מבזקיםמזג האוויר

גשום וחם משמעותית מהממוצע – כל הפרטים על מזג האוויר בפברואר

ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים של השירות המטאורולוגי פרסם הבוקר (שישי) את סיכום מזג האוויר של חודש פברואר.

פברואר היה גשום מהממוצע במידה ניכרת בצפון הארץ ובמישור החוף המרכזי בעוד שבחלקיה הדרומיים של הארץ הכמויות היו קטנות מהממוצע. באזור השרון ודרום הכרמל זהו אחד מחודשי פברואר הגשומים מתחילת המדידות. גשמי פברואר, בדומה לגשמי ינואר, ירדו ברובם בשני פרקים ארוכים, האחד בתחילת החודש, בהמשך לפרק הארוך שהחל ב-22 בינואר והשני באמצע החודש. בשל אורכם של פרקי הגשם הללו, מספר ימי הגשם בפברואר עולה על הממוצע, גם באזורים בהם כמויות הגשם לא עברו את הממוצע.

במהלך פרקי הגשם היה קריר מהממוצע, אם כי לא במידה ניכרת בדרך כלל, וביתר חלקי החודש היה חם מהממוצע, כך שפברואר היה בסיכומו חם מהממוצע. זאת בהמשך לדצמבר וינואר שהיו חמים מהממוצע במידה ניכרת, כך שחורף 2023/24 הוא אחד החורפים החמים ומדורג שלישי בסדרת המדידות מ-1950 ובטמפרטורות המינימום אף במקום הראשון. הטמפרטורות הגבוהות בחורף תואמות את מגמת ההתחממות הברורה שקיימת בשלושת העשורים האחרונים והדבר מאפשר גם את כמויות הגשם הגדולות – אטמוספירה חמה מאופיינת באי יציבות חזקה וגם מערכות סינופטיות שאינן עמוקות יכולות ליצור כמויות גשם גדולות, במיוחד במישור החוף ובצפון הארץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעקבות פברואר הגשום בצפון הארץ ובמישור החוף המרכזי כמויות הגשם מתחילת העונה באזורים אלה עולות על הממוצע במידה ניכרת בהשוואה לתקופה המקבילה והן גם גבוהות מהממוצע לכל העונה. בחלקים אחרים של הארץ כמויות הגשם קטנות מהממוצע.

גשם בפברואר 2024
פברואר היה גשום מהממוצע במידה ניכרת בצפון הארץ, במישור החוף המרכזי ובצפון השומרון. כמויות הגשם הגדולות ביותר ירדו באזור הכרמל, פרדס חנה – זכרון יעקב והשרון, שם נמדדו 250 עד 300 מ"מ ויותר, כמויות שהן פי 2 עד 3 מהממוצע. במספר תחנות אף נמדדו יותר מ-300 מ"מ (מעברות 339 מ"מ, בית ינאי 336 מ"מ)..במישור החוף הצפוני והמרכזי כמויות הגשם הגיעו ל-150% עד 200% ובגליל, בעמק יזרעאל, בכנרת, בצפון עמק הירדן ובצפון השומרון כמויות הגשם הגיעו ל-130% עד 180% מהממוצע לפברואר. הכמויות החריגות באזור החוף נובעות מכך שהתפרוסת היתה הפוכה לרגיל בתקופה זו בעונה (יתרון להרים). זאת כתוצאה מריבוי ימים עם שקעים רדודים.

גשום מהממוצע היה גם בדרום הגולן ובדרום עמק הירדן, אולם במידה פחותה (110% עד 130%). בחלקים הצפון מזרחיים של הארץ (החרמון, צפון הגולן, אצבע הגליל ועמק החולה) כמויות הגשם בפברואר היו קרובות לממוצע או מעט נמוכות ממנו.
כמויות הגשם פחתו בחלקים הדרומיים יותר של הארץ והיו מתחת לממוצע. במישור החוף הדרומי, מדרום לראשון לציון עד ליד מרדכי ובדרום השומרון הכמויות הגיעו ל-70% עד 90% מהממוצע לחודש, בהרי יהודה ל-50% עד 70% ובדרום עוטף עזה ל-40% עד 60%. הירידה בכמויות בלטה עוד יותר בנגב עם 30% עד 50% בחלקו הצפוני ופחות מ-30% בחלקו הדרומי

השוואה לעבר של גשמי פברואר והגשמים מסוף ינואר
פברואר 2024 היה חריג בכמויות הגשם באזור השרון עד אזור זכרון יעקב ודרום הכרמל, עם כמויות גשם ששברו בתחנות שונות באזור את השיא לחודש זה מתחילת המדידות ובחלק מהמקרים הוא מדורג שני לפברואר 1992. באזורים אחרים בהם פברואר היה גשום (מישור החוף המרכזי, הרי הצפון, עמקי הצפון) הוא מדורג גבוה, אולם לא בצורה יוצאת דופן.

בנוסף יש לציין את כמויות הגשם הגדולות שירדו בחלקו האחרון של ינואר ובפברואר. בתוך פרק זמן של כחודש, מ-22 בינואר עד 20 בפברואר ירד בצפון הארץ ובמרכזה גשם רב עם כמויות שהגיעו אף ל-400 עד 500 מ"מ באזור השרון, הכרמל ורמות מנשה. יש לציין שכמויות כאלה בפרק זמן של חודש הן חריגות, וכמויות בסדר גודל דומה התקבלו בעבר באזור זה במספר מועט של מקרים (אמצע דצמבר עד אמצע ינואר 1949/50, סוף דצמבר עד סוף ינואר 1969, סוף נובמבר עד סוף דצמבר 1991, סוף ינואר עד סוף פברואר 1992, סוף דצמבר עד סוף ינואר 2019/20). המקרים הדומים בעבר התקבלו בדרך כללבמחצית הראשונה של עונת הגשם או בסמוך לאמצעה, כך שכמויות הגשם הגדולות השנה מסוף ינואר עד סוף פברואר הן יוצאות דופן גם במועד התרחשותן. הדבר נובע, כפי שהוסבר בפתיח, מהטמפרטורות הגבוהות ששוררות בחורף הנוכחי.

מספר ימי הגשם
מספר ימי הגשם בפברואר (מסף של 1 מ"מ ומעלה) היה גבוה מהממוצע בצפון הארץ ובמישור החוף המרכזי, בהתאמה לאזורים הגשומים. מספר הימים הגיע באזורים אלה ל-11 עד 12 בהשוואה לממוצע של 8 עד 10. גם באזורים בהם כמויות הגשם היו נמוכות מהממוצע כמו במישור החוף הדרומי ובהרי יהודה מספר ימי הגשם היה גבוה במעט מהממוצע או קרוב אליו. רק באזורים בהם כמויות הגשם היו קטנות מהממוצע במידה ניכרת, כמו במרכז ובדרום הנגב או בצפון הערבה מספר ימי הגשם בפברואר היה קטן מהממוצע.

בעקבות ריבוי ימי הגשם בפברואר, התחזקה המגמה שהיתה בסוף ינואר – מספר ימי הגשם מתחילת העונה עולה על הממוצע לתקופה המקבילה. בצפון הארץ היו מתחילת העונה 45 עד 50 ימי גשם בהשוואה לממוצע של 35 עד 40 ימים. במישור החוף המרכזי היו 40 עד 45 ימים לעומת ממוצע של 35 עד 36. גם במישור החוף הדרומי ובהרי המרכז מספר ימי הגשם מתחילת העונה עולה במעט על הממוצע ואילו בדרום הארץ מספרם עדיין קטן מהממוצע.

מזג אוויר - יום גשום
צילום: freepik

פרקי הגשם
א. 1 עד 5 בחודש: אחד משני פרקי הגשם המרכזיים של החודש והוא היה חלק מפרק הגשם הארוך והחריג שהחל ב-22 בינואר. בפרק הזמן שבתחומי פברואר (1 עד 5 בחודש ובמספר מקומות ירד גם מעט גשם ב-6 בחודש) ירדו בצפון הארץ ובמרכזה 50 עד 120 מ"מ ובאזור השרון 130 עד 160 מ"מ. בצפון מערב הנגב ירדו 10 עד 15 מ"מ ודרומה יותר ירד מעט מאוד גשם. ניתן לציין בפרק זה את ליל ה-1 עד 2 בפברואר שבמהלכו ירדו גשמים רבים והיו סופות רעמים תכופות וברד בעיקר באזור גוש דן, השרון ובקעת אונו. במספר תחנות באזור ירדו למעלה מ-70 מ"מ. בפרק הגשם כולו, שנמשך כשבועיים (מ-22 בינואר), ירדו בצפון הארץ ובמרכזה 200 עד 350 מ"מ ובאזור תל אביב – דרום השרון, רמות מנשה והכרמל אף כ-350 עד 400 מ"מ. פרטים נוספים על פרק הגשם כולו בסקירה נפרדת.
ב. 9 עד 10 בחודש: ירדו כמויות קטנות של גשם (עד מספר מילימטרים) בכמה אזורים בצפון הארץ.
ג. 13 עד 20 בחודש: פרק הגשם המשמעותי השני בחודש. בצפון הארץ ובמרכזה ירדו 50 עד 150 מ"מ ובאזור השרון עד הכרמל אף נמדדו 150 עד 200 מ"מ ויותר (מעברות 232 מ"מ, מדרשת רופין 216 מ"מ). במישור החוף הדרומי ובהרי יהודה ירדו 20 עד 30 מ"מ. בצפון הנגב 5 עד 10 מ"מ ובמרכז הנגב ובערבה ירדו 2 עד 5 מ"מ. הגשמים במהלך האירוע לוו מדי פעם בסופות רעמים ובברד כבד וגרמו להצפות באזור השרון ועמק חפר. פרטים נוספים על פרק הגשם בסקירה נפרדת.
ד. 23 עד 24 בחודש: מילימטרים ספורים ירדו ברוב חלקי הארץ בעקבות כניסת עננות בינונית מדרום מערב, בקדמת אפיק ברום ובהשפעת זרם סילון.
ה. 27 בחודש: גשמים ירדו בעיקר בשפלה, בהרי יהודה ובצפון הנגב. כמויות הגשם באזורים האלה הגיעו ל-5 עד 10 מ"מ ובמספר מקומות בשפלה אף ל-15 עד 20 מ"מ.

כמות הגשם מתחילת העונה
בעקבות גשמי פברואר המרובים בצפון הארץ ובמישור החוף ובהמשך לינואר שהיה גשום מאוד באזורים אלה, כמויות הגשם מתחילת העונה עולות על הממוצע הן לתקופה המקבילה עד סוף פברואר והן ביחס לכל עונות הגשם. לעומת זאת בחלקים הדרומיים יותר של הארץ הכמויות קרובות לממוצע לתקופה המקבילה או שקיים אף גירעון.

בהרי הצפון, בעמק יזרעאל, באזור הכנרת, בצפון השומרון ובמישור החוף הצפוני והמרכזי כמויות הגשם מתחילת העונה מגיעות ל-140% עד 160% מהממוצע לתקופה המקבילה עד סוף פברואר והן גם עולות על הממוצע לכל העונה (115% עד130%). בשרון ובחלקים מהכרמל ורמות מנשה הכמויות בהשוואה לתקופה המקבילה מגיעות אף ל-160% עד 180% וביחס לכל העונה ל-140% עד 160%. בהשוואה לעבר כמויות הגשם מתחילת העונה באזור השרון הן מן הגבוהות שירדו מקום המדינה ורק בעונות 1994/95, 1991/92 ו-1968/69 ירדו כמויות גדולות יותר. במספר תחנות בצפון הארץ הצטברו כבר יותר מ-1000 מ"מ והבולטות בהן תפן עם 1082 מ"מ, חרשים 1075 מ"מ דאליית אל כרמל 1071 מ"מ, ובית ג'אן 1068 מ"מ. יש לציין כי בצפון הגולן, באצבע הגליל ובעמק החולה ירד פחות גשם ביחס לממוצע – הכמויות מתחילת העונה הן כ-115% עד 125% מהממוצע לתקופה המקבילה וקרובות לממוצע לכל העונה.

במישור החוף מדרום לראשון לציון ובהרי יהודה כמויות הגשם מתחילת העונה קרובות לממוצע לתקופה המקבילה עד סוף פברואר ומגיעות ל-70% עד 90% מהממוצע לכל העונה. גירעון של ממש קיים בחלקים הדרומיים יותר של הארץ. בדרום עוטף עזה ירדו מתחילת העונה כמויות המהוות 75% עד 85% מהממוצע עד סוף פברואר, בצפון הנגב 60% עד 70% (30% עד50% מהממוצע לכל העונה) ובמרכז נגב ודרומו אף פחות ממחצית מהכמויות לתקופה המקבילה. גם בערבה קיים גירעון, אולם הוא קטן יותר.

טמפרטורות ומזג האוויר במהלך החודש
פברואר היה חם מהממוצע. בשעות היום הטמפרטורות במישור החוף ובערבה היו גבוהות מהממוצע (1991 עד 2020) ב-1.0 עד 1.5 מ"צ, בנגב ב-0.5 עד 1 מ"צ ובצפון הארץ ובהרי המרכז הן היו קרובות לממוצע או מעט גבוהות ממנו. בשעות הלילה הטמפרטורות היו גבוהות מהממוצע בכל הארץ ב-1.0 עד 1.5 מ"צ.

הימים הראשונים של פברואר היו קרים מהממוצע (עד ה-5 בחודש) במקביל לפרק הגשם שהיה באותו הזמן. ב-1 עד 2 בחודש הטמפרטורות בהרים אף היו נמוכות מהממוצע ב-4 עד 6 מ"צ. במישור החוף היה קריר מהממוצע בתחילת החודש בשעות היום, אולם בלילה הטמפרטורות היו גבוהות מהממוצע.

ב-6 בחודש החלה מגמת התחממות ועד ה-13 בחודש היה חם מהממוצע. ב-12 וב-13 בחודש טמפרטורות המקסימום במישור החוף, בשפלה, בנגב ובערבה הגיעו ל-24 עד 26 מ"צ. בלילה הטמפרטורות במישור החוף ובעמקים היו קרובות לממוצע בפרק הזמן הנ"ל.

ב-14 בחודש היתה התקררות, ועד ה-20 בחודש היה קריר מהממוצע בהרים ובפנים הארץ, במקביל לפרק הגשם המשמעותי השני של החודש. במישור החוף הטמפרטורות ביום היו קרובות לממוצע באותו הזמן והן המשיכו להיות כך גם עד ה-23 בחודש. הטמפרטורות בלילה היו גבוהות מהממוצע בדרך כלל ומצב זה נמשך עד סוף החודש.

מ-21 בחודש ועד סופו היה חם מהממוצע בהרים ובפנים הארץ. במישור החוף היה חם מהממוצע בשעות היום מ-24 בחודש ועד סופו.

השוואה לעבר של פברואר ושל חורף 2023/24
פברואר היה חם מהממוצע, אולם לא במידה ניכרת, כך שבסדרת מדידות הטמפרטורה המרחביות מאז 1950, הוא מדורג במקום ה-18.

עם זאת, בהתייחסות לכלל חודשי החורף המרכזיים (דצמבר, ינואר ופברואר), חורף 2023/24 הוא אחר החמים מהממוצע ומדורג שלישי בסדרת המדידות בהתייחס לטמפרטורה היומית (הטמפרטורה הממוצעת ביום ובלילה). בהתייחס לטמפרטורת המינימום, חורף 2023/34 אף מדורג ראשון. מעניין לציין שזהו החורף היחיד שהוא גשום משמעותית וחם משמעותית מהממוצע.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button