בריאותמבזקים

ניצולת מסיבת הנובה: תוכנית הסיוע ברטורנו החזירה לי את הרצון לחיות

הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול בכנסת בראשותו של חה"כ בועז ביסמוט ערכה היום (ראשון) סיור במרכז הגמילה רטורנו, המשמש כמרכז גמילה וטיפול בטראומה. עם פרוץ המלחמה ועל רקע אירועי הטבח בשביעי באוקטובר, השיקו בכפר הגמילה את תכנית ״חיבוק ברזל״ שנועדה לתת מענה נפשי וחירומי לצרכים הייחודיים של צעירים בגילאים 17-35 שחווים מצוקה לאור החוויות הקשות שעברו. מטרת התכנית להילחם בחיבור בין טראומה לא מטופלת לבין פיתוח מנגנוני התמודדות הרסניים, כגון התמכרות ושימוש בחומרים מסכני חיים.

טליה ברנדס, מיוזמי התוכנית סיפרה כי עד היום הגיעו לתכנית כמאה איש. ״מארג המטופלים בתכנית כולל את ניצולי מסיבת ה״נובה״, ומסיבות נוספות שהתקיימו באותו יום, וכן נפגעי טראומה מהעוטף, נפגעות תקיפה מינית עם טריגרים חוזרים והלומי קרב״.

הרב איתן אקשטיין, מנכ״ל רטורנו: הצעירים באותן מסיבות נפגעו פעמיים, גם מעצם המלחמה וגם באופן ריגשי, והתפקיד שלנו לעזור להם. הקמנו תכנית טיפולית מיוחדת, מונחית טראומה ע״מ לתת מענה מקצועי, מסודר ואסוף מאוד. אנחנו מתפקדים כחדר מיון ראשוני, אבל אין מספיק מיטות אשפוז באשפוזיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח״כ סיימון דוידסון: לצערי רק במקרי חירום המדינה נותנת דגש לנושא ההתמכרויות. זה קרה בקורונה וזה קורה גם עכשיו. הסיפור נוגע בחלק גדול מהחברה, אך המדינה לא עושה מספיק במניעת מצבים כאלה. למשל בעזרת החינוך הלא פורמלי כמו הספורט שנותן מענה לצעירים במקום לעשן קנאביס. נער עסוק, לא ישתמש בסמים.

ניר שער, מנהל תחום מסגרות טיפול והתמכרויות, משרד הבריאות: רואים כמות אדירה של מכורים, מבוגרים ובני נוער. מכירים את המצוקה הגדולה של מקומות פנויים באשפוזיות. חגי ברוש, מנהל תחום פיתוח ושיקום, משרד בט״ל אנחנו רק בהתחלה בכל הקשור להשלכות המלחמה. חסרים המון אנשי מקצוע. מתקשים לאייש משרות. האתגר עצום והמדינה צריכה לתת חזון משמעותי שייתן כלים לקראת הבאות.

אפרת מעיין, מנהלת התכנית ׳חיבוק ברזל׳ הסבירה כי המטרה לתת פוקוס לטראומה ומצוקות נפשיות שחלקן התפרצו שוב בעקבות המלחמה: ״הכל צף חזרה, אנשים הפסיקו לתפקד. רובם יוצאים מהבית רק לצורך הטיפולים כאן. חלק מהמטופלים שיצאו מכאן התחילו היום את שנת הלימודים האקדמית״. א׳, ניצולת מסיבת הנובה המשתתפת בתכנית: ״המקום נותן לי תקווה ואושר. הגעתי לכאן שבועיים לאחר השבת. בעזרת המקום חזרתי לאכול ולישון טוב״.

יו״ר הוועדה, ח״כ ביסמוט, סיכם: ״את רוב התוצאות של השביעי באוקטובר אנחנו רואים, ויש את ההשלכות שאנחנו לא רואים, ונושא ההתמכרות הוא אחד מהם״. יו״ר הוועדה התייחס גם לסיפור של אחד השוהים במקום שסיפר כי בשל זמן ההמתנה לכניסה למקום, הוא נאלץ לקנות כדורים ברחוב: ״כפי שאמרתי, לקחתי על עצמי כשמשימה להשיב לחיים את הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. זה מסוג הימים שאני מודה לאל שהצטרפתי לחיים הציבוריים, לצורך הדאגה לפרט ולחיים עצמם״.

רטורנו - סמים - גמילה - טראומה - כנסת

רטורנו - סמים - גמילה - טראומה - כנסת

רטורנו - סמים - גמילה - טראומה - כנסת

רטורנו - סמים - גמילה - טראומה - כנסת

Back to top button