מבזקיםמומלצים

אל תתנו לילדים שלכם לעשות את זה, זה יכול להשפיע עליהם לרעה

אנו חיים בעידן דיגיטלי, שבו משחקי מחשב ומציאות מדומה נהפכו לפופולריים ביותר בקרב ילדים ובני נוער. עם זאת, קיימים סוגים מסוימים של משחקים שעלולים להיות מזיקים מבחינה רגשית, נפשית ואפילו פיזית אם ילדים צעירים חשופים אליהם.

ילד משחק - משחק מחשב
משחקים עלולים להיות מזיקים מבחינה רגשית ונפשית

דובר רבות על השפעותיהם השליליות של משחקי אלימות וירטואליים בכל מה שקשור להתפתחות הילדים. אלו הם משחקים שמציגים רמות גבוהות של אלימות גרפית, שפיכות דמים ותוכן אכזרי אחר. בעוד שמבוגרים עשויים להפריד בין המציאות לבין העולם הווירטואלי, ילדים ומתבגרים חסרי ניסיון, ועל כן קשה להם יותר להבחין בין השניים.

חשיפה מוקדמת מדי לאלימות קיצונית, גם אם היא בסביבה דיגיטלית, עלולה לטשטש את גבולות המוסר של הילד ולהשפיע על אופן ההתנהגות והתגובות שלו במצבים מסוימים. היא גם עלולה לגרום לפגיעה רגשית, לחששות ופחדים. במקרים קיצוניים, יש חשש לאדישות וחוסר רגישות לאלימות ולכאב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יתר על כן, מחקרים קשרו בין חשיפה מוקדמת לאלימות במשחקי מחשב לירידה בביצועים הלימודיים, ריכוז פחות טוב, בעיות שינה וקשיים בריכוז ובזיכרון. רבות מהמשימות והאתגרים במשחקים האלימים מעודדים התנהגות תוקפנית ומייצרים דפוסים מסוכנים.

ילד משחק - משחק מחשב
משחקים האלימים מעודדים התנהגות תוקפנית ומייצרים דפוסים מסוכנים

הפגיעה הנפשית היא אחת הסכנות החמורות ביותר.
חשיפה ממושכת לאלימות קיצונית, גם אם היא במשחקי מחשב, יכולה ליצור נזק עמוק ברגשות הילד, בערכים ובאמפתיה שלו. תוכן אלים מעבר לגיל ההתפתחותי של הילד עלול לגרום לחרדות, פחדים וטראומות. זה גם יכול לעוות את תפיסת המציאות שלהם ואת היכולת להבחין בין דמיון למציאות.

מבחינה התנהגותית, ילדים שנחשפים לאלימות חריפה עלולים לפתח סימפטומים של התנהגות אלימה, תוקפנית ומתסכלת יותר. מחקרים מצאו קשר בין משחקי אלימות למצבי רוח כעס, פחדים והחרפה של בעיות קשב וריכוז. התנהגויות אלו יכולות להשפיע על הלימודים, היחסים החברתיים והוויסות הרגשי שלהם.

ילד משחק - משחק מחשב
הפגיעה הנפשית היא אחת הסכנות החמורות ביותר

הקושי להבדיל בין דמיון למציאות.
המוח הצעיר והפגיע שלהם מגיב למה שהם רואים וחווים בדרכים פיזיולוגיות ישירות. חשיפה לאלימות וזוועות במשחקים יכולה לשנות את המבנה והתגובות של מערכות מוחיות שונות שאחראיות על עיבוד רגשי, פחדים וקבלת החלטות. לטווח הארוך, יש חשש שהמוח שלהם יתרגל לרמות אלימות אלו ויתקשה להבדיל בין דמיון למציאות.

בעיות שינה וקשיי ריכוז
מעבר לכך, מחקרים מצאו שמשחקי אלימות קשורים אצל ילדים לבעיות שינה, קשיי ריכוז, ירידה בהישגים לימודיים ואף עלייה בסיכון לבריאות כמו השמנה. ככל שהחשיפה גבוהה יותר, כך גדלים הסיכונים הנפשיים, ההתנהגותיים והפיזיים.

ילד משחק - משחק מחשב
בעיות שינה וקשיי ריכוז

לסיכום, חשוב מאוד להרחיק ילדים מפעילות ממושכת במשחקי אלימות קיצונית ולהציב גבולות ברורים. הנזק הפוטנציאלי לילדים הצעירים איננו שווה את התענוג הזמני.

הורים נדרשים להיות ערים לתכנים ולעניין דירוג הגיל של המשחקים שילדיהם משחקים בהם. מומלץ להורים לבקר מעת לעת בתכנים שנמצאים במכשירי הטלפון של ילדיהם ולהציב גבולות ברורים לגבי סוגי המשחקים שהם יכולים ושאינם יכולים לשחק. משחקים תוקפניים מסויימים עם אלימות קיצונית מדי עדיף להרחיק מילדים. לעתים יש אפילו צורך להסיר את המשחק לחלוטין ממכשיר הטלפון או המחשב על מנת למנוע ממנו גישה באופן קבוע. ייתכן שהילד יכעס מאוד, אבל אל תתפשרו, אם אתם רוצים ילד בריא, עשו זאת!

בתור הורה אכפתי, חשוב להקשיב לילדים שלכם, להבין איזה משחקים הם אוהבים ולנהל דיאלוג משמעותי לגבי מוסר וסובלנות. מומלץ גם לחפש חלופות – משחקים חינוכיים וחווייתיים המעודדים חשיבה ויצירתיות במקום אלימות. כך תוכלו להגן על ילדיכם ולהבטיח שהם גדלים בסביבה בטוחה ובריאה.

Back to top button