מבזקיםתנועה ותחבורה

זה הצומת העירוני המסוכן ביותר עם מספר הנפגעים הכי גבוה בישראל

89 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצומת הרחובות דרך חברון – האומן – וינר אשר בשלוש השנים האחרונות (2022-2020), הצומת העירוני עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בישראל, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.

צומת - כביש
צילום: עמותת אור ירוק

בעמותת אור ירוק ניתחו את כל הצמתים העירוניים בישראל על בסיס נתוני ההיפגעות של הלמ"ס במשך שלוש שנים (2022-2020) כאשר סף הכניסה לרשימה הוא שלוש תאונות ומעלה בשנת 2022.

הרשימה המלאה של עמותת אור ירוק כוללת 208 צמתים עירוניים מרובי נפגעים. בצמתים שנבחרו נפגעו בשלוש שנים (2022-2020), 3,190 בני אדם בתאונות דרכים, 22 מתוכם נהרגו ו-203 נפצעו קשה.

במקום השני ברשימת הצמתים האדומים ניצב צומת הרחובות רוטשילד ובגין בירושלים עם 52 נפגעים בשלוש שנים. במקום השלישי נמצא צומת הרחובות ששת הימים- מבצע קדש- ודרך אם המושבות בבני ברק עם 52 נפגעים. צומת וסרמן יעקב ופוריה בתל אביב-יפו במקום הרביעי עם 46 נפגעים וצומת האלוף עוזי נרקיס עם רחוב פאגלין עמיחי בירושלים סוגר את חמשת הצמתים העירונים האדומים.

עשרת הצמתים העירוניים האדומים 2022-2020

עשרת הצמתים העירוניים האדומים 2022-2020
מקור: למ"ס

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר כי "צומת הוא נקודת תורפה מרכזית אשר מהווה קונפליקט בין משתמשי דרך שונים. בשל הצטלבות תנועות כלי רכב מכיוונים שונים קיים סיכוי גבוה להתרחשות של תאונות חזית-צד. לעיתים ההתנגשויות הללו מתרחשות בשל היעדר רמזור והסדרי תנועה בצומת."

לדבריו, "באמצעות שיפור התשתית בצמתים – רמזורים, מעגלי תנועה, גשר להולכי רגל ובמיוחד מצלמות אור אדום נגד תאונות, ניתן לצמצם את הסיכון לתאונה. רשימת הצמתים האדומים מרובי התאונות מפורסמת ונשלחת אל ראשי הערים כדי להוביל לטיפול ושיפור הבטיחות וכמו כן חשוב שגם הציבור יהיה מודע למקומות המסוכנים. האחריות מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים. בהקצאת משאבים נכונה חייבים לאתר את הבעיות המרכזיות ולפעול על מנת למנוע את התאונה הבאה".

צומת - כביש
צילום: עמותת אור ירוק

רשימת צמתים אדומים לפי ערים (שני רחובות ומעלה) 2022-2020

רשימת צמתים אדומים לפי ערים (שני רחובות ומעלה) 2022-2020
רשימת צמתים אדומים לפי ערים (שני רחובות ומעלה) 2022-2020

אחד מכל ארבעה נפגעים בתאונות דרכים– בצמתים העירוניים

14,353 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים בשנת 2023 (נתונים מעודכנים עד לחודש נובמבר), כאשר 3,898 בני אדם מתוכם נפגעו בתאונות דרכים בצמתים העירוניים – 27% מכלל הנפגעים דרכים בשנת 2023.

בחינת נתוני ההרוגים בעשור האחרון לפי סוג דרך מלמדת כי בדומה לשנת 2023 גם בין השנים 2022-2013, 28% מכלל הנפגעים בתאונות דרכים היו בצמתים העירוניים.

אחד מכל ארבעה נפגעים בתאונות דרכים– בצמתים העירוניים
מקור: למ"ס

בצמתים מתקיימת תנועה מעורבת של משתמשי דרך רבים, שונים ומגוונים לצד כלי הרכב הכוללת גם רוכבי אופניים רגילים/חשמליים ובעיקר הולכי רגל. תאונות אלו לרוב קטלניות יותר מתאונות בין שני כלי רכב, בשל פגיעותו הרבה של הולך הרגל.

בכדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים בצמתים ולהפחית את מספר ההרוגים בהם, יש כמה אפשרויות פשוטות לשיפור תשתית הצומת. אפשרות אחת היא להתקין בצומת מעגל תנועה המרסן את מהירות הנסיעה וגורם להולכי הרגל לחצות את הכביש, בשני מעברי חציה קטנים ולא במעבר חציה אחד ארוך.

פתרון אחר הוא התקנת רמזור המחייב עצירה בצומת ומאפשר מעבר בטוח גם להולכי הרגל. בנוסף, על המדינה לוודא כי הצמתים מוארים היטב בכדי לאפשר לנהגים ולשאר משתמשי הדרך ראות טובה יותר של הנהגים האחרים, רוכבי האופניים או הולכי הרגל. כמו כן, יש לוודא כי בקרבת הצומת ישנו שילוט בולט המתריע בפני הנהג על כך שהוא מתקרב לצומת וכי עליו להאט את מהירות הנסיעה ולהיות מוכן לכניסה לצומת.

Back to top button