מבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ סוכות: "שמונה מתוך עשרה פועלים פלסטינים הם מחבלי נוחבה בפוטציה"

ועדת המשנה לענייני איו"ש בראשות ח"כ צבי סוכות התכנסה לפני זמן קצר (שני) לדיון בנושא מדיניות הכנסת עובדים פלשתינים ליישובי יו"ר ולאזורי התעשייה.

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות אמר בפתח הדיון "על פי סקר שפורסם השבוע 82% מהפלסטינים תושבי יו"ש תמכו במעשי הנאצים בשבעה באוקטובר, זה אומר ששמונה מתוך עשרה פועלים פלסטינים, הם מחבלי נוחבה בפוטציה. מדובר במחדל חמור וסכנה ביטחונית אמיתית לתת להם להיכנס לתוך הישובים. הקבינט המדיני בטחוני מבין את זה ונכון לעכשיו נמנעת כניסת פועלים אלו לתוך הקו הירוק. לא מובן מדוע יש מי שחושב שדמם של תושבי יו"ש סמוק פחות ודווקא לישובי יו"ש ניתן להכניס את העובדים בידיעה ש82% תומכי טרור ומחבלי נוחבה בפוטנציה".

ח"כ חנוך מלביציקי הוסיף: "ככלל, האוכלוסייה הפלשתינית באזור ברוב מטורף מזדהה עם האנשים שטובחים בנו וזה דבר שחשוב שנבין. מדובר באוכלוסיית אויב וכך צריך להתייחס אליהם. כל הנושא של כניסת פועלים צריך להיפסק למעט מקרים סופר חריגים. הגיע הזמן שנקום למציאות שאנחנו חיים בה ולא לזו שהיינו רוצים לחיות בה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו״ר מועצת יש״ע, שלמה נאמן אמר כי ״תושבי יו"ש הם חגורת הביטחון של מדינת ישראל. העובדה שחמאס לא עלה על רעננה או כפר סבא זה בגלל שקיימת חגורת ביטחון. התיישבות יהודית שומרת על ערי ישראל מבחוץ אך נחשפת לסכנה מבפנים.״

עוד הוסיף נאמן- ״מתקבלת החלטה, שלישראל הקטנה פועלים לא נכנסים ואילו לישובי יו"ש פועלים כן נכנסים. מה ההבדל?! אם אפשר לייצר מציאות בטחונית אחרת ביו"ש, בואו נייצר אותה גם בישראל הקטנה. ואם לא – אז למה הדם שלנו פחות אדום?! ההחלטה הזאת מקוממת ואני קורא לממשלת ישראל לקבל החלטה אחידה, מבלי להתייחס לקו הירוק".

תא"ל רלי מרגלית, סגן ראש אמ"צ במיל': "כל ההסתכלות פה היא מכיוון האינטרס הישראלי. אנחנו מציגים פה אפשרות עבורכם, לא חובה. אנחנו לא מחייבים אתכם להכניס פועלים, אנחנו חושבים שבעת הזו נכון אל מול הצרכים של המשק והאינטרסים שלנו לאפשר את הסוגייה."

במהלך הדיון אמר היועץ המשפטי לוועדה כי קיבל הודעה מיועמ"ש איו"ש, לפיה ראשי המועצות מחויבים להכניס את הפועלים להם ניתן אישור.

אבי רועה, ראש מועצה מקומית שער שומרון אמר כי "לפני שמחה תורה היו אצלינו עובדים פלשתינים שמקבלים תלוש משכורת. מאז השבת השחורה התושבים עצמם אומרים בשערינו לא ייכנס מי שתומך במה שנעשה. בסוף אנחנו מייצגים את התושבים וזה מה שהם אומרים."

יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון הגיב לדברים ואמר כי "נפל דבר במדינת ישראל והיא חייבת להפסיק את התלות שלה בגורמים חיצוניים בכמה רמות כולל ברמת העבודה. אנחנו לא יכולים להיות תלויים באויבים שלנו. מדינת ישראל צריכה לעודד את אזרחי ישראל לעבוד בעבודות פיזיות וגם לעודד את נושא הבאת עובדים מדינות זרות. יש המון מדינות שמעוניינות לייצא עובדים ויש בעיות רגולציה."

דגן הדגיש כי ״יש דבר שצריך להיות קו אדום, לא יכול להיות שאותם ערבים משטחי הרשות, אם הם לא יכולים להיכנס לפתח תקווה הם גם לא צריכים להיכנס לפדואל. זה פשוט לא הגיוני. אם מדינת ישראל תחליט מהסיבות שלה שכן אפשר להכניס פועלים, לא יכול להיות שיש הבדל בין צידי הקו הירוק."

ח"כ לימור סון הר מלך הוסיפה: "הייתי רוצה לדעת מי החליט שחיי תושבי יהודה ושומרון הם פחות חשובים מחיי יתר תושבי מדינת ישראל? כל אחד זורק את זה על השני, אנחנו צריכים תשובות. זה שהאזרחים דורשים את הביטחון הזה זה לא סתם. 85% מתושבי האזור מצדיקים את הטבח. האוכלוסייה שם הופכת יותר רדיקלית, לוחמנית וטרוריסטית ואלוף הפיקוד בהחלטה בזויה בוחר לסכן ביודעין את החיים של תושבי יהודה ושומרון."

אמיר ענבר נציג המל"ל אמר כי "המל"ל קיים עבודת מטה לפי בקשת הדרג המדיני. לא הוגדר לנו לבחון את סיפור הפועלים באיו"ש, גבולות הגזרה שהוגדרו לנו היו בתוך הקו הירוק." בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה לגבי ההפרדה בין צידי הקו הירוק, אמר נציג המל"ל כי המלצתם היא שצריך להתקיים דיון אחיד.

סא"ל אליצור טרבלסי, קצין הגמר בפיקוד מרכז: ״הכנסת הפועלים נבעה מבקשת בעלי המפעלים. צה"ל פועל בסמכות ורשות, עובדים תחת הנחיות מסודרות. אנחנו מאפשרים את כניסת הפועלים בקריטריונים של אבטחה. מרגע שפרצה המלחמה בוצעו התאמות כדי לאבטח את אזורי התעשייה, וניתנו דגשים. האחריות לביצוע הפעולות האלה הם על בעלי המפעלים או בעל אזור התעשייה. אנחנו עובדים עם כלל הגופים כדי לבחון את הקריטריונים כל הזמן ומבצעים התאמות.״

סא"ל מורן חדד, רע"ן אזרחי במנהל האזרחי: "טרם ה7.10 עמדנו על 46 אלף היתרים, היום אנחנו מדברים על 26 אלף. מה שאומר דה פקטו שאין חיוב, אחרת המספר היה נשאר אותו דבר. המסה הקריטית, מעל 9,000 נכנסת לאזורי התעשייה. אלוף הפיקוד קובע את התבחינים והמנהל האזרחי עושה את הבדיקות האם אותו עובד ראשי לקבל את רישיון התעסוקה, ככל שאין לו מניעה הוא יקבל רישיון."

בסיום הדיון יו"ר הוועדה ח"כ צבי סוכות אמר: "אני מוטרד מאוד, אפילו יותר ממה שהייתי בתחילת הדיון. אמר פה נציג המלל שהוא לא רואה סיבה שתתקיים הפרדה. חלק מתושבי מדינת ישראל מופלים לרעה. הדם של תושבי איו"ש לא סמוק פחות. לא יכול להיות שכדי לקבל החלטות מדיניות על רעננה או כפר סבא הם מתקבלות בקבינט וביהודה ושומרון לא. אנחנו בדיון "גילינו" שהייתה אמירה של אלוף פיקוד מרכז שראשי המועצות יכולים להכניס אבל זה לא נבחן לעומק, והאמירה התגלתה כלא מדוייקת. ממה שעולה בדיון נראה שבסוף ראשי מועצות מחוייבים להכניס פועלים ומחוייבים גם לקחת אחריות על האבטחה, וזאת מבלי שניתנו להם כלים.״

ח״כ צבי סוכות הדגיש: ״הקבינט המדיני ביטחוני החליט למנוע את הכניסה שלהם בכל מקום במדינת ישראל וביהודה ושומרון לא רק שמאפשרים להם להיכנס אלא מכריחים להכניס אותם. החלטות כאלה צריכות להקבל תוך ראיית רוחב ובחינת כל המשמעויות. בסוף את המחיר משלמים התושבים. צריכה לצאת הנחיה ברורה להשוות כבר עכשיו את המצב בין תושבי אישו לשאר הארץ."

ועדת המשנה לענייני איו"ש
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
ועדת המשנה לענייני איו"ש
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
ועדת המשנה לענייני איו"ש
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
ועדת המשנה לענייני איו"ש
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

Back to top button