ולספק מענה לסוגיות מרכזיות שונות הקשורות בשכירת הנכס למגורים, כך שתנאי העסקה יהיו ברורים לשוכר ולמשכיר, והחוזה חייב להיות מותאם להוראות החוק.

חשוב לציין כי הסכם השכירות הוא חוזה מחייב ובעל תוקף משפטי, לכן אין להקל ראש בהסכם ויש לקרוא היטב גם את האותיות הקטנות. החוזה מהווה מסמך חשוב וחיוני לדיירים ששוכרים את הדירה וגם עבור המשכיר, כלומר בעל הנכס. נכון, יש חוזה סטנדרטי יחסית הכולל את הסעיפים והעקרונות המרכזיים המתבקשים בהסכם מסוג זה, אך חוזי השכירות כוללים סעיפים נוספים, בדרך כלל על פי דרישת המשכיר, לכן חשוב לקרוא את המסמך במלואו ובטרם החתימה על ההסכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על מה כדאי לשים לב בחוזה השכירות?

בכל חוזה שכירות יש אותיות קטנות שמתחבאות להן, לכן חייבים לקרוא את ההסכם ומומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בנושאים אלו. כך לדוגמה, יש לוודא כי החוזה עומד בדרישות החוק, במיוחד חוק שכירות הוגנת. על פי החוק החדש יחסית, המשכיר רשאי לדרוש ולגבות ערבות מראש רק עד סכום בגובה שליש מדמי השכירות לכל התקופה שנקבעה בחוזה, ולא יותר מ-3 חודשי שכירות. בנוסף, הדירה המושכרת חייבת להיות ראויה למגורים ולספק תנאי מחיה נאותים לשוכר, לרבות חיבור לרשת החשמל, חיבור לתשתית המים, פתחי אוורור ועוד.

בנוסף לזאת, החוק החדש מסדיר את חובת התיקונים בדירה על בעל הנכס, ועליו לתקן או לשלם עבור התיקון בתוך 30 ימים ממועד הבקשה של השוכר, כל עוד הפגמים בדירה נוצרו בגלל שימוש סביר. ישנם תיקונים דחופים, למשל פיצוצי צנרת ונזילות מהתקרה, שהמשכיר חייב לתקן בתוך שלושה ימים מיום הדרישה של הדייר. החוק מטיל את האחריות לשלם ועד בית, ארנונה, חשמל, מים וגז, על ידי השוכר, בעוד תשלומים להשבחת הנכס ולרכישת מתקנים חלים על המשכיר בלבד, כולל ביטוח דירה, אלא אם הצדדים מחליטים אחרת בנוגע לרכישת הביטוח.

אחד מהסעיפים החשובים בהסכם השכירות, שמופיע לרוב באותיות הקטנות, הוא אופציה להארכת החוזה. בדרך כלל השוכר מעוניין באפשרות זו מאחר שהיא מעניקה לו שקט נפשי והוא יכול להאריך את החוזה ולהמשיך לגור בנכס, לכן חשוב לבדוק את האותיות הקטנות מאחר שלרוב יש לשלוח הודעה בכתב על מימוש או אי מימוש הארכת החוזה עד למועד מסוים אחרת ההסכם עשוי להתארך באופן אוטומטי. המשכירים פחות אוהבים את אופציית הארכת החוזה מאחר שהיא מגבילה אותם והם עשויים לפספס הזדמנות להשכיר את הדירה במחיר גבוה יותר.

סעיף נוסף שחשוב להתייחס אליו נכון עוסק בקנסות החלים על השוכר בגין איחור בתשלום דמי השכירות. יש לקרוא היטב את האותיות הקטנות כדי להבין איך איחור בתשלום מוגדר ומה הקנס או ריבית הפיגורים על פיגור בתשלומים.

כמו כן, חשוב להתייחס נכון לסעיף העזיבה המוקדמת, מאחר שיש מצבים בחיים שבהם נאלצים לעזוב את הדירה לפני סיום החוזה, וחשוב לדעת מראש כמה תשלומים יש לשלם לבעל הנכס כדי למנוע ממנו הפסד והאם יש אפשרות למצוא ולהכניס שוכר חליפי.

אם יש חיות מחמד חשוב לבדוק האם החוזה כולל אותיות קטנות הקשורות לכך, ואם מגדלים כלב, חתול או חיה אחרת יש לוודא כי החוזה מאפשר זאת.

האותיות הקטנות בנושא אחריות על נזקים

אחד המוקשים בחוזי השכירות קשור לאחריות על נזקים שנגרמו בדירה. יש להכיר את החוקים הקיימים כדי לבדוק האם החוזה תקני, ויש נזקים שנגרמו עקב שימוש סטנדרטי שאינם צריכים לחול על השוכר, בעוד נזקים שנגרמו בגלל שימוש לא סביר חלים על השוכר.

לסיכום, כדאי להוריד חוזה שכירות סטנדרטי מאתר וויצ'ק, ובעזרת עורך דין לבצע שינויים בהסכם בהתאם לצורכי הצדדים, בהסכמה משותפת ובהתאם להוראות החוק.

 

Back to top button