מחר זה מתחיל – מהפכה בתחום התחבורה הציבורית בישראל
"צדק תחבורתי", רפורמת מחירים מהפכנית בתחבורה הציבורית המתחילה מחר, היא המהפכה החברתית והצרכנית הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בתחום התחבורה הציבורית לטובת אזרחי מדינת ישראל, וצפויה לחסוך עד אלפי שקלים בשנה למשפחה הישראלית.
מחר, ה-25 במרס, תיכנס לתוקף רפורמת "צדק תחבורתי" של השרה רגב. הרפורמה מביאה עמה בשורה ענקית למיליוני נוסעים בכל רחבי הארץ וצפויה להביא לחיסכון של עד אלפי שקלים לשנה בהוצאות התחבורה הציבורית של המשפחה הישראלית. הרפורמה כוללת הטבות משמעותיות מהן ייהנו כ- 2.8 מיליון ישראלים.
השרה רגב יזמה את הרפורמה המהפכנית, נאבקה על כל סעיפיה, והביאה לאישורם לאחר דיונים ממושכים בוועדת המחירים של האוצר. הרפורמה כוללת הטבה של שנה שלמה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, ומסיימי שירות לאומי, ומעניקה לראשונה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית 1-5, והנחות משמעותיות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הרפורמה תושק בשני שלבים, כאשר הפעימה השנייה שתצא לדרך במהלך החודשים הקרובים תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), ותכלול הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בין השכונות והרפורמה צריכה להתייחס אליהם.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב אמרה: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצרכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".
לדברי השרה רגב, "הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, על מנת לוודא כי היא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה. לשמחתי הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ. זהו נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת בכל הדרכים, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות, הקמת 'האבים' תחבורתיים בפריסה ארצית ועוד."
חידוש משמעותי ברפורמת "צדק תחבורתי" הוא נסיעה חינם לחיילות וחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, למשך שנה שלמה מיום סיום השירות. זו הפעם הראשונה בישראל שציבור המשרתים נהנה מהטבה כה משמעותית לאחר תום שירותם, וזאת כהכרת תודה על תרומתם לביטחון המדינה. "בייחוד בימים אלה," אמרה שרת התחבורה רגב, "חשוב לנו לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי ולהביע הערכה ותודה מעומק הלב לאלה התורמים יותר מכולם לביטחון המדינה."
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן אמר כי "בהנחיית השרה מירי רגב גיבשנו מתכונת מדויקת והוגנת יותר של מבנה הרפורמה, אשר מעניקה לתושבי הפריפריה חופש תנועה נרחב ובלתי מוגבל בעלות נמוכה המתחשבת בצרכיהם, ומיטיבה עם כלל אזרחי מדינת ישראל בדגש על צעירים וחיילים משוחררים. באמצעות הרפורמה מחירי התחבורה הציבורית בישראל יהפכו לנמוכים בהשוואה למדינות מפותחות בעולם. נמשיך להרחיב ולחזק את מערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, לחבר את הפריפריה למרכז ולתקן עיוותים הפוגעים בשכבות החלשות. הרפורמה צפויה להכניס יותר ויותר משתמשים למעגל משתמשי התחבורה הציבורית, וכך לתרום להפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר".
הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ"ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות ואזורים המצויים בפריפריה אך נהנים מדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9-10) לפי דירוג הלמ"ס, לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את המנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.
בנוסף, יהנו כלל הצעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן.
חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה בערך הצבור בלבד.
מספר דוגמאות לחיסכון המשמעותי המושג בזכות רפורמת "צדק תחבורתי" של השרה מירי רגב:
חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת, במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.
תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי חודשי ארצי הכולל רכבת בעלות של 305 ש"ח במקום 610 שקלים).
צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי חודשי ארצי כולל רכבת).
למידע נוסף על הרפורמה, הציבור מוזמן להתקשר למוקד משרד התחבורה 4515* המספק מענה בשפות עברית וערבית, להיכנס לאתר משרד התחבורה, או לחפש בגוגל "צדק תחבורתי".
ארגון נהגי האוטובוסים המאגד את רוב נהגי האוטובוסים בישראל התייחס לרפורמת התח"צ שתחל מחר: "אנו מברכים על תחילת הרפורמה ומה שבמיוחד חשוב בה הוא הקניית הרגלי נסיעה לציבור הצעירים והחיילים המשוחררים. כל חייל וחיילת משוחררים יכולים לחסוך עד 7000 ש"ח אך מה שחשוב הוא הגדלת המשתמשים בתחבורה הציבורית. השלב הבא הוא המשך קידום מעמד הנהג ושיפורו. אנו נמשיך לפעול ללא לאות כדי לתת לציבור הנוסעים את חווית הנסיעה הטובה ביותר".