חדשות הארץמבזקים

שליחת האו"ם לנפגעי אלימות מינית במלחמה: "שברו שתיקה, מוכנה להיפגש"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, נפגשו היום (שני) עם פרמילה פאטן, תת מזכ״ל האו״ם והשליחה המיוחדת של מזכ״ל האו״ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים.

השליחה המיוחדת של האו״ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים מבקרת בישראל בימים אלו במטרה להכיר מקרוב את אירועי האלימות המינית והמגדרית שבוצעה באופן שיטתי ונרחב על ידי ארגון הטרור חמאס בשבעה באוקטובר. לשם כך, הגיעה מלווה בצוותי מומחים מתחום הרפואה ובתחום המשפט.

בהמשך נפגשו רעיית הנשיא והשליחה המיוחדת מטעם האו״ם עם קבוצת נשים מובילות מהחברה האזרחית והאקדמיה העוסקות בתחום המאבק באלימות מגדרית וזכויות נשים. עוד השתתף במפגש שגריר ישראל באו״ם, גלעד ארדן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נשיא המדינה פתח ואמר: "המראות שראינו בשבעה באוקטובר ממשיכים להדהד בעוצמה. צריך לחקור ולספר אודותם, ובעיקר חובה לטפל בנפגעים. אנו מודים לך על הבעת הסולידריות ועל העובדה שבאת לברר וללמוד."

רעיית הנשיא הוסיפה ואמרה: "תודה רבה. אנו מעריכים זאת מאוד. ובתור אישה, אני רוצה להודות לך מאוד על שהגעת לישראל בלב פתוח ובראש פתוח להקשיב, לראות, ולעזור לניצולים."

פרמילה פאטן, השליחה המיוחדת של האו״ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים אמרה: "תודה רבה כבוד הנשיא ומיכל היקרה, על ההזמנה. אחרי מה שקרה בשבעה באוקטובר, לא יכלתי לשבת במשרדי בניו יורק ולצפות מהצד. ולכן עסקתי באופן פעיל באופן קבוע באמצעות ממשלת ישראל במשימה הזו, ואני מאוד שמחה להיות כאן כדי להביע את הזדהותי עם ממשלת ישראל, עם ישראל, הניצולים, משפחות הקורבנות, ומשפחות החטופים. היו לי שתי פגישות עם משפחותיהם של החטופים בניו יורק, ואני כאן בשביל להראות את הסולידריות שלי עם ישראל. אבל יש לי מסר חשוב אחד: אלימות מינית היא אחד הפשעים הנתעבים ביותר עם השלכות הרסניות המהדהדות על פני דורות. אלימות מינית המשמשת כטקטיקה של טרור, כטקטיקה של מלחמה, נועדה לערער את היציבות, לעורר פחד, להשפיל, לעשות דה-הומניזציה לא רק של הקורבנות, אלא גם של המשפחות, החברות, האומה או האויב. והשתיקה של הניצולים, שמתוך בושה וסטיגמה לא מדווחים, היא זו שהופכת את האלימות המינית לחזקה וזולה ויעילה כל כך: זולה כי העבריינים מאמינים שהקורבנות לא ידווחו והם ילכו חופשיים ללא עונש נחרץ, ויעילים כי הם אכן הורסים את חייהם ופרנסתם של הקורבנות, משפחותיהם וחברותיהם. אז יש לי מסר לניצולים, יש לי מסר למשפחות של הקורבנות, ועוד מסר לעדים: נא להתייצב, בבקשה שברו את השתיקה כי שתיקתכם תהיה הרישיון לאותם פושעים , והם ימשיכו לעשות את הפשעים הנתעבים האלה. אין מקום בשדות הקרב של המאה ה-21 לפשעים כאלה."

עוד הוסיפה: "המנדט שניתן לי בשנת 2009 באמצעות החלטת מועצת הביטחון 1888, הבטיח שאלימות מינית אינה מקובלת בשום נסיבות. משפט זכויות אדם בינלאומי ומשפט הומניטרי בינלאומי אינם יכולים להיות הבטחה ריקה מתוכן. אז אנחנו באמת קוראים לכל אחד ואחת להתייצב. הצוות שלי ואני, אנחנו כאן כדי להקשיב לכם בהגנה ובסודיות. אני כאן לשבוע, אני מוכנה לפגוש אתכם בסביבה בטוחה שתאפשר להקשיב לסיפורים שלכם, העולם צריך לדעת מה באמת קרה בשבעה באוקטובר. אלימות מינית המשמשת כטקטיקה של מלחמה היא תת דיווח כרוני. אבל המסר שלי הוא לשבור שתיקה. הסטיגמה לא צריכה להיות על הקורבן – הסטיגמה והבושה היא על העבריינים. והקורבנות צריכים להצטרף אלינו ולהסיט את הסטיגמה והבושה על העבריינים."

רעיית הנשיא השיבה לפאטן: "תודה על הדברים החשובים שלך. ולמרות שזה עניין מאוד רגיש, וזה עלול לקחת זמן, אני חושבת שהקריאה שלך מאוד חשובה. ויש לנו גם ארגונים אזרחיים בישראל שגם נותנים תמיכה וגם שם כדי להצטרף אליכם לעזור לניצולים."

נשיא המדינה אמר אף הוא בתגובה לדבריה של פאטן: "את גבירתי עוסקת בערך אנושי בסיסי שיש להתמודד איתו, כיבוד גופו של כל אדם, ובהחלט כיבוד נשים באשר הן. מה שאת מתמודדת איתו הוא למעשה מטרה ענקית של האנושות להתגבר על המחלה הזו, וההתנהגות הנוראה הזו כלפי נשים כטקטיקה של מלחמה."

השליחה המיוחדת לאו״ם חתמה את דבריה ואמרה: "אני רק רוצה לומר לשורדים ולקורבנות, אנחנו חייבים לכם הרבה מעבר לסולידריות. אנחנו באמת רוצים להבטיח שיהיה לכם צדק בסופו של יום, ושנשים למעשה הנתעב הזה סוף."

נשיא המדינה - יצחק הרצוג ורעייתו - מיכל הרצוג
צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ
נשיא המדינה - יצחק הרצוג ורעייתו - מיכל הרצוג
צילום: דוברות בית הנשיא
נשיא המדינה - יצחק הרצוג ורעייתו - מיכל הרצוג
צילום: דוברות בית הנשיא

Back to top button