חדשות חוץמבזקים

משרד החוץ האמריקני חושף: זה מספר משאיות הסיוע שנכנסו לעזה עד כה

ודנט פאטל, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית התייחס הלילה (שישי) להחלטה שצפויה להתקבל היום בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בנוגע לתלונתה של דרום אפריקה נגד ישראל בגין "רצח עם" בעזה ואמר: "אנחנו מאמינים שההאשמות שישראל מבצעת רצח עם אינן מבוססות, אבל במקביל, נמשיך להבהיר לשותפינו בישראל שהם לא רק צריכים לציית לחוק ההומניטארי הבינלאומי בזמן שהם מנהלים את המלחמה הזו נגד חמאס, יש להם גם ציווי מוסרי ואסטרטגי לנקוט בכל הצעדים האפשריים למניעת פגיעה באזרחים. כמו כן שיש להם גם אחריות לחקור האשמות אמינות על הפרות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי כאשר הן מתעוררות".

פאטל הוסיף כי "די ברור שאין גם שוויון מוסרי בין ארגון הטרור חמאס לממשלת ישראל. מאז ה-7 באוקטובר, לא היססנו לא היינו דו-משמעיים לגבי העובדה המרכזית שאנו מצפים מישראל לציית למשפט ההומניטרי הבינלאומי. אנו מאמינים כי יש לנקוט בצעדים נוספים להגנה על אזרחים וכי זהו ציווי מוסרי ואסטרטגי כאשר ישראל ממשיכה לנהל את המבצע הזה. לגבי הטענות האלה שישראל מבצעת רצח עם, אני אגיד שוב – אנחנו מוצאים שההאשמות הללו מופרכות."

ודנט פאטל, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית
ודנט פאטל, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית

לגבי המשך המלחמה של ישראל בעזה אמר פאטל: "יש כוונה של מדינות רבות, כולל ישראל של רצון לראות את הסכסוך הזה מסתיים בהקדם האפשרי. חמאס יכול להניח את נשקו. חמאס יכול להפסיק להתמקם יחד עם תשתיות אזרחיות כמו בתי ספר ובתי חולים ובנייני דירות. זה בהחלט יכול לעזור להביא לסיכום מהיר יותר של הסכסוך הזה. אבל שוב, אין שוויון מוסרי כמובן בין ארגון הטרור חמאס לממשלת ישראל. אנו נמשיך באופן פרטי, פומבי, דיפלומטי בכל שיחה שאנו מנהלים עם ממשלת ישראל על הציווי האסטרטגי המוסרי שהם יצטרכו לנקוט בצעדים נוספים כדי למזער אבדות אזרחיות ככל שהיא ממשיכה לנהל את המבצע הזה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לגבי הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה אמר פאטל כי "ב-24 בינואר נכנסו לרצועת עזה 210 משאיות עם מזון, תרופות ואספקה ​​אחרת. נכון ל-24 בינואר, יותר מ-9,000 משאיות עם סיוע הומניטרי נכנסו לעזה מאז ה-21 באוקטובר וזה לא כולל את משלוחי הדלק. זה בהחלט לא מספיק. תושבי עזה זקוקים ליותר, אבל אני מרגיש סמוך ובטוח לומר שאלמלא מעורבות ישירה של שר החוץ מהממשלה הזו, מהנשיא הזה, מהפיכת מתן הסיוע ההומניטרי בראש סדר העדיפויות, המספר הזה היה היו הרבה פחות. ולכן יש השפעה ממשית, ישירה, מוחשית והשלכות אמיתיות לעבודה שאנו עושים, להתקשרויות שאנו מקיימים באזור עם ממשלת ישראל ואחרות כדי לדחוף את סדרי העדיפויות הללו קדימה."

פאטל הבהיר כי "כל עוד המלחמה בעזה נמשכת, אספקת סיוע הומניטרי תימשך בקצב גבוה יותר והגדלת הכמות הנכנסת לעזה תמשיך להיות בראש סדר העדיפויות."

בנוגע לדבריו של ראש הממשלה נתניהו ביחס למעורבות הקטארים במשא ומתן לשחרור בני ערובה אמר: "אין לי שום עניין להביע דעה על השמועות שמסתובבות. מה שאני יכול לומר זה שקטאר הייתה שותפה אזורית אינטגרלית, שאין לה תחליף, שותפה אזורית מרכזית, לא רק בכל הקשור לסכסוך המתמשך הנוכחי הזה, אלא סדרי עדיפויות אחרים שהיו לארצות הברית באזור. אנו מצפים להמשיך ולהעמיק את השותפות שלנו איתם ולעבוד איתם על מספר נושאים מרכזיים."

הוא התייחס גם לקשר של קטאר עם חמאס ואמר כי "אלו החלטות שהשותפים הקטארים שלנו צריכים לקבל. למזכיר היה ברור, ואנחנו ממשיכים להדהד את זה, שזה כבר לא יכול להיות עסקים כרגיל עם חמאס. כשאנחנו מסתכלים על התקוות והרצונות שלנו לאזור, זה לא יכול להיות חזרה לסטטוס קוו, מה שאומר שחמאס לא יכול עוד להשתמש בעזה כנקודת שיגור להתקפות טרור על ישראל."

הוא סיכם ואמר כי "בהתייחס למערכות היחסים הספציפיות, מדינות יצטרכו לקבוע את ההחלטות שלהן. אבל שוב, לקטאר יש תפקיד עצום במאמצים המתמשכים לשחרר בני ערובה. מעבר לכך, הם ממשיכים להיות שותפים אזוריים מרכזיים במספר תחומים מרכזיים, ואנו מצפים לעבוד איתם בשיתוף פעולה הדוק בכל הנוגע לכמה מהיעדים המשותפים שלנו באזור".

Back to top button