צרכנות

אפוטרופסות או ייפוי כוח מתמשך: איך יודעים מה לבחור?

עד לפני מספר לא רב של שנים, אנשים רבים שהיו מגיעים למצב בו הם לא כשירים פיזית או נפשית, היו מגלים שגם זכויותיהם הופקעו מהם על ידי מינוי אפוטרופוס.
כיום, המצב השתנה ולטובה. תקנות ששונו מאפשרות כיום לכל אדם בישראל, לשלוט בגורלו העתידי עוד לפני שכבר לא יוכל לעשות זאת. במאמר הבא נפרט על הנושא החשוב והמוכר פחות לאזרח הממוצע – ייפוי כוח מתמשך. 

כל אדם חופשי באשר הוא, רוצה לנצל עד תום את זכותו לחופש הפרט וכן את זכות האדם על גופו בישראל. ואם לא לנצל, אז לפחות להכיר, להבין ולדעת שזכויות אלו קיימות ועומדות לרשותנו. 

נכון שנעים יותר להתעסק בדברים קלילים ומהנים יותר, כמו לסגור חופשה או לערוך מסע קניות ברשת. אך ישנם דברים שחשוב שנעשה, מעצם היותנו אנשים אחראיים שחושבים קדימה ורוצים לדאוג לעתיד שלנו. ייפוי כח מתמשך הוא בדיוק אחד מאותן זכויות שחשוב שנכיר, שנבדוק לעומק ושנדע שהיא קיימת ועומדת לרשותנו. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה זה ייפוי כח מתמשך?

ייפוי כח מתמשך הוא מונח משפטי והליך בירוקרטי, המאפשר לכל אדם בוגר מעל גיל 18 שמיושב בדעתו, להגדיר מראש מי יכול לקבל עבורו החלטות שונות הנוגעות לתחומים שונים. 

ייפוי כח מתמשך מתייחס לזמן ולמקרה, בו אותו אדם כבר לא יוכל לדאוג לעצמו או לקבל החלטות רציונליות עבור עצמו. הן בגלל מצב פיזי והן בגלל מצב נפשי. 

הממנה לייפוי הכח המתמשך, יוכל להגדיר מראש מה הן אותן סמכויות שיועברו לממונה. כלומר, ניתן למשל להגדיר מראש שהממונה יוכל לקבל החלטות שנוגעות למצבו הרפואי של הממנה כמו סוג הטיפולים שהוא מוכן לעבור, למצבו האישי כמו איפה יתגורר ועוד. בנוסף, ניתן גם להגדיר שהממונה יקבל החלטות באופן עצמאי ועל שיקול דעתו בלבד. 

תיקוני החוקה ששינו את הכל

לפני שאנחנו צוללים לעומק ייפוי הכח המתמשך, כדאי שנבין את ההבדל בינו לבין החוק שהיה קיים בישראל לפניו. חוק 'הכשרות המשפטית והאפוטרופסות' היה החוק שהתייחס לנושא בארץ עוד משנת 1962, אך בשנת 2016 נכנס לחיינו החוק החדש ששינה את כל מה שהכרנו לפניו והוא כמובן ייפוי כח מתמשך. 

על פי החוק הקודם, היה ניתן למעשה למנות לכל אדם בוגר אפוטרופוס כאשר הוא נמצא לא כשיר פיזית, נפשית או משפטית מספיק, בשביל לדאוג לעניינו בעצמו. ההיגיון בחוק זה היה שאדם בוגר במצבים מסויימים בחייו צריך עזרה בקבלת החלטות ובפעולות רבות אחרות וחשוב לומר, שהיגיון זה נכון ופועל גם היום, אך מה ששכחו אז ותיקנו היום זה שתוך כדי התהליך נשללת מאותו אדם, כשיר או לא, גם כל זכיותיו לחופש להחליט על עצמו ועל גופו שלו.

התיקון בחוק למעשה העניק לאנשים את היכולת לדאוג לעתידם האישי, במידה ולא יעמוד להם כוחם לדאוג לו בזמן אמת בעצמם. הוא מאפשר לאנשים להחליט דברים מהותיים ובסיסיים לעתידם, הוא מאפשר בחירה והוא למעשה ההזדמנות להגדיר את רצונותינו, לפני שכבר לא נוכל להגיד אותם יותר. 

למה בכלל צריך ייפוי כח מתמשך?

העניין המהותי ואחד המרכזיים ביותר בחוק הזה, הוא התאמתו לתקופה המודרנית הנוכחית בה אנו חיים כיום. לכולנו יש צורך בסיסי להחליט בשביל עצמינו ורעיון הרצון האישי הוא נדבך נוסף ומרכזי בחוק זה. 

חשוב להבין, כל אחד ואחת יכולים לערוך את ייפוי הכח המתמשך שלהם בהליך פשוט וקצר וללא צורך בבית משפט. האפשרות לגשת לעורך דין המומחה בתחום ובכך להחליט ולעצב את עתידך היא אפשרות זמינה שעומדת בפני כל אחד ואחת מאיתנו. נוכל להחליט מי יהיה האפוטרופוס שלנו למקרה שנצטרך אחד, על מה בדיוק הוא יוכל להחליט ועל מה לא, האם בשלב מסוים הסמכות תועבר לאדם אחר בהגדרה מראש ועוד החלטות רבות וחשובות אותן תירצו שיקבלו בשבילכם, רק אנשים שאתם סומכים עליהם ושאותם אתם בוחרים וממנים מראש. 

מי רשאי לערוך ולבצע ייפוי כח מתמשך על פי חוק?

על פי החוק במדינת ישראל, כל אזרח בוגר מעל גיל 18 אשר נחשב לכשיר משפטית ובעל דעה צלולה בזמן ביצוע התהליך, רשאי לערוך, לקבל ולבצע יפוי כח מתמשך. 

פרט נוסף חשוב בעניין זה, הוא שגם הממונה וגם הממנה, חייבים שניהם לעמוד בתנאי הסף שהוזכרו על מנת להוציא לפועל את התהליך ולקבל עליו תוקף משפטי. 

ערכתי ייפוי כח מתמשך, מתי ואיך הוא יכנס לתוקף?

החוק מאפשר חופש משפטי מסוים בכך שכל אזרח יכול להחליט על גורלו ולערוך את המסמך כפי נראות עיניו, מבלי מעורבות בית המשפט ובזמן שנראה לו לנכון. 

עם זאת, חשוב להבהיר שמיופה הכח או הממונה, אינו יכול להחליט על דעת עצמו מתי מייפה הכח או הממנה, יוצא מכלל כשירות ובכך נכנס לתוקף ייפוי הכח. על מנת שהמסך יהיה תקף משפטית ישנם מספר גורמים שצריכים לאשר אותו מבחינות שונות. 

הדרך כוללת תהליך מסודר שעל פיו יש צורך קודם כל בחוות דעת רפואית מוסמכת, גורמים שונים צריכים לאשר שקיבלו את ההודעה על כך, הצהרה ברורה צריכה לצאת וכמובן מעל הכל, אותו אדם ממנה צריך להיות במצב בו הוא מאבד לחלוטין את היכולת לקבל החלטות או להביע רצון כלשהו.

החשיבות שבבחירת עורך דין ייפוי כח מתמשך מקצועי ומנוסה

ראשית, רק עורך דין בעל הסמכה והכשרה מתאימה יכול לערוך הסכם יפוי כוח מתמשך וכן להגיש אותו לרשות המתאימה. עריכת מסמך כמו ייפוי כוח מתמשך עלולה לגרור ולהעלות שאלות רבות וסיבוכים משפטיים רבים אשר רובינו לא קרובים ללהבין. 

כאשר אנחנו נעזרים בשירותיו של עורך דין ייפוי כח מקצועי, אנחנו יודעים שלא נפספס שום נקודה חשובה בדרך, אנחנו מקבלים הסבר מפורט ומדויק לגבי כל הזוויות הקשורות למסמך, לחשיבות של כל מילה שכתובה בו ולדרך בה היא תוכל להשפיע בעתיד אם וכאשר המסמך ייכנס לתוקף. 

לאחר שהחוזה ערוך, מוכן ונבדק על ידי עורך הדין בשביל לוודא שהכל מוכן ומובן, מגיע הרגע בו עורך הדין מגיש עבורכם את הבקשה לאפוטרופוס הכללי. כל מה שנשאר לאחר מכן, הוא לחכות לאישור שמגיע מאגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. 

מה הם הסוגים השונים של ייפוי כח מתמשך?

ישנם 3 סוגים של ייפוי כח מתמשך, כאשר כל סוג מתייחס לטיפול בנושאים ובעניינים אחרים. 

  • רפואי: ייפוי כח המתייחס לכל מה שקשור לפן הרפואי של מייפה הכח. ההחלטות שהממונה יוכל לקבל יכולות להיות קשורות למשל לסוגי הטיפולים אותם יקבל הממנה, לאשפוז במוסד כזה או אחר או העדפה לשהות בבית ובעיקר אישור או שלילה של החלטות עתידיות בענייניו הרפואיים.
  • אישי: ייפוי הכח המתייחס לכל ענייניו האישיים והפרטיים של מייפה הכח. החלטות אלו יכולות להיות קשורות למשל בצרכים בסיסיים או מיוחדים, ברווחה השגרתית, בשעות הפנאי של מייפה הכח, בהיבטים תעסוקתיים כאלה ואחרים ועוד.
  • רכוש וכספים: ייפוי כח הנוגע לכל ענייני הרכוש והממון של מייפה הכח. ההחלטות שעתידות לעבור סמכות יכולות למשל להיות קשורות לטיפול בנכסים, לחשבונות פיננסיים, לירושות ועיזבונות, לביצוע פעולות בנקאיות ועוד. 

לסיכום – תדאגו לעתיד שלכם כבר עכשיו

הדבר הראשון שחשוב להפנים הוא שהאפשרות לקחת את עתידנו האישי בידינו זמינה עבור כולנו. החשיבות שבכך היא עצומה ואף אחד מאיתנו לא יודע מתי היא עלולה לקבל משמעות גדולה אפילו יותר. 

שנייה וחשובה לא פחות, היא ההבנה שבעזרת עורך דין ייפוי כח מקצועי ומנוסה, נוכל לערוך מסמך מסודר ויעיל הרבה יותר, כזה שיחייב את כל הגורמים הרלוונטיים לדאוג לנו בדיוק כמו שהיינו רוצים, בזמנים בהם נמנעת מאיתנו האפשרות לעשות זאת עבור עצמינו.  

 

Back to top button