כלכלהמבזקים

שר הכלכלה ברקת: "מהדקים קשרים עם מדינות מוסלמיות מתונות"

שר הכלכלה נפגש היום (27.02.24), במסגרת כנס השרים של ארגון הסחר העולמי, עם סגן ראש ממשלת אוזבקיסטאן ג'משיד חודג'ייב (Jamshid Khodjaev). השניים קיימו טקס חתימה על אישור ישראל לבקשת ההצטרפות של אוזבקיסטן לארגון הסחר העולמי.

בדבריו בטקס אמר שר הכלכלה ניר ברקת: "אנו מהדקים את היחסים עם אוזבקיסטן ברקע ניסיונות ההפרעה של מדינת הטרור איראן. אוזבקיסטאן היא מדינה מוסלמית עם מעל 35 מיליון תושבים ולאורך השנים התגאתה באוכלוסייתה היהודית וראתה בה נכס למדינה. חיזוק שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לאוזבקיסטן טומן בחובו פוטנציאל רב והזדמנויות עסקיות עבור חברות ישראליות. אני מברך את אוזבקיסטאן על ההתקדמות בתהליך הצטרפותה לארגון הסחר העולמי ושמח לתת לו את ברכת ישראל״.

ארגון הסחר העולמי הוא גוף בינלאומי האחראי על הסדרת וניהול כללי הסחר הבינלאומיים וחברות בו כיום 164 מדינות. כנס השרים של הארגון הנו אירוע דו-שנתי של הפורום הבכיר ביותר בארגון והגוף המוסמך לקבלת ההחלטות המחייבות את כל המדינות החברות בו. במהלך הכנס, מנהלות המדינות מו"מ על כללי סחר חדשים בנושאים רבים ומגוונים, כגון סחר מקוון באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, סחר בחקלאות, סבסוד של דיג ושורת נושאים נוספים בהם יש צורך בהסדרת כללים קיימים ואימוץ חדשים. השנה, איחוד האמירויות הערביות מארחת את כנס השרים בבירתה אבו דאבי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת ביקורו של השר ברקת באיחוד האמירויות, נפגש השר עם סגן ראש ממשלת אוזבקיסטאן. בין היתר דנו השניים בתהליך הצטרפותה של אוזבקיסטאן לארגון הסחר העולמי, הצטרפות המצריכה את הסכמת כלל המדינות החברות וביניהן ישראל. השר ברקת עדכן את סגן ראש הממשלה האוזבקי כי ישראל תומכת בהצטרפותם ונערכה חתימה במעמד הפגישה על אישור ההצטרפות מצד ישראל ועל עיגון ההסכמות אליהן הגיעו המדינות במו"מ בנושא. כדי לסיים את תהליך הצטרפותה לארגון הסחר העולמי, אוזבקיסטן תצטרך בין היתר גם את הסכמתן של מדינות נוספות. זוהי בשורה לאוזבקיסטאן, אך גם צעד חשוב לשימור וחיזוק היחסים בין המדינות.

לישראל ואוזבקיסטן ועדה כלכלית מעורבת שבראשה עומד מצדם סגן רוה"מ ושר ההשקעות סרדור אומרזקוב. כמו כן, מתקיימים דיאלוגים מדיניים בין המדינות, האחרון התקיים ב-2022 בירושלים. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות להכיר בעצמאות אוזבקיסטן (1991) והיחסים הרשמיים כוננו ב-1992. שגרירות ישראל בטשקנט נפתחה במאי 1992. משבר ביחסים מול המערב (כולל ישראל) החל בשנת 2005 על רקע גינוי הקהילה הבינלאומית את פעולות הממשל האוזבקי באנדיג'ן (ירי כלפי מפגינים), אך מאז היבחרו של הנשיא ב-2016 יש רצון לפתוח דף חדש ביחסים. לאוזבקיסטן שגרירות פעילה בישראל (תל אביב).

הקהילה היהודית באוזבקיסטאן מונה כ-8,000-10,000 איש, מרביתם זכאי עליה. מרבית הקהילה חיה בטשקנט. קהילות קטנות מתקיימות גם בבוכרה (כ-400), סמרקנד (כ-500) ועמק פרגנה (כ-700). בשיאה מנתה הקהילה כ-400,000 איש. כ-200 אלף היגרו לישראל, כ-100 אלף לארה"ב ורבים היגרו גם לרוסיה ולמערב אירופה.

ניר ברקת עם סגן ראש ממשלת אוזבקיסטן
צילום: תקשורת שר הכלכלה
ניר ברקת עם סגן ראש ממשלת אוזבקיסטן
צילום: תקשורת שר הכלכלה

Back to top button