צרכנות

5 המלצות צפייה חינוכיות ומהנות לילדים בזמן המלחמה

קרדיט תמונה Shutterstock

זמנים לא פשוטים עוברים עלינו ובהתאם, גם על הילדים, שזמן המסך שלהם כנראה גדל בתקופה זו. אך יש אפשרות להפיק ממנו את המירב בבחירת תכנים חינוכיים שמספקים גם ערך לצד הנאת הצפייה.

מעיין מליח
המצב הביטחוני שכולם חווים בימים אלה, הוביל לצמצום הפעילות במסגרות החינוכיות והחברתיות של הילדים ולצורך במציאת דרכים למלא את הזמן הפנוי שנכפה עליהם בבית. זה מובן וטבעי, אם כן, שמעבר לפעילות המעשית בבית, גדל בימים אלה זמן הצפייה בטלוויזיה. ההבנה שהצפייה בטלוויזיה משמשת  בימים אלה כמקור בילוי ותעסוקה מרכזי וגם כהסחת דעת מבורכת עבור הילדים, הובילו את גופי השידור השונים לצאת בהטבות מיוחדות בכל הנוגע לחבילות הטלוויזיה שלהם ולפתוח תכנים וערוצי ילדים לצפייה ללא עלות.

מבחר האפשרויות לצפייה אכן גדול מאוד, אך אם חשוב לכם גם שלצפייה תהיה ערך אמיתי, לצד ההנאה שבדבר, הנה כמה המלצות לתכנים חינוכיים בהם הילדים יוכלו לצפות:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

1.     גלילאו

אחת מהסדרות הוותיקות ביותר בתחומה, לא מפסיקה להפתיע עם פרקים חדשים ומרתקים בנושאי מדע וגילוי בארץ ובעולם. 'גלילאו' עלתה לראשונה למסך כבר ב- 1998 בגרמניה, זכתה מאז להצלחה בינלאומית ועברה אינספור עיבודים לשפות שונות. בכל פרק מצטרפים הצופים למחקר מעמיק בנושאים מדעיים שונים ומשונים בעזרת מנחים הנשלחים למדינות רחוקות ומגלים גילויים מרעישים. כיום מנחה את התוכנית גאולה אבן סער ובאולפן היא מראיינת מומחים ומדענים, מציגה המחשות מהפנטות ומעוררת את סקרנותם של הצופים על נושאים רבים שעד אותו הרגע לא היו מעלים על דעתם. 'גלילאו' היא סדרה מעמיקה וחכמה, והיא המהות של צפייה בטלוויזיה כפעולה חינוכית.

2.     היה היה

אתם בוודאי זוכרים בעצמכם את פרצופם של 'הזקן החכם' ושל 'פייר', ואם השמות לא מצלצלים לכם, תזכרו ברגע שתראו. אוסף סדרות האנימציה הצרפתי 'היה היה' הוא קלאסיקה על זמנית עליה התחנכו ילדים רבים מסביב לעולם. בשנות ה- 70 המאוחרות הגיחו למסך הטלוויזיה הדמויות הנעימות של מאסטרו, פייר, פיירט ועוד רבים אחרים ולקחו אותנו איתן למסעות רבים ומרתקים. באוסף הסדרות 'היה היה' כל עונה מוקדשת לנושא מסוים, למשל: 'האדם' היא עונה המספרת את סיפור התפתחות האדם מהעת הקדומה ועד היום, בעונה 'החלל' יוצאים הגיבורים למסע בין-כוכבי של גילויים מחוץ לאטמוספירה, ובעונה המפורסמת ביותר הלוא היא 'החיים', הופכים הגיבורים לזעירים ביותר ומגלים לצופים את סודותיו של גוף האדם מבפנים. הבעיה היחידה עם 'היה היה' היא שככל הנראה תמצאו את עצמכם מרותקים למסך יחד עם הילדים.

3.     להציל את חיות הבר

לאוהבי החיות זו היא הזדמנות פז לקבל הצצה לעבודה המופלאה של 'בית החולים לחיות בר' של הספארי ורשות הטבע והגנים. במהלך העונות של הסדרה הצופים מתלווים לצוותים האמיצים של פקחי רשות הטבע והגנים כאשר הם מזהים חיה פצועה או חולה בטבע הישראלי. לעיתים מגלים הפקחים את החיות במהלך תצפיות ולפעמים מקבלים התראה מתושבים שהבחינו בחיות במצוקה. הפקחים מביאים את החיות לבית החולים המיוחד שם צוות הווטרינרים המיומן מעניק לחיות טיפול רפואי מסור ולפעמים גם תקופת שיקום במתקני הספארי. אחרי שהחיות מבריאות משיבים אותן למקומן הטבעי בטבע שם יוכלו להמשיך בחייהן, כנראה בלי שהרגישו שעזבו בכלל את ביתן אי פעם.

4.     אוטובוס הקסמים

עוד הזדמנות לנוסטלגיה אמיתית היא 'אוטובוס הקסמים'. סדרת האנימציה הבלתי נשכחת שעברה עיבוד למסך מספריה של ג'ואנה קול, נצרבת בזיכרונם של כל מי שצופה בה, מקטן עד גדול. עלילת הסדרה מובלת על ידי גברת פריזל והלטאה המופלאה שלה- ליז. גברת פריזל היא מורה יוצאת דופן בבית הספר ממנו היא לוקחת את תלמידיה לסיורים מכושפים באוטובוס הקסמים שלה אל עבר החלל, אל מתחת לפני האדמה, ואפילו אל תוך גוף האדם. על אף שהאוטובוס הקסום עושה את הבלתי אפשרי והופך לחללית, צוללת או מטוס, העובדות המדעיות הנלמדות בסדרה מהימנות לחלוטין.

5.     פרפר נחמד

הסדרה המיתולוגית ממשיכה להתחדש ולהפתיע עם עונות ופרקים חדשים מבלי לאבד מהקסם והתמימות של פעם. הדמויות האהובות והמוכרות בץ, נולי, שבי ואוזה עדיין מככבות בסדרה, הפעם עם מנחים חדשים כמו משי קלינשטיין, אסתר רדא ואורי בנאי. במהלך הפרקים מאתגרות הדמויות את המנחים עם בעיות רגשיות ומוסריות וגם בעניינים שוליים ומצחיקים. הפרקים כוללים מערכונים ושירים שיצליחו גם בימים אלו להשרות אווירה קלילה ורגועה על הילדים הצופים.

לסיכום

ניתן בקלות להישאב למצב של צפייה סתמית ומנותקת רק כדי להעביר את הזמן, אך עדיף בהרבה להקדיש תשומת לב לתוכן שהילדים צורכים בטלוויזיה. אם בזמן הצפייה אפשר גם ללמוד משהו או לפחות להרגיש אמפתיה וסקרנות תוך כדי, הרווח לילדים יהיה משמעותי. צפייה מהנה!

Back to top button