מבזקיםצבא וביטחון

צה"ל פרסם את עמדתו בנוגע למשמעויות קיום הבחירות בצל המלחמה

בלשכת הרמטכ"ל פרסמו את עמדת צה"ל בנוגע למשמעויות קיום הבחירות בצה"ל בצל הלחימה.

בחירות - צה"ל
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

הודעת לשכת הרמטכ"ל: "הבחירות לרשויות המקומיות מתוכננות להתקיים ביום 30 בינואר 2024. מועד הבחירות לרשויות המקומיות היא סוגיה מדינית לאומית. צהייל פועל בהתאם להחלטת הדרג המדיני, נערך לקיום הבחירות ואינו נוקט עמדה באשר למועד הבחירות. להלן יפורטו המשמעויות של קיום הבחירות בצה"ל במהלך המלחמה, בשני היבטים : הזכות לבחור; והזכות להיבחר.

הזכות לבחור
יש להיערך לאפשרות של מימוש זכות הצבעה מחוץ לגבולות ישראל, ככל שמשיקולים מבצעיים ומשיקולי שמירה על שלום המשרתים לא ניתן יהיה לאפשר הוצאת המשרתים משטח הלחימה בתוך רצועת עזה לצורך הצבעה. יש להרחיב את מגוון אמצעי הזיהוי של חיילים לטובת הזדהות והצבעה בקלפי, במקומות בהם מטעמים מבצעיים וביטחוניים חל איסור לשאת אמצעי זיהוי הדרושים כיום לצורך הצבעה. יש להאריך את ההצבעה המוקדמת בצה"ל מ-72 שעות ל-8 ימים לאור היקף הסד"כ המשמעותי שצפוי להיות בשירות במועד הבחירות ובסמוך לו, וכן לאור פריסת הסד"כ האמור במתאר מבצעי בכלל הגזרות. יש צורך בהרחבת האוכלוסיות הכשירות להתמנות כחברי ועדה בקלפי צבאית, לרבות אוכלוסייה שאינה בשירות חובה, לאור הגידול המשמעותי בהיקפי הסד"כ ובהיקף הקלפיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הזכות להיבחר
בהתאם לפקודות הצבא, משרתי מילואים ששמם נכלל ברשימת מועמדים בבחירות לרשויות, מוקפאים משירות מילואים מיום הגשת הרשימות ועד ליום הבחירות. בעקבות פרוץ "חרבות ברזליי, תוקנו הפקודות בדרך של הוראת שעה, כך שר' אכ"א רשאי לקבוע כי מועמד בבחירות לרשויות המקומיות ימשיך לשרת בשמיים, אם קיים צורך בטחוני בהמשך שירותו על אף היותו מועמד.

נכון לנקודת הזמן הנוכחית, ישנם כ-3,983 משרתי מילואים, שגויסו במסגרת המלחמה, המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, מתוכם כ-2,346 בשירות מילואים פעיל (צו 8). 70 משרתי מילואים פעילים מועמדים לראשות עיר או מועצה איזורית.

משרתי מילואים המועמדים לרשויות המקומיות משרתים בתפקידים פיקודיים. 10. שחרור משרתי המילואים המתמודדים בבחירות לרשויות, יבוצע בהתאם לצרכים המבצעיים ולהתפתחות זירות המלחמה. ככל שהנסיבות המבצעיות יאפשרו זאת, הם ישוחררו על מנת שיוכלו לממש את זכותם להיבחר. בחינה זו, מתבצעת בימים אלה ותושלם בהקדם.

יצוין, כי על פי פקודות הצבא על מתמודד בעת שירות מילואים פעיל חל איסור לעסוק בתעמולת בחירות, זאת עד לשחרורו משירות.

ישנם משרתים המתמודדים בבחירות, שמטעמים מבצעיים לא ניתן יהיה לשחררם. 13. צה"ל ימשיך לפעול למימוש זכויות היסוד של משרתיו לצד הצרכים הביטחוניים והמבצעיים הנובעים מן המלחמה וחובתו להבטיח את ביטחון המדינה."

בעקבות עמדת צה"ל נשמעו התנגדויות מצד גורמים פוליטיים לקיום הבחירות בצל המלחמה ודרשו את דחיית המועד. שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר בעקבות הודעת צה״ל על המשמעויות של קיום הבחירות לרשויות המקומיות בזמן מלחמה כי "עדיין לא מאוחר לתקן. אסור לפגוע במילואימניקים ובאחדות העם. צו השעה הוא לדחות את הבחירות המקומיות לאחר המלחמה ואני מקווה שהממשלה תקבל בהקדם את ההחלטה הזו בהסכמה."

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק ציינה כי ""בחירות מוניציפליות בזמן המלחמה: לנוכח הנתונים שנחשפים במסמך מלשכת הרמטכ"ל, ברור שמי שיתעקש לקיים את הבחירות עכשיו, פשוט יורק בפניהם של הלוחמים. כשהתותחים רועמים, כשהחיילים מסתערים, הפוליטיקה הקטנה חייבת להמתין. לא מאוחר לומר: טעינו, מתנצלים, ודוחים".

Back to top button