מאמריםמבזקים

הפרשן הצבאי: "הצבא ביצע טעות קריטית, העולם יזדעזע"

הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות, יוסי יהושוע התייחס הבוקר בעמוד ה-X שלו להפוגת האש ברצועת עזה והביע חשש מפני חזרה ללחימה נקודתית שלא תשיג את מטרתה שהיא "מיטוט שלטון החמאס".

יהושוע כתב כי "כניסתה של הפסקת האש לתוקף היא גם כניסתה של ישראל למארב ההומניטרי הגדול של יחיא סינוואר שעלולה להוביל לעצירת המבצע בחאן יונס. הכנסת כלי תקשורת בינלאומיים, בדגש על אמריקאיים, כדי לחשוף בפניהם את התמונות שגם הציבור הישראלי לא ממש מכיר: שלא יהיה ספק: עם כמה שאנחנו מרגישים צודקים, העולם יזדעזע. גם בתי החולים הארעיים שיקומו ברצועה, לצד הסיוע שייכנס ממצרים וממדינות נוספות, יקשו על צה"ל לתמרן במרחב וגם יובילו להגברת הלחץ הבינלאומי לנצור את האש לגמרי."

יהושוע מוסיף כי "הפעולה בח'אן יונס שבלעדיה אין שום תוקף למילים "למוטט את שלטון חמאס", נמצאת בסכנה מוחשית." לדבריו, "ההצהרות התקיפות של נתניהו, גלנט, גנץ והרמטכ"ל טובות ויפות לשעה הזאת, שבה ממילא הציבור כמה לראות את החטופות והחטופים בבית. במציאות, הממשלה נטלה סיכון אדיר בהסכמתה לעסקה קטנה, וגם אם יינתן אישור אמריקאי להמשך הפעולה הוא עשוי להסתכם בכיבוש השכונות המזרחיות של צפון הרצועה (ג'באליה וזייתון) ובאזורים אחרים, אבל הדרום יוסיף לשמש כמבצר של בכירי חמאס שנמלטו מהצפון."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"הטעות עם חאן יונס: הדרג המדיני מגדיר את מטרות המבצע ותוחם את גבולות הגזרה של צה"ל, אבל גם הצבא ביצע טעות קריטית, מתוך אמונה כוזבת שהשעון המדיני לא קיים: במקביל לפעולה בצפון, ניתן היה להטיל אוגדה נוספת למערכה כדי לא לבזבז זמן ולהגיע להישגים גם בח'אן יונס. אלא שהפיקוד הבכיר שמר את האופציה הזאת בתור אקט אחרון. היה נכון לשגר כוחות דרומה, גם אם באופן מוגבל, ובלבד שתהיה שם דריסת רגל שתמנע בלימה מוחלטת של הפעולה." אמר הפרשן הצבאי.

הוא ציין כי "בדרגי השטח קוראים את הסיטואציה והתגובות קשות לעיכול. קצין בכיר אומר ש"אין מצב שיעצרו אותנו מלהגיע לח'אן יונס, אחרת לא יהיה ניצחון על חמאס". אחד ממפקדי האוגדות חריף אפילו יותר: "אם לא ניכנס לח'אן יונס אפשר לסגור את המדינה". הוא לא היחיד שמתבטא באופן כזה ביממה האחרונה. יש לקוות שבסופו של דבר האישור יינתן, אבל הסיכון שנלקח על ידי הדרג המדיני, תוך תמיכה אבסולוטית של צמרת מערכת הביטחון מעמידה את ההישגים הרבים בספק ומאירה באור לא מחמיא את ההחלטה לא לכתר את ח'אן יונס."

צילום: מתוך פייסבוק

Back to top button