מבזקיםמומלצים

סכנה ממקום לא צפוי: את זה לא הרבה יודעים וכדאי לכם מאוד להיזהר!

סכנה אורבת במקום הכי פחות צפוי – ואתם כנראה לא מודעים אליה! חשבתם שהבית שלכם הוא המקום הכי בטוח בעולם? התבדיתם. לפי מחקרים שונים, יש סיכון בריאותי משמעותי שמסתתר דווקא בסביבת הבית ורבים לא מודעים לו כלל. מסתבר שאחד האויבים המסוכנים ביותר לבריאותנו נמצא כמעט בכל בית.

בית
חשבתם שהבית שלכם הוא המקום הכי בטוח בעולם?

הייתכן שהאוויר שאתם נושמים בבית עלול להיות מזוהם יותר מהאוויר בחוץ? מסתבר שכן. תחילה, לפני שנצלול לשורש הבעיה בואו נכיר את המושג VOC.

VOC זה ראשי תיבות של Volatile Organic Compounds, שפירושו "תרכובות אורגניות נדיפות". למונח הזה לא קשור דבר לאורגני במובן החקלאי, אלא הוא מתייחס לכך שבמבנה הכימי של התרכובות הללו יש מולקולות פחמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ה-VOC הוא למעשה חלקיקים מיקרוסקופיים וגזים המתנדפים בקלות לאוויר מחומרים נוזליים או מוצקים ברגע שאנו פותחים אותם ובאים עימם במגע. החלקיקים האלה קיימים במגוון רחב של מוצרים ביתיים שאנו נחשפים אליהם באופן קבוע.

דוגמאות ל-VOC שאנו מכירים – הריח החזק מדלי צבע אקרילי או אקונומיקה שנידף בזמן שאנחנו פותחים את המכסה. גם ריח "הבית החדש" הזה שאנו אוהבים כל כך לשאוף מגיע מריכוזים גבוהים של VOC הנפלטים מחומרי הבנייה והעיצוב החדשים. מקורות נוספים נפוצים ל-VOC הם חומרי ניקוי, דבקים וחומרי איטום, ריהוט ושטיחים, מדפסות, בשמים וקוסמטיקה, טושים ומרקרים ועוד.

דלי צבע
VOC מסוכן לבריאות שלנו

המסוכנות של VOC היא בכך שהן יכולות לגרום למגוון בעיות בריאותיות חמורות כשאנו נחשפים אליהן לאורך זמן בריכוזים גבוהים. הן קשורות למחלות נשימתיות חריפות או כרוניות כמו אסטמה, כאבי ראש, גירויי עור ועיניים, בחילות והקאות, עייפות, פגיעה בפוריות ובהתפתחות העוברית אצל נשים בהריון, ואף לסרטן ולמחלות לב וכבד.

מטבע הדברים, ילדים קטנים, קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות הם בסיכון גבוה יותר מחשיפה בלתי רצויה ל-VOC. לכן חשוב להקפיד על אוורור תקופתי של הבית ולהעדיף מוצרים נקיים מ-VOC, במיוחד בחדרים קטנים וסגורים יותר.

הבנת המושג VOC והסיכונים הנלווים אליו עוזרת לנו לבחור באופן מושכל את המוצרים שאנחנו מכניסים לבתינו ולדאוג לאיכות אוויר בריאה יותר עבורנו ועבור משפחותינו.

בעקבות הסיכונים הללו, מדינות רבות בעולם מחמירות את התקינה ומגבילות את שיעורי ה-VOC המותרים במוצרים שונים. גם בישראל המודעות לנושא גוברת וצרכנים רבים מתעניינים בחלופות בטוחות יותר.

אז מה אפשר לעשות בשביל להתגונן?
קודם כל, חשוב להימנע מריהוט ישן שנבנה עם חומרים מזהמים. כמו כן, יש לאוורר את הבית לעתים קרובות ולשקול בחירת ריהוט עשוי מחומרים אורגניים וידידותיים יותר לסביבה. בנוסף, מומלץ להרחיק ריהוט מחללים קטנים כמו חדרי שינה וחדרי ילדים.

חשוב להיות מודעים ולא להיכנע להרגשת הביטחון המופרזת במקום המגורים שלנו. הקפידו לבחור ריהוט איכותי ולאוורר היטב – וכך תמזערו את הפגיעה מפני סכנות בריאותיות.

כיצד מזהים חשיפה לחומרי VOC מסוכנים?
חשוב לדעת לזהות את סימני החשיפה לחומרים אורגניים נדיפים כדי לפעול במהירות ולמנוע נזק בריאותי ממשי. סימנים ראשוניים עלולים לכלול כאבי ראש, גירויי עיניים ואף, צריבה בגרון וקשיי נשימה. חשיפה ממושכת עלולה לגרום גם לבעיות בריאות חמורות יותר כמו אסטמה, דלקות ריאות, מחלות לב ואף לסכן עוברים בהריון.

סוגי חומרים מסוכנים נפוצים ברהיטי בית
מגוון החומרים האורגניים הנדיפים הוא רחב ביותר, אך אלו הם הנפוצים שעלולים להימצא בריהוט הביתי שלנו: פורמאלדהיד – משמש כדבק בריהוט ועץ, בנזן – נמצא בצבעים, לכות ודבקים, טולואן – נפוץ בצבעים וחומרי איטום, ואצטון – בדבקים וחומרים להסרת לכלוך ושמנים.

כיצד להימנע ממפגעי VOC בבית?
לצד בחירה נבונה של ריהוט מחומרים ידידותיים יותר, ישנם כמה צעדים פשוטים שניתן לנקוט כדי להפחית את הסיכון לחשיפה:

1. אוורור תקופתי – האוויר הפתוח והרענון יסייע בהדחת חומרים רעילים מהבית.
2. שימוש במטהרי אוויר – מסננים לכידת חלקיקים וגזים רעילים מהאוויר.
3. הרחקת ריהוט ישן – חידוש ריהוט ישן עם פריטים חדשים יותר ובטוחים יותר.
4. שימוש בצמחים– הצמחים מסייעים בספיחת גזים רעילים ובשיפור איכות האוויר.

אישה - חלון
יש לאוורר את הבית לעתים קרובות

המומחים ממליצים גם לבדוק את מקור היצור של ריהוט חדש לפני הרכישה, לברר אם הוא עובר תקינה סביבתית קפדנית ולא מכיל חומרים מזיקים. בנוסף, מומלץ להציב את הריהוט במרחק מחללים קטנים וסגורים לאורך זמן.

לסיכום
החשיפה לחומרים אורגניים נדיפים מהווה סיכון בריאותי משמעותי שעלינו להיות מודעים אליו. כפי שכבר ציינו בכתבה, ריכוזים גבוהים של חומרים אלה בבית עלולים לגרום לבעיות נשימה, לב, סרטן ואף לפגוע בפריון ובהתפתחות העובר. חשוב לבחור ריהוט איכותי ובטוח, לאוורר את הבית כראוי ולנקוט צעדים מונעים. רק כך נוכל להרגיש בטוחים יותר בסביבה הביתית שלנו.

Back to top button