טכנולוגיהמבזקים

הכנות ביטחוניות נרחבות בישראל בצל איום התקיפה האיראנית

במהלך היממה האחרונה, נרשמו פעולות היערכות מוגברות של כוחות הביטחון ברחבי הארץ, בשל החששות ממתקפת נקם איראנית צפויה, זאת בתגובה לחיסולם של בכירים איראנים בתקיפה המיוחסת לישראל בדמשק.

בצד גיוס מילואים למערך ההגנה האווירית והעלאת רמת הכוננות הכללית, צה"ל נקט בצעד ייחודי של שיבושי GPS באזורים שונים בישראל. החל מהצפון, דרך אזור אילת והערבה, ובשעות הבוקר גם בגוש דן ומרכז הארץ. רבים מתושבי הארץ דיווחו על תקלות בזיהוי המיקום המדויק במכשירי ניווט וסלולר.

שיבוש GPS
"אני כאן בישראל אבל המיקום שלי מראה שאני בביירות"

על פי הדיווחים, אפליקציות כמו ווייז מציגות למשתמשים כי הם נמצאים בביירות, בירת לבנון, ללא קשר למיקום האמיתי שלהם. בכירים במערכת הביטחון ציינו כי מדובר בשיבושי GPS מלאכותיים, המהווים חלק מהכנות המבצעיות למקרה של תקיפה איראנית בטילים מונחי מיקום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צעדים אלו מבוצעים על רקע האיומים החריפים שהושמעו מטהרן בימים האחרונים, בתגובה לתקיפה הקטלנית נגד הכוח האיראני בסוריה. נשיא איראן ומנהיגה הרוחני הבהיר כי "התקיפה לא תעבור ללא תגובה", והאשים את ישראל בחציית קווים אדומים. "בעזרת השם נגרום לציונים להתחרט על פשע התוקפנות שלהם נגד הקונסוליה האיראנית בדמשק" כתב אתמול נשיא איראן חמינאי בעברית בעמוד ה-X שלו (טוויטר לשעבר).

גורמים בכירים במערכת הביטחון ציינו כי יש חשש ממשי לתקיפה איראנית הכוללת טילים מדויקים וטילי שיוט, ומכאן הצורך בנקיטת אמצעי היערכות מיוחדים כמו שיבושי המיקום. מערכות צבאיות ואזרחיות נערכות להתגוננות מפני האיום האיראני המתגבש.

במשרד התחבורה עדכנו כי בעקבות השיבוש של ה- GPS קיימים שיבושי קליטה באפליקציות התחבורה.

אוראל לוי (שומר ישראל) ממליץ לבצע מספר פעולות פשוטות על מנת להתגבר על השיבושים ואמר: "אז כמו שכולכם הבנתם, מאז ה7.10 ישראל במלחמה ומתמודדת עם סוגיית כטב"מים מתאבדים וטילים מתבייתים עם יכולות מונחות על בסיס מיקום וGPS מכמה זירות, עיראק סוריה לבנון. בימים האחרונים התבצע חיסול של בכיר איראני, ומאז איראן מאיימת בנקמה משמעותית, בישראל לוקחים את הנושא ברצינות רבה. ובמערכת הביטחון והמדינה הוחלט על שיבוש מוגבר של הGPS (מאז ה7.10 היה בעיקר בצפון ובשטחי קו העימות אשר הראו לאזרחים ולאנשי הצבא שהם נמצאים בשטח ביירות)".

עוד אמר כי "מהלילה של ה4.4 החלו בשיבוש מוגבר של GPS ועכשיו גם תושבי ואזרחים במרכז גוש דן ואפילו שפלה חווים שיבושים קשים באפליקציות כמו וויז , גוגל מפות, ועוד. יש דרך שיכולה להפחית את השיבוש המוגבר באפליקציות האלו – לכבות את השימוש המדוייק במכשיר בהגדרות מיקום ובהרשאות מיקום בWAZE, וגוגל מפות. הדרך הזו הקלה על אנשים רבים, ואפשרה להם להשתמש עם פחות שיבושים באפליקציות אלו. הנה סרטון הסבר לאנדרואיד איך לעשות זאת (כמובן שצריך לכבות את האפשרות אני השארתי אותה פתוחה כי איני משתמש באפליקציות אלו ואני עובד עם GPS מובנה ברכבי בלי שימוש מדוייק) , באייפון זה אותו דבר לפי המכשיר שלכם."

קרדיט: אוראל לוי – שומר ישראל

על רקע הפרסומים על שיבושי GPS זמניים להלן המלצות מערך הסייבר הלאומי למשתמשים באפליקציות מבוססות מיקום שחווים שיבושים:

1. לניווט – הורדת מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות: הגדרות – כשאין חיבור לאינטרנט – מפות אופליין – בחירת מפה משלך – בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו. (ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים).

2. באפליקציות מבוססות מיקום לשירותי הזמנת אוכל – ניתן להזין את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח.

3. לניווט בתחבורה ציבורית – ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי של משרד התחבורה: https://bus.gov.il/ או להיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.

Back to top button