מבזקיםפוליטי / מדיני

אושרה בקשת הממשלה להארכת מצב החירום הכליאתי

הוועדה לביטחון לאומי אישרה היום (שלישי) את בקשת הממשלה להארכת תוקפה של ההכרזה על מצב חירום כליאת עד ליום 18 באפריל 2024. ההצעה מבקשת להאריך את תוקפה של ההכרזה, במסגרתה מוסמך השר לביטחון לאומי, באישור הממשלה והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, להכריז על מצב חירום כליאתי ולאפשר חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחיה בבתי הסוהר לאור מצב החירום.

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר כי המטרה לנסות לעמוד קרוב לדין הבינלאומי ומנגד לאפשר לשב"ס לבצע את משימותיו ביעילות ולסוהרים לבצע את תפקידם בביטחון. "יש שלוש פעולות עיקריות המתבצעות: חופשה לאסירים פליליים בהתאם להצעת החוק שחוקקנו, תוספת של 60 מקומות מתוך 880 על ידי הסבת שטחים ציבוריים והשלמת הבינוי במתקן 'אלה', יחד פעולות נוספות שננקטות".

עו"ד אביב ישראלי מהמשרד לביטחון לאומי, פרסה בפני הוועדה את הצעדים שננקטים ומקודמים בהם: תיקון חקיקה שיאפשר מתן חופשה מיוחדת לאסירים שאושרה ושב"ס בתהליכים ליישומו. "תכנית 888" להרחבת מקומות הכליאה ב- 7 מתקני כליאה ביטחוניים שונים באמצעות הסבת שטחים ציבוריים למקומות כליאה. לדבריה היישום מתבצע באופן מדורג וכבר אוכלסו 60 מקומות. פתיחת מתקן כליאה 'אלה' ואכלוסו החל, סה"כ 400 מקומות חדשים מתוכם אוכלסו 100 מקומות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן גונדר נועם יעקב, שירות בתי הסוהר, סיפר על פעילות שב"ס בחודשי הלחימה ואמר כי סגל השירות נמצא בעשייה רבה אל מול האתגרים ולאור העלייה הגדולה במצבת האסירים הביטחוניים כמו הפליליים והחזקתם. "זה אתגר לא פשוט כיוון שהחיכוך היום גדול יותר. אנו נמצאים במאמץ גיוס לשירות. "סה"כ הסוהרים נמצאים במוטיבציה גבוהה ומבינים את תפקידם וחלקם במאמץ הביטחוני".

מנתוני שב"ס עולה כי מתחילת המלחמה מצבת הכלואים עלתה בכ- 4,720 כלואים (מ- 16,350 ל- 21,070). כ- 760 מהם באוכלוסיית הפליליים וביטחוניים עלייה של 3,960.

לשאלת יועמ"ש לוועדה, עו"ד גלעד נווה, בנושא החלופות בהם משמורת בקהילה, השיבה עו"ד נעמה פויכטונגר, משרד המשפטים, כי יש מספר מודלים שונים בנושא משמורת בקהילה והמנגנונים הללו מאד מורכבים. "עובדים על זה אבל זה לא בסדרי הגודל הרלוונטיים תוך בחינה איזה אוכלוסייה מתאימה לכך. מספר האסירים שניתן לשחרר לקהילה ולשמור על ביטחון הציבור אינה גדולה. זה נבחן ברגים הגבוהים".

עו"ד ישי שרון, מהסנגוריה הציבורית, אמר כי אנו נמצאים במצב שהיום רבע מהפליליים מאוכלסים בשטח של מתחת ל-3 מטר רבוע דבר שאינו עומד בסטנדרטים בינלאומיים. "מדובר על מאות אסירים פליליים הלנים על רצפה. אנו נראה את ההשלכות על מצבם הנפשי והבריאותי כמו 'הרצביזם' בטווח הבינוני והארוך". לטענתו הבינוי לא יפתור את הבעיה ולכן חייבים לקדם פתרונות משמעותיים של חלופות הכליאה. "אנחנו מתרשמים שאין להיטות ותקיעות בהקשר הזה. גם בנושא ההחלטות של החמרה המסיבית בענישה יש לבצע חשיבה מעמיקה על ההשלכות".

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר לסיכום כי יהיו אסירים נוספים ונצטרך להיערך לכך. יו"ר הוועדה הזהיר כי הנטייה שלנו למצוא פתרונות לשחרור חלק מהאנשים לקהילה עלול להיות מסוכן. "אסור לנו לפגוע בביטחון הציבור ובמערכת הענישה שלנו. אסור שמצוקת הכליאה תגביל את הזכות שלנו להגן על עצמנו. הזכות שלנו לחיות בשגרה נורמלית עולה על מצוקת הכליאה בבתי הכליאה".

הוועדה לביטחון לאומי - יו"ר הוועדה לביטחון לאומי - ח"כ צביקה פוגל - האגודה לזכויות האזרח
ארכיון צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button