מבזקיםרצועת עזה

זו העלות המוערכת של הנזקים בעזה, "ייקח שנים לפנות את ההרס"

עלות הנזק לתשתיות קריטיות בעזה מוערכת בכ-18.5 מיליארד דולר, כך על פי דו"ח חדש שפורסם היום (שלישי) על ידי הבנק העולמי והאו"ם בתמיכה כספית של האיחוד האירופי. סכום זה שווה ערך ל-97% מהתמ"ג המשולב של הגדה המערבית ועזה ב-2022.

דו"ח הביניים להערכת הנזק משתמש במקורות איסוף נתונים מרחוק כדי למדוד נזקים לתשתיות פיזיות במגזרים קריטיים, אשר נגרמו בין אוקטובר 2023 לסוף ינואר 2024. הדו"ח מגלה שהנזק למבנים משפיע על כל מגזר במשק. הדיור מהווה 72% מהעלויות. תשתיות שירות ציבורי כמו מים, בריאות וחינוך מהוות 19%, והנזקים למבני מסחר ותעשיה מהווים 9%. עבור מספר מגזרים, נראה ששיעור הנזקים מתאזן מכיוון שמעט נכסים נותרו ללא פגע. על פי ההערכות, כ-26 מיליון טונות של פסולת והריסות נותרו בעקבות ההרס, כמות שייקח שנים לפנות.

פעילות קרקעית - לוחמי חיר - לוחמי צהל - לוחמים - רצועת עזה
צילום: דובר צה"ל

בנוסף, הדו"ח בוחן את ההשפעה על תושבי עזה. יותר ממחצית מאוכלוסיית עזה נמצאת על סף רעב וכל האוכלוסייה חווה חוסר ביטחון תזונתי חריף ותת תזונה. למעלה ממיליון בני אדם חסרי בתים ו-75% מהאוכלוסייה עקורה. ההשפעות המצטברות הקטסטרופליות על הבריאות הפיזית והנפשית פגעו בצורה הקשה ביותר בנשים, בילדים, בקשישים ובאנשים עם מוגבלויות, כאשר הילדים הצעירים צפויים להתמודד עם השלכות לכל החיים על התפתחותם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם 84% ממתקני הבריאות שניזוקו או נהרסו, ומחסור בחשמל ובמים להפעלת המתקנים הנותרים, לאוכלוסייה יש גישה מינימלית לטיפול רפואי, תרופות או טיפולים מצילי חיים. מערכת המים והתברואה כמעט קרסה, ומספקת פחות מ-5% מהתפוקה הקודמת שלה, כאשר אנשים תלויים במנות מים מוגבלות לצורך הישרדות. מערכת החינוך קרסה, כאשר 100% מהילדים לא בבית הספר.

הדו"ח מצביע גם על ההשפעה על רשתות חשמל, מערכות סולאריות, ועל הפסקת החשמל הכמעט מוחלטת מאז השבוע הראשון של הסכסוך. כאשר 92% מהכבישים הראשיים נהרסו או ניזוקו ותשתיות התקשורת נפגעו קשות, העברת הסיוע ההומניטרי הבסיסי לתושבים הפכה לקשה מאוד.

דו"ח הביניים להערכת הנזק מזהה פעולות מרכזיים למאמצי שיקום מוקדמים, החל מהגדלת הסיוע ההומניטרי, סיוע המזון וייצור מזון, מתן מחסה ופתרונות דיור מהירים, חסכוניים וניתנים להרחבה לעקורים, וחידוש השירותים החיוניים.

פעילות קרקעית - לוחמי חיר - לוחמי צהל - לוחמים - רצועת עזה
צילום: דובר צה"ל

על מתודולוגיית דו"ח הביניים להערכת הנזק

דו"ח הביניים להערכת הנזק בעזה מסתמך על מקורות איסוף נתונים מרחוק וניתוחים כדי לספק אומדן ראשוני של הנזקים למבנים פיזיים בעזה מהסכסוך בהתאם למתודולוגיית הערכת הנזק והצרכים המהירים (RDNA). דוחות ה RDNA מבוססים על מתודולוגיה מוכרת בעולם שמיושמת במספר הערכות לאחר אסון ואחרי סכסוך. RDNA מקיף יותר של נזקים וצרכים מהירים שמעריך הפסדים כלכליים וחברתיים, כמו גם צורכי מימון להחלמה ושיקום, יושלם ברגע שהמצב יאפשר זאת. עלות הנזקים וההפסדים אשר יבוצעו כחלק מדוח RDNA מקיף צפויה להיות גבוהה באופן משמעותי מזו של הערכת נזקים של דו"ח הביניים.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button