בריאותמבזקים

יום הסרטן הבינלאומי: בשנת 2023 מתו מהמחלה 11,000 נשים וגברים

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ איימן עודה תערוך היום (שני 12.2.2024) דיון בנושא חידושים מדעיים וגישות חדשניות בטיפול במחלת הסרטן לציון יום הסרטן הבינלאומי.

לקראת יום הסרטן הבינלאומי 2024 פרסמה האגודה למלחמה בסרטן נתונים מעודכנים ופרטים על מחקרים מדעיים חדשים. בין היתר, על פי הערכת האגודה, בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-31,000 נשים וגברים עם סרטן, וכ-11,000 נשים וגברים מתו מהמחלה.

סרטן
אילוסטרציה. קרדיט: freepik

על פי נתוני הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן (IARC) בארגון הבריאות העולמי בתוך כ-16 שנה מהיום, כלומר בשנת 2040, יאובחנו בעולם כ-28.9 מיליון בני אדם עם מחלת הסרטן. בשנת 2020 מספרם עמד על כ-19.3 מיליון. כלומר מדובר בגידול של כ–50% לערך. על פי הערכות הסוכנות, אחד מכל חמישה גברים ואחת מכל שש נשים ברחבי העולם יחלו בסרטן במהלך חייהם ואחד מתוך שמונה גברים ואחת מתוך 11 נשים בעולם ימותו כתוצאה מהמחלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי נתוני משרד הבריאות שיעור היארעות הסרטן (מספר מקרים לכל 100 אלף תושבים) בישראל גבוה מהממוצע בעולם – ישראל נמצאת במקום 45 (שהוא נמוך יחסית) מקרב 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים. למרות זאת, שיעור התמותה מסרטן אצלנו נמוך ביחס לעולם – ישראל נמצאת במקום ה-89. זאת, עקב גילוי מוקדם, ומערכת ציבורית יעילה, כמו גם טיפול נגיש בסל הבריאות.

פרופ' משה מיטלמן המכהן כיו"ר האגודה למלחמה בסרטן, בהתנדבות, ישתתף בדיון בוועדת המדע ויסביר כי: "בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות מרשימה בעולם וגם אצלנו בתחום המחקר, הבנת המחלה, ופיתוח כלים חדשניים המסייעים לאבחון וטיפול. אלא שהפער בין הרצוי והמצוי הולך וגדל. אנו עדיין במקום טוב, אבל אם נרצה להישאר במקום כזה, ואף להתקדם – יהיה צורך לתת גם למלחמה זו עדיפות. תידרש השקעה משמעותית במחקר, במיוחד בחוקרים הצעירים, וביישום הכלים החדשים והמודרניים בתחום המניעה, האבחון והטיפול, כולל הכללת התרופות החדשות בסל הבריאות הציבורי. האגודה למלחמה בסרטן מסייעת ותמשיך לסייע במקומות שבהן אין פעילות של המדינה או הקופות, בקרב כל מגזרי האוכלוסייה אך נדרשת התגייסות רחבה יותר למען הדורות הבאים".

פרופ' משה מיטלמן
פרופ' משה מיטלמן. צילום: האגודה למלחמה בסרטן

Back to top button