מבזקיםתנועה ותחבורה

בשורה לירושלמים: הקו המהיר לירושלים יוארך ויגיע עד מרכז העיר

הועדה הלאומית לתכנון ובניית תשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה היום (שני) את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להארכת קו הרכבת המהיר לירושלים, מתחנת יצחק נבון שבמבואות העיר עד לתחנת החאן הסמוכה למושבה הגרמנית, עם תחנה נוספת במרכז העיר.

הקו יעבור כולו במנהרה תת-קרקעית והתחנות יוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. עם השלמת העבודות יפעלו 13 רכבות בשעה לכל כיוון, מירושלים ואליה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "ירושלים היא בירתנו ההיסטורית, שאליה התגעגענו לאורך אלפי שנות גלות. היא שהחזירה אותנו למולדתנו, והיא שנותנת לנו את הכוח והזכות לבנות את הארץ, לפתח ולבסס אותה, לתת לה כלים לפרוח ותשתיות שיעמדו בהצלחה באתגרי העתיד. לכן אני מחויבת לעשות הכל למען פיתוחה של ירושלים, מעל ומתחת לפני הקרקע.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״במרכז העשייה שלי עומדת התחבורה הציבורית, אשר נשענת על מערכות הסעת המונים שמהן מתפצלים כל שאר אמצעי התחבורה. בנוסף לרשת הרכבות הקלות שאנחנו מקדמים במרץ, ואשר תושלם עד סוף העשור הנוכחי, אנו נעזרים במבנה הטופוגרפי הייחודי של ירושלים המאפשר לנו להגיע ממש עד מרכז העיר מתחת לפני הקרקע.״ הוסיפה.

״בעתיד הקרוב יוכל תושב ירושלים להגיע מביתו לתחנת הרכבת בדרך הנוחה לו, ומשם לעלות על קו מהיר שייקח אותו היישר לתל אביב, חיפה או באר שבע. לזה אני קוראת "מחברים את ישראל". אמרה לסיום.

התוכנית (תת"ל 108) משתלבת בתוכנית האסטרטגית לרשת המסילות הארצית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040. לפי התחזית, בשנה זו יתבצעו כ-300 מיליון נסיעות ברשת הרכבות ברחבי הארץ.

התכנית האסטרטגית מבוססת על חיבור מיטבי ומהיר בין מרכזי ארבעת המטרופולינים וקיצור זמני הנסיעה ביניהם. לשם כך תוקם רשת מסילות היררכית עם הפרדה בין שירות בינעירוני מהיר עד 250 קמ"ש לשירות פרברי ואזורי במהירות עד 160 קמ"ש.

הרשת המלאה תכלול הוספת מסילות מהירות למסילת החוף בין חיפה לתל אביב, הוספת מסילות מהירות לבאר שבע, מסילות מהירות שיחברו בין באר שבע, ירושלים ותל אביב, והפרויקט שאושר היום להקמת מסילה תת-קרקעית בירושלים שתמשיך את הקו מתחנת יצחק נבון עד לתחנת הרכבת החאן.

תכנית זו תאפשר לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית, הקובעים תדירות גבוהה של 13 רכבות בשעה לכל כיוון, מירושלים ואליה.

בנוסף להארכת המסילה, התוכנית כוללת הקמת שתי תחנות חדשות, האחת במרכז העיר והשנייה במתחם החאן, סמוך לתחנה ההיסטורית. תחנות אלה יאפשרו פיזור נוסעים יעיל, גישה נוחה להולכי רגל, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר, וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה. התחנות יהיו תת-קרקעיות עם כניסות מעל לקרקע, ולא יצריכו הפקעות נוספות ושינויים משמעותיים בפני השטח.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "היום עברנו עוד משוכה בדרך למימוש התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, שאותה גיבשנו יחד עם רכבת ישראל. אנו צופים כי בשנת 2040 יתבצעו ברכבת כ-300 מיליון נסיעות בשנה, גידול של יותר מפי ארבעה לעומת היום.״

״לשם כך נצטרך לאשר, לתכנן ולהקים עשרות קילומטרים של מסילות מהירות שיחברו את כל חלקי הארץ, ואשר יהפכו את הנסיעה הבינעירונית לעניין פשוט וקל: מגיעים לתחנה ותוך כמה דקות עולים על הרכבת מהירה למחוז חפצך. זהו חזונה של השרה מירי רגב, ההולך ומתממש לנגד עינינו." הוסיף.

Back to top button