חברת אל על מדווחת היום (חמישי) את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2023. הודות לניהול מותאם וקפדני בתקופת הלחימה, התייעלות תפעולית ויישום התוכנית האסטרטגית, ממשיכה מגמת הצמיחה בהכנסות וברווחיות גם ברבעון הרביעי. החברה מציגה שיפור בכל מדדי הרווחיות ובכל המדדים התפעוליים והפיננסיים. שנה להשקת התוכנית האסטרטגית של החברה, אל על מציגה רווח שנתי לפני מס של 125 מיליון דולר לשנת 2023 וחוצה את רף ה-2.5 מיליארד דולר הכנסות, וזאת ללא שינוי מהותי בהכנסה הממוצעת לקילומטר לנוסע (RASK).
התאמת החברה לפעילות במתכונת חירום –
ב-7 באוקטובר 2023, תחילת הרבעון הרביעי, פרצה מלחמת "חרבות ברזל" שממשיכה להשפיע דרמטית על המשק הישראלי, על פעילות ענף התעופה ובכללו על אל על. דירקטוריון החברה והנהלתה נערכו במתכונת חירום מיד לאחר אירועי 7 באוקטובר, ומאז מנהלים אותה תוך התאמה להתפתחויות המדיניות והביטחוניות ובהתאם לדרישות ולצרכים הלאומיים של התקופה, לרבות שמירה על גשר אווירי המחבר בין ישראל לעולם. מאז פרוץ הלחימה הטיסה החברה יותר כ-2 מיליון נוסעים בכ-11,000 טיסות.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
על רקע הלחימה, החברה ממשיכה לבצע התאמות בלוח טיסותיה ובתמהיל יעדיה. בין היתר, השהיית פעילות לקווים בהם ירד הביקוש לצורך תגבור הקווים המבוקשים והחיוניים יותר, חידוש פעילות קווים מבוקשים, שינוי מסלולי טיסה, הפסקת פעילות ליעדים עונתיים והשהיית הפעלת טיסות למספר יעדים. בתוך כך תגברה החברה קווים ליעדים מהם הביקוש גדול דוגמת יעדי ארה"ב, וקווים נבחרים באירופה.
במקביל, לאורך כל הרבעון הרביעי וגם כיום, הוספנו לתגבר את זרם הסחורות האווירי, לרבות בהבאת ציוד חיוני לישראל, כסיוע לכוחות הביטחון וההצלה. מפרוץ המלחמה החברה הובילה כ-41,000 טון מטען הכוללים ציוד חיוני בטיסות הסדירות בבטן המטוס, בטיסות מטען ייעודיות במטוסי הדרימליינר, במטוס 777 שהותאם במיוחד למטרה זו, ובמטוס המטען של החברה.
חוסר הוודאות של המלחמה הביא גם לחוסר ודאות בקרב הצרכנים ולשינוי בהתנהגות הצרכנית בכל הנוגע להזמנות ולביטולים ברגע האחרון. אל על אפשרה גמישות לרוכשי הכרטיסים ומאפשרת עד היום ביטול טיסה עד 24 שעות מההמראה וקבלת שובר זיכוי מלא, ללא דמי ביטול לטיסות הממריאות עד סוף חודש אפריל (כולל חג הפסח).
עם הפסקת פעילות חברות התעופה הזרות בישראל נוצר שינוי חד במצב השוק, הכולל שינוי בתמהיל היעדים והזמנות ברגע האחרון, דבר שמטבע הדברים משפיע על התמחור. מפרוץ המלחמה החברה מנהלת מדיניות מחירים מוקפדת. ניתוח של ממוצע שנתי להכנסה למושב מוטס (RASK) מצביע כי ההכנסה ממכירת כרטיסים למושב מוטס כמעט ולא השתנה (9.0 בשנת 2023 לעומת 8.8 בשנת 2022).
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "בימים אלה הערך העליון המוביל את כולנו הוא ערך הסולידריות. מאז פרוץ המלחמה התגייסנו באופן מוחלט לטובת המדינה ופעלנו במתכונת חירום, תוך שאנו מבטיחים גשר אווירי למדינה וממנה. במקביל המשכנו לדבוק בתוכנית האסטרטגית, מתוך מחויבות לצמיחת החברה."
עוד הוסיפה כי "התוצאות השנתיות משקפות קו מגמה של שיפור עמוק בליבת העסקים שלנו. זו תוצאה של ניהול מוקפד, התייעלות תפעולית ופיתוח עסקי נכון. תוצאות שלושת הרבעונים הראשונים מדברות בעד עצמן ומראות שאל על בתנופת עשייה ומציגה את השנים הטובות ביותר בתולדותיה."
לדברי מנכ"לית אל על: "תוצאות הרבעון הרביעי, רבעון המלחמה, מבטאות את גמישותנו הגבוהה בניהול רגיש ונכון של הביקושים הגדולים. למרות היותנו הגורם היחידי שמטיס ישראלים באופן משמעותי – ההכנסה הממוצעת לנוסע לקילומטר (RASK) מציגה עלייה בשיעור נמוך של כ-5 אחוזים בלבד. המשימה הלאומית עומדת כל הזמן לנגד עינינו ואנחנו מסתכלים קדימה להמשך מימוש התוכנית האסטרטגית תוך דגש על אחריותנו. בהזדמנות זו, אני רוצה להודות לעובדי החברה על מחויבותם האישית לאחריות ולמשימה הלאומית לאורך תקופת המלחמה".
ינקל'ה (יעקב) שחר, סמנכ"ל כספים באל על אמר כי "התוצאות הכספיות מבטאות היטב את חוסנה של החברה בשגרה ובחירום כאחד, וכן את נחישותה להתמקד במטרות האסטרטגיות וחיזוק מבנה ההון, תוך שמירת מבנה העלויות שלה. אנו מבחינים בשיפור משמעותי ומתמשך לאורך השנה בכל פעילויות הליבה שלנו, שמצביע כי הפעולות שלנו, שהחלו עוד בתקופת הקורונה, נושאות פרי, ואנו נחושים לשמור על הישגים אלה גם לשנים הבאות".
עיקרי התוצאות:
• צמיחה של 26% בהכנסות בשנת 2023, שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות של כ-2 מיליארד דולר אשתקד; גידול של 21% בהכנסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023, שהסתכמו בכ-678 מיליון דולר לעומת 561 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
• הרווח לפני מס ב-2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, לעומת הפסד לפני מס של כ-14 מיליון דולר בשנת 2022; הרווח לפני מס ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם בכ-40 מיליון דולר לעומת רווח לפני מס של כ-7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2022.
• העלייה ברווחים ברבעון הנוכחי ביחס לרבעון המקביל אשתקד מושפעת מ-5 נקודות עיקריות: גידול בפעילות ובקיבולת המוצעת (ASK), התאמת תמהיל היעדים הכוללת התמקדות ביעדים המבוקשים; ירידה במחיר הדלק שחסכה כ-17 מיליון דולר לחברה; עלייה משמעותית בשיעור הטסת המטען עד כדי הכפלת ההכנסה מהרבעון המקביל אשתקד; שימור ההתייעלות מתקופת הקורונה שמשמעותה הגברת הפעילות תוך צמצום הוצאות.
• ה-RASK (ממוצע הכנסה למושב מוטס) בשנת 2022 עמד על 8.8, וכמעט לא השתנה לעומת 2023 ששיעורו הוא 9.0.
• ה EBITDAR-של החברה בשנת 2023 הסתכם בכ-556 מיליון דולר (כ-22% מסך ההכנסות) לעומת EBITDAR של כ-349 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בשנת 2022; ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם ה- EBITDAR של החברה בכ-161 מיליון דולר (כ-24% מסך ההכנסות), לעומת EBITDAR של כ-102 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.
• החברה מסכמת שנה שבה הראתה שיפור בכל מדדי הרווחיות, מה שמשקף את חוסנה העסקי של החברה ועוצמת המותג שלה תוך שימור מבנה עלויות לאחר היציאה ממשבר הקורונה.
בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שהסתיימו ב-30 בספטמבר 2023, השיגה הקבוצה כאמור רווח לפני מס של כ-85.3 מיליון דולר. בבחינת תוצאות הקבוצה לשנה המסתיימת ב-30 בספטמבר 2023 (4 רבעונים רצופים החל מרבעון 4 לשנת 2022 בניטרול השפעת המלחמה ואירועים ביטחוניים), עולה כי השנה הסתיימה ברווח לפני מס של כ-92.6 מיליון דולר, ובהכנסות של קרוב ל-2.4 מיליארד דולר, נתון המהווה שיא בהכנסות הקבוצה אי פעם.
נתונים אלו משקפים את חוסנה העסקי של הקבוצה עם התייצבותה לאחר היציאה ממשבר הקורונה, אשר להערכת החברה נובע ממספר סיבות, ביניהן עליית הביקושים בשוק התעופה, שאף מתעצמת נוכח בעיות ההיצע בענף לאור מחסור בגורמי ייצור משמעותיים כגון מטוסים, אנשי צוות אוויר, זמינות בנתב"ג וכיו"ב; קיומם של הסכמי העבודה אשר בתוקף לשנים הקרובות מקנים לחברה יכולת חיונית להשלמת יעדיה העסקיים; שימורו של מבנה העלויות הרזה והגמיש עם היציאה ממשבר הקורונה; וכן מעבר הדרגתי למכירות בדיגיטל אשר מאפשר לחברה לייצר נכסים דיגיטליים משמעותיים, תוך צמצום עלויות ההפצה של הקבוצה.
כאמור, בתחילת הרבעון הרביעי לשנת 2023 פרצה מלחמת חרבות ברזל. במציאות העסקית שנכפתה על הקבוצה כפועל יוצא של המלחמה, השתמשה החברה ביכולות ההתמודדות שפיתחה מול מציאות עסקית משתנה ובניסיון שצברה בהתמודדות עם משבר הקורונה, אשר אפשרו לחברה לבצע התאמות מסחריות, מבצעיות ותפעוליות נדרשות, על מנת להמשיך ולשמר את שמי ישראל פתוחים, בין היתר באמצעות שינוי נתיבים, התאמת היעדים והתדירויות. חברת אל על הוסיפה מאות טיסות מחוץ ללו"ז המתוכנן, כדי לתגבר את היעדים המבוקשים ולאפשר חיבוריות לעסקים, לקהילות היהודיות ועוד.
בהתאם לצורך שעלה מהנוסעים, כחלק מהמאמץ של אל על לאפשר רציפות תפקודית של השוק העסקי וחיבורים ליעדי המשך בארה"ב, החברה מרחיבה את פעילותה בקווים לארה"ב עם הוספת מגוון טיסות שבועיות ליעדי אל על בצפון אמריקה (ניו יורק, מיאמי, לוס אנג'לס, בוסטון, פורט לודרדייל) כך שהחברה תפעיל יותר מ-50 טיסות שבועיות לארה"ב בעונת הקיץ הקרובה. במקביל תוגברו טיסות ליעדים מבוקשים אחרים בהם פריז ולונדון, והקו הישיר לטוקיו שהחל לפעול בשנה שעברה במתכונת עונתית, יפעל השנה במתכונת מלאה. הרחבת רשת הנתיבים לארה"ב ולאירופה מתאפשרת בין היתר הודות לטיוב לוח הטיסות ותמהיל היעדים שמושפע מהשהיית קווים ליעדים שונים, לצד המשך הגדלת צי המטוסים של החברה.
בצל המלחמה, על אף הירידה בביקוש הכללי לטיסות וצמצום הפעילות בנתב"ג, חוותה החברה עליה בביקושים לטיסותיה, באופן שמאפיין את עונת הקיץ, בין היתר עקב הפסקת פעילותן של מרבית החברות הזרות, וגם הודות ליכולת של אל על לבצע התאמות נדרשות על מנת לתת מענה לאלפי נוסעים. ישנה עלייה משמעותית מאז תחילת שנת 2024 בשיעור התפוסה במטוסים (Load Factor) מ-84% ברבעון הרביעי לשנת 23', ל-93% נכון להיום. שיעור התפוסה הגבוה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד השפיע לחיוב על התוצאות העסקיות לרבעון הרביעי של שנת 2023, ונכון למועד פרסום הדוח, מגמה זו נמשכת לתוך הרבעון הראשון של שנת 2024, דבר שעשוי להשפיע לחיוב על התוצאות העסקיות לרבעון הראשון לשנת 2024.
נדגיש כי בעקבות התגברות הביקושים להטסת מטען בזמן המלחמה, ובין היתר עקב ביטולי טיסות של מרבית חברות התעופה הזרות שפעלו מישראל ואליה, החברה הגבירה את היקף פעילות המטענים בין אם בבטן מטוסי הנוסעים ובין אם במטוסים ייעודיים להטסת מטען, ונרתמה להבאת ציוד חיוני לישראל כסיוע לכוחות הביטחון והרפואה. לאור זאת, הכנסות המטען ברבעון הנוכחי הסתכמו בכ-75.8 מיליון דולר, כפול מהרבעון המקביל אשתקד.
בנוסף, הוצאות הדלק הסילוני של הקבוצה ברבעון הנוכחי זהות להוצאות הדלק הסילוני ברבעון המקביל אשתקד, אף על פי שחל גידול של 10% בפעילות החברה, וזאת לאור ירידה במחיר הדלק ביחס לאותה תקופה. ירידת המחירים כאמור משקפת חיסכון של כ-17 מיליון דולר.
הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, גידול של 26% בהשוואה להכנסות בשנת 2022, שהסתכמו בכ-2 מיליארד דולר.
הכנסות החברה ברבעון הרביעי לשנת 2023 הסתכמו בכ-678 מיליון דולר, עלייה של 21% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2022, בו הסתכמו ההכנסות בכ-561 מיליון דולר. העלייה בהכנסות בין התקופות נובעת מגידול בהיקפי הפעילות ועלייה בהיצע המושבים.
הרווח לפני מס בשנת 2023 הסתכם בכ-125 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד לפני מס של כ-14 מיליון דולר בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם הרווח לפני מס של אל על בכ-40 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח לפני מס של כ-7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2022. הרווח לפני מס הושפע גם מעלייה ב- ASK – Available Seat Kilometer שגדל הודות לעלייה בהיצע המושבים.
ה-EBITDAR של החברה בשנת 2023 הסתכם בכ-556 מיליון דולר (כ-22% מסך ההכנסות), וזאת לעומת EBITDAR של כ-349 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023, הסתכם ה EBITDAR של החברה בכ-161 מיליון דולר (כ-24% מסך ההכנסות), לעומת EBITDAR של כ-102 מיליון דולר (כ-18% מסך ההכנסות) ברבעון הרביעי של שנת 2022. השיפור ב- EBITDAR נובע בעיקר ממהלכי ההתייעלות שביצעה החברה וייצוב היקף ההוצאות של החברה, שהביאו למינוף תפעולי שגרם לכך שהגידול בהוצאת ההפעלה נמוך בהשוואה לעלייה בהכנסות החברה. כך, היקף הוצאות ההפעלה ברבעון הרביעי של 2023 עמד על כ-597 מיליון דולר, כ-88% מסך ההכנסות, וזאת לעומת הוצאות הפעלה של כ-517 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022 – כ-92% מסך ההכנסות.
הוצאות המימון נטו בשנת 2023 הסתכמו בכ-142 מיליון דולר, לעומת הוצאות מימון בהיקף של כ-127 מיליון דולר בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023 הסתכמו הוצאות המימון בכ-44 מיליון דולר, וזאת ביחס להוצאות מימון של כ-38.7 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2022. העלייה בהוצאות המימון מיוחסת בעיקרה לשערוך אופצית הפניקס והפרשי שערי מטבע.
תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם בסך של כ- 455.5 מיליון דולר לעומת תזרים של כ- 312.9 מיליון דולר אשתקד. הגידול בסך של כ- 142.6 מיליון דולר בפעילות השוטפת, נובע בעיקר מהשיפור בתוצאה העסקית.