צרכנות

מיומנויות חברתיות בעידן המסכים: איך לאזן בין אינטרקציות וירטואליות לאינטרציות פנים אל פנים?

קרדיט תמונה PEXELS

פיתוח מיומנויות חברתיות חיוני לילדים כאשר הם מנווטים את דרכם להתבגרות ומשם לחיים עצמאיים, פיתוח זוגיות, קריירה וחיים מלאים של סיפוק והנאה. אבל איך מפתחים מיומנויות חברתיות במציאות בה הילדים מבלים את רוב זמנם מול מסכים? זמן מסך מוגזם יכול לעכב התפתחות כישורים חברתיים כאשר הוא מפחית אינטראקציות פנים אל פנים מצמצם הזדמנויות לתרגול מיומנויות חברתיות חשובות. פיתוח ושמירה על איזון בריא בין אינטראקציות מקוונות ולא מקוונות הוא חיוני בעידן הדיגיטלי של היום. בעוד שלטכנולוגיה יש את היתרונות שלה, חשוב לתת עדיפות לקשרים מהחיים האמיתיים ולפיתוח מיומנויות חברתיות.

5 טיפים שיסייעו לכם לחזק מיומנויות חברתיות אצל ילדיכם:

  1. הציבו להם גבולות: הקצו זמנים ספציפיים לפעילויות מקוונות והגדירו שעות ייעודיות "ללא טכנולוגיה" במהלך היום. זה יאפשר להם להתמקד באינטראקציות פנים אל פנים ללא הסחות דעת מתמידות.
  2. עודדו אותם לפעילויות לא מקוונות: עודדו השתתפות בפעילויות חברתיות הכרוכות באינטראקציה אנושית ישירה, כגון הצטרפות לקבוצות ספורט ותנועות גוער, השתתפות באירועים קהילתיים או התנדבות. חוויות אלו מספקות הזדמנויות לפתח ולתרגל מיומנויות חברתיות.
  3. הפגינו דוגמא אישית: הגבילו את זמן המסך של עצמכם: שימו לב לכמות הזמן שאתם מבלים מול מכשירים דיגיטליים בכל יום. הרחיקו מכם את הטלפון הסלולארי כאשר אתם נמצאים עם הילדים, בני הזוג, בפעילות חברתית וארוחות.
  4. טפחו שגרת שיחות פנים אל פנים: וואטסאפ, זום, דיסקורד וכו' הפחיתו לכאורה את הצורך בשיחות פנים מול פנים. עשו מאמץ לנהל שיחות משמעותיות עם חברים, בני משפחה ועמיתים באופן אישי במקום להסתמך על הפלטפורמות האלו. יחד עם הילדים, תרגלו הקשבה פעילה ועודדו אותם השתתפו בדיונים פתוחים שתקיימו במשפחה
  5. עודדו אמפתיה והבנה: הזכירו לעצמכם ולילדכם את חשיבות האמפתיה בעת אינטראקציה מקוונת וגם לא מקוונת. עודדו אותם לאדיבות, כבוד והבנה בכל האינטראקציות.

היעדר מיומנויות חברתיות נאותות יכול להיות בעל השלכות ארוכות טווח על הילדים, להשפיע על יכולתם ליצור קשרים משמעותיים, להצליח בלימודים ולשגשג במקום העבודה. על ידי זיהוי ההשפעות השליליות הפוטנציאליות של זמן מסך מוגזם על התפתחות חברתית, תוכלו כהורים לנקוט בצעדים יזומים כדי להבטיח איזון בריא בין שימוש בטכנולוגיה וטיפוח קשרים בינאישיים חזקים.

קבוצות מיומנויות חברתיות לילדים ומתבגרים:

גישה יעילה לצמצום ההשפעות השליליות של זמן מסך על התפתחות חברתית היא באמצעות השתתפות בקבוצות מיומנויות חברתיות .

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מחקרים מראים שטיפול קבוצתי הוא כלי יעיל לחיזוק כישורים חברתיים אצל ילדים מהגיל הרך ועד למתבגרים בני 18.

קבוצות טיפוליות מספקות סביבה מובנית שבה ילדים יכולים ללמוד ולתרגל מיומנויות חברתיות חיוניות כגון תקשורת, אמפתיה, פתרון בעיות, שליטה בכעסים, ויסות רגשי, אסרטיביות, גמישות ושיתוף פעולה.

כמה פעילויות נפוצות שנמצאות בקבוצות מיומנויות חברתיות כוללות:

  1. משחק תפקידים: ילדים עוסקים בתרחישים של משחק תפקידים כדי לתרגל מצבים חברתיים שונים כגון ייזום שיחות, הצטרפות לקבוצה או פתרון קונפליקטים.
  2. דיונים קבוצתיים: דיונים מודרכים מאפשרים לילדים להביע את מחשבותיהם ודעותיהם תוך שהם לומדים כיצד להקשיב באופן פעיל ולהגיב כראוי לאחרים.
  3. תרגילי בניית צוות: פעילויות משותפות כמו בניית פאזלים או השלמת משימות ביחד מעודדות עבודת צוות, שיתוף פעולה ותקשורת אפקטיבית.
  4. תרגילי ויסות רגשי: ילדים לומדים אסטרטגיות לניהול רגשותיהם באמצעות טכניקות כגון תרגילי נשימה עמוקה או תרגילי מיינדפולנס.
  5. משחקים חברתיים: משחקים שנועדו במיוחד לקדם קבלת תור, שיתוף, ציות לכללים והבנת רמזים לא מילוליים עוזרים לילדים לפתח מיומנויות חברתיות חשובות בצורה מהנה ומרתקת.

השתתפות בקבוצת מיומנויות חברתיות מספקת לילדים הזדמנות ללמוד מחבריהם בהדרכת אנשי מקצוע מיומנים. על ידי תרגול מיומנויות חיוניות אלו במסגרת תומכת, הם יכולים לצבור ביטחון ולשפר את יכולתם לנווט במצבים חברתיים שונים בהצלחה.

איך לבחור טיפול רגשי או קבוצתי

אם הילדים שלכם חווים קשיים בקשרים חברתיים: ביישנים, מופנמים או ההיפך – מוחצנים ודומיננטים באופן שמרחיק חברויות, אם הם לא מווסתים מספיק או אם קשה להם באינטרציות חברתיות – פנו לפסיכולוג, מטפל רגשי מוסמך או מדריכת הורים.

המטפל יאבחן האם מדובר בחרדה חברתית, בעיה שדורשת אבחון ספציפי וכד' וימליץ על המשך טיפול.

לעיתים זה יהיה טיפול פסיכולוגי יחידני בליווי הדרכה הורית ולעיתים תהיה המלצה לטיפול קבוצתי, לצד הטיפול האישי או במקומו.

באתר אקספרטס EXPERTS לטיפול פסיכולוגי והדרכת הורים תפגשו מומחים מוסמכים, מנוסים ומומלצים שעברו בדיקה מעמיקה ובקרת איכות שוטפת. תוכלו לבחור באתר טיפול קבוצתי לחיזוק מיומנויות חברתיות, טיפולים באמצעות בעלי חיים, הדרכות הוריות, טיפול באומנות ועוד מגוון טיפולים, כולם בעלי תו האיכות של אקספרטס.

 

Back to top button