העולם הערבימבזקים

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – פרטים על חייו האישיים והיכן הוא מסתתר?

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נחשב למי שמוביל את ציר ההתנגדות במזרח התיכון בהובלה והדרכה איראנית, למעשה אפשר לומר שהוא "איש הביצוע", של משמרות המהפכה האיראניים. ציר ההתנגדות כולל בתוכו את חיזבאללה, ארגון הטרור השיעי שבראשו הוא עומד, ארגוני הטרור הפלסטינים שבראשם החמאס והג'יהאד האסלאמי, מליציות פרו-איראניות בסוריה ובעיראק וארגון המורדים החות'ים בתימן.

היום נשא מזכ"ל חיזבאללה נאום, למעשה ריק מתוכן שהופנה בעיקר לקהל שלו בו נתן הסברים מעוותים במרומז מדוע אינו נכנס למערכה גדולה ורחבה מול ישראל. ללא ספק שכל מי שציפה לנאומו התאכזב לאחר שהבין ש"הישועה" לא תגיע ממנו והמאוכזבים בראש הם חבריו בחמאס שחוטפים מכות קשות ברצועת עזה מנחת זרועה של צה"ל. נאומו הפך ללעג ברשתות הערביות.

"היו לישראל כמה הזדמנויות לחסל את נסראללה"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במשך שנים, כבר מאז 2006 במלחמת לבנון השנייה, נסראללה סומן על ידי ישראל כיעד מספר אחד. ישראל ניסתה במספר הזדמנויות לחסל אותו אך חלקן לא צלחו ואחרות נעצרו ברגע האחרון מכל מיני סיבות.

מספר בכירים לשעבר בצבא התבטאו בנושא וסיפקו מעט מידע על אותם ניסיונות. כך למשל הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') דן חלוץ שאמר בשנת 2009, כשנשאל אם ישראל ניסתה לחסל את נסראללה בזמן המלחמה, כי "אם היינו מספיק קרובים לחסל את נסראללה – הוא לא היה נשאר. ניסינו להגיע אליו, ולא מצאנו אותו." הוא הוסיף "אני באופן אישי לא סובל שהוא ממשיך להסתובב בין מנהרה לבונקר. אני מעריך שהוא סובל קצת יותר. אין ספק שאם הוא לא היה קיים בסוף המלחמה, ברמת התחושה זה היה הישג אדיר, אבל אין אדם שאין לו תחליף".

בסוף שנת 2014 חשף אהוד יערי בכתבה באתר החדשות N12 כי אתרי חדשות פלסטינים טענו שישראל תכננה לחסל באחרונה את מנהיג ארגון חיזבאללה חסן נסראללה אך בשל תקלות לוגיסטיות התוכנית הישראלית להתנקש בחייו – כשלה. הדברים הסתמכו על העיתון ההולנדי "טלגרף" שציטט מקור אירופאי ולפיו "סיירת מטכ"ל התכוננה לפגוע בחסן נסראללה במהלך טקסי העשורא שהתקיימו באחרונה. התכנית הייתה לפגוע בו בטיל מדויק, באופן שייווצר רושם כי מדובר היה במטען נפץ. אולם האבטחה הכבדה שהייתה סביב מנהיג חיזבאללה במהלך הנאום הפומבי שנשא באותו זמן בפרבר הדרומי של ביירות בלבנון מנעה את מימוש התכנית".

ממש לפני כשנה, בספטמבר 2022, מפקד חיל הים לשעבר, האלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, התראיין לתוכניתו של שרון גל בגלי ישראל בעניין חתימת ההסכם על הגבול הימי על לבנון והאיומים של נסראללה לפגוע באסדת הגז כריש וטען אף הוא כי לישראל היו מספר הזדמנויות לחסל את חסן נסראללה. "היו לנו הרבה הזדמנויות לחסל את נסראללה, בוא נאמר ככה, אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל יותר מהזדמנות אחת. ישראל בחרה שלא לחסל אותו." אמר צ'ייני.

הוא הבהיר בזמנו כי "יש הזדמנויות והן יכולות להפוך לביצוע אם נרצה בכך. נסראללה לא נמצא בבונקר כל הזמן".

האיומים ההדדיים בין נסראללה לישראל נמשכים כבר במשך שנים. שני הצדדים מזהירים את הצד השני כי "אם תפתח במלחמה לא תדמיין את ההרס שנגרום לך". כנראה שבישראל הספיקו להכיר את נסראללה במשך השנים ומעדיפים להשאיר את "הכלבלב שנובח ולא נושך" ולא לחסלו ולפגוש את יורשו שמי יודע מה יהיו עמדותיו ויחסו לישראל.

כתבה ששודרה בכאן 11 בשנת 2018

"במקום הזה מסתתר נסראללה"

ישראל טענה בעבר כי היא יודעת היכן מסתתר חסן נסראללה אך המיקום מעולם לא נחשף. הייתה פעם אחת ויחידה, לפני מספר שנים, שמיקום מחבואו של נסראללה נחשף ודלף לרשת. מי שהיה אחראי להדלפה הוא סגן אלוף חאלד אל-חמוד, פקיד בשירות הביון בסוריה שלטענתו השיג "מידע מאושר" מדמות בכירה בממשלת לבנון. "מישהו מנמל התעופה של ביירות סיפר שנסראללה עובד בתוך המפקדה שלו. בונקר תת-קרקעי בנמצא בתוך נמל התעופה רפיק אל חרירי, שם נסראללה מארח גם את הקצינים האיראניים שמגיעים לבקר אותו", אמר אותו מקור. אל-חמוד הוסיף כי "שדה התעופה רפיק חרירי נשלט לחלוטין על ידי חיזבאללה, פרט לכמה אנשים בודדים שאינם שייכים לחיזבאללה כדי לשכנע את הלבנונים אחרת".

נמל התעופה רפיק אל חרירי בבירות, בירת לבנון
נמל התעופה בביירות. צילום: Ian Lim, ויקימדיה

הבכיר בשירות המודיעין הסורי חשף גם כי "הפגישות המתקיימות בין הקצינים הסורים לאיראן מתקיימות במלון ומסעדה אל סהא הממוקם מול מסגד הנביא הגדול בכביש נמל התעופה חרירי". הוא הוסיף כי "משפחות הקצינים הבכירים שברחו מסוריה באותה תקופה לאחר איום תקיפה צבאית של האמריקאים שוהים במלון הזה ונמצאים תחת שמירה כבדה".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה

חייו האישיים של חסן נסראללה

רבים מכירים את נסראללה כמזכ"ל חיזבאללה אך מעט מאוד יודעים על חייו האישיים. נסראללה בן 63 נשוי לפאטמה יאסין ולהם יש ארבעה ילדים, הבכור, מוחמד עלי, נשוי ואב לשני בנים ועובד באחת מיחידות חיזבאללה, אחריו הבת זינב שגם היא נשואה ולה ארבעה ילדים, מוחמד ג'וואד והצעיר ששמו מוחמד מהדי בן ה- 21. לנסראללה היה ילד נוסף, האדי שהיה לוחם חיזבאללה, הגדול מבין ילדיו שנהרג בשנת 1997 במבצע נוף פראי שבוצע על ידי יחידת אגוז בדרום לבנון. שנה לאחר מכן גופתו הוחזרה תמורת גופתו של לוחם השייטת איתמר איליה, שנפל באסון השייטת.

בראיון שהעניק בשנת 2017 באתר האיראני פארס חשף נסראללה פרטים נוספים לראשונה על חייו האישיים. הוא סיפר כי בתחילת דרכו הפוליטית חיי משפחתו היו קשים שכן היה נאלץ להחליף את מקום מגוריו לעיתים תכופות, לפעמיים פעמיים בשנה, מה שגרם לאי נוחות לאשתו ולילדיו. הוא ציין כי עם השנים המצב השתנה וזה הפך להיות חלק מהחיים הרגילים של משפחתו.

"יש אנשים שמדמיינים שאני יושב בנקודה תת קרקעית ונפגש עם אחרים. לא, זה לא נכון. כל הזמן שלי מתמלא בפגישות עם בכירי המפלגה, שייח'ים מאזורים אחרים ודמויות פוליטיות, הרחק מידיעת כלי התקשורת", סיפר נסראללה והוסיף, "אני יוצא גם לרחוב ומתבונן באנשים מקרוב".

הוא ציין שהוא ממעט להתאמן, "למען האמת, אני לא יכול לעסוק בספורט שאני אוהב. בעבר אהבתי כדורגל, וכמובן שלא יכולתי לשחק במשך שנים. הספורט היחיד שעומד לרשותי הוא הליכה, אבל הליכה על הליכון חשמלי, לא בשטח פתוח", סיפר.

הוא הכחיש באותו ראיון את השמועות לפיהן חתנו הוא המלווה האישי שלו ואמר: "הוא לא חלק מצוות הליווי, אבל הוא עובד באחת מיחידות חיזבאללה, הרחק מתקשורת ישירה איתי. בעיקרון, אני לא אוהב לעבוד ישירות עם קרובי משפחה. הקשר שיש לי איתו הוא רק בגלל שהוא גיסי".

המראיין ציין בפניו כי לאור רגישות עמדתו של נסראללה ואמצעי האבטחה הנוקשים מאוד, הוא נאלץ להחליף ארבע מכוניות עד שהגיע לפגישה עמו. נסראללה חייך והשיב לו: "אז התייחסו אלייך בחמלה, יש אנשים שהחליפו 5 וגם 6 מכוניות עד שהגיעו למקום הזה. האמצעים האלה נחוצים כדי לא לתת הזדמנויות לאויב".

עד כאן, על חייו האישיים של נסראללה וכעת הפרשנות: נסראללה למעשה סגור בבונקר תת-קרקעי מאז 2006, ייתכן שהוא יוצא מידי פעם אבל לאירועים ספציפיים מאוד ותחת מעטה חשאיות ברמה הגבוהה ביותר. אין ספק כי הוא חושש לחייו, רגע אחד כזה שבו נראה נסראללה קצת מוטרד היה ממש לפני חודשיים, בתאריך ה-03/08/2023 כשנשא דרשה בפני מאמיניו ולפתע נשמע קול פיצוץ עמום שגרם לו לקטוע את דבריו. לאחר קול הפיצוץ הוא נראה מלקלק את שפתיו ונאנח. צפו בקטע.

Back to top button