העולם הערבימבזקים

התקדמות במשא ומתן בין ישראל לחמאס: ארה"ב הציגה תוכנית להפסקת אש

בימים האחרונים חלה התקדמות משמעותית במשא ומתן בין ישראל לחמאס, בתיווך מצרי וסיוע אמריקני. כך על פי דיווחים בכלי תקשורת במצרים.

על פי הדיווחים, האמריקנים הציגו הצעה מפורטת שמכילה מספר רכיבים עיקריים:
1. הפסקת אש מיידית: על פי ההצעה, צפויה להיכנס לתוקף הפסקת אש פוטנציאלית בעיד אל-פיטר, השבוע. זאת במטרה להביא לשקט ביטחוני בין הצדדים.

2. נסיגת ישראל ממרכזי הערים: במהלך הפסקת האש, ישראל צפויה להמשיך בנסיגתה מהמרכזים העירוניים ברצועת עזה, כחלק מהתוכנית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

3. שחרור אסירים ושבויים: ההצעה כוללת שחרור של אסירים ושבויים משני הצדדים, כחלק מעסקת חילופין.

4. החזרת העקורים לצפון הרצועה: האמריקנים הציעו מנגנון להחזרת העקורים לבתיהם בצפון עזה, לאחר הפסקת האש.

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי התייחס אתמול לאפשרות של עסקה ואמר כי "צה"ל חזק מספיק כדי שמדינת ישראל תדע לשלם מחירים למען השבת בניה ובנותיה. יש לנו חוב מוסרי כלפיהם וצה"ל יידע לעמוד גם במחיר לא פשוט".

הדיווחים על הסכם הפסקת אש מגיעים מספר שעות לאחר הודעת חמאס על כך שמשלחת הארגון הגיעה לקהיר ונפגשה עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. "חמאס מדגיש את דבקותו בדרישותיו הלאומיות הטבעיות ואת רצונו להגיע להסכם שישיג הפסקה מוחלטת של הלחימה, נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, חזרתם החופשית של העקורים לאזורים ולמקומות מגוריהם, סיוע, תחילת שיקום הרצועה והשלמת עסקת חילופי שבויים הדדית". נכתב בהודעת חמאס.

על אף הדיווחים המגיעים ממצרים על התקדמות משמעותית בין המשלחות בקהיר גורם בהנהגה פלסטינית אמר לערוץ "אל-מיאדין": "עד עכשיו אין התקדמות במשא ומתן, והתקשורת הציונית נוהגת בשקרים והונאה כדי להונות את החברה שלה באמצעות חדשות מפוברקות. אם יהיה משהו חדש במשא ומתן, זה יפורסם על פי מקורות התקשורת הרשמיים של עמנו הפלסטיני. הדרישות הפלסטיניות כוללות הפסקת אש מיידית, נסיגת כוחות הכיבוש ושבירת המצור."

ברקע זה, לראשונה מתחילת הלחימה, כלל הכוחות המתמרנים יצאו אתמול מרצועת עזה. אוגדה 98, על שלוש חטיבותיה, יצאה מחאן יונס, כאשר בעזה נותרה רק חטיבת הנח"ל לצורך אבטחת מסדרון נצרים.

המגעים בקהיר נמשכים בימים אלה תחת לחץ רב, כאשר שני הצדדים מנסים להגיע להסכמות שיפסיקו את הלחימה ויאפשרו התחלת שיקום הרצועה. עם זאת, עדיין נותרו פערים משמעותיים שיש לגשר עליהם, והדרך להסכם סופי עדיין ארוכה.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר

Back to top button