לבנוןמבזקים

מה צפוי נסראללה למסור בנאומו? בלבנון מפצירים בו "אל תעשה טעות"

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה צפוי למסור מחר (שישי) בשעה 15:00 נאום בפעם הראשונה מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. רבים במזרח התיכון בדריכות לקראת נאומו על מנת להבין האם חיזבאללה מתכוון להיכנס למלחמה עם ישראל. בלבנון מתגברים הלחצים על נסראללה שלא "לעשות טעות" ומזהירים פני אסון שיבוא על כל תושבי לבנון אם יחליט להיכנס למערכה.

אחרי שנשיא לבנון, מישל עוון, ראש הממשלה הזמני של לבנון נג'יב מיקאטי וחברי פרלמנט נוספים כמו קמיל שאמון הביעו את דאגתם אם תפרוץ מלחמה עם ישראל היום (חמישי) התבטא בחריפות חבר פרלמנט נוסף כנגד מזכ"ל חיזבאללה והפציר בו שלא "לגרור את לבנון למלחמה".

"מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אחראי למה שקורה בלבנון" אמר חבר הפרלמנט סאמי ג'ומאייל והוסיף, "לבנון על סף מלחמה, ואנחנו לא רוצים שיקרה בלבנון מה שקורה בעזה. אני דואג לחייהם של כל אחיי הלבנונים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ג'ומאייל אמר כי "תושבי הדרום סבלו מספיק, ואנחנו לא רוצים לתת לישראל תירוץ לעשות לנו מה שהיא עושה לעזה. על אף האהדה שאנו עדים לה מהלבנונים כלפי תושבי עזה, איננו רואים שהעם הלבנוני רוצה לגרור את לבנון למלחמה הזו".

"איזו מפלגה בלבנון קוראת להיכנס למלחמה? הצדדים דחו את העניין הזה עד כה, למרות האהדה לעזה. אנו מסרבים לתת למפלגה (חיזבאללה) לקבל את ההחלטה לבדה ולגרור אותנו למלחמה", הבהיר.

סאמי ג'ומאייל
סאמי ג'ומאייל. צילום: LBCI

הוא הדגיש, "אנו מסרבים שחיזבאללה תשלוט בהחלטות המדינה והפרלמנט, אך לצערנו אנחנו רואים כי לבנון נחטפת. שמנו לב בשבועיים האחרונים במידת ההשפעה של חיזבאללה על ההחלטות בלבנון. העם מחכה שנסראללה יופיע, לא ראש הממשלה, כדי לקבוע את עמדתה של לבנון במלחמה. מה שקורה הוא מסוכן מאוד ועלול לגרור אותנו למלחמה ולהשמדת לבנון".

ג'ומאייל המשיך כי "חיזבאללה מסתתרת מאחורי "גדודי ההתנגדות" כדי שלא יאשימו אותה בהצתת החזית עם ישראל. חיזבאללה רוצה להפוך את הכוח הצבאי שלה לחלק מאחדות הזירות והמעצמות האזוריות שללבנון אין שום קשר אליהן".

הוא ציין כי "חיזבאללה קשרה את גורל לבנון לעיראק, פלסטין, סוריה ואחרות והיא זו שהכריזה על אחדות הזירות. למה אנחנו צריכים לתת לישראל תירוץ לפתוח במלחמה נגדנו? אף אחד לא רוצה שהסכסוך יתפשט ללבנון, והמעצמות הגדולות פועלות לעצור את ההסלמה באזור".

ג'ומאייל הפציר בנסראללה, "אל תערב אותנו במלחמה", והבהיר, "אני לא מבקש ממנו שימסור את נשקו, שישמור על כוח ההרתעה. אני רק מבקש ממנו לא לתת לישראל תירוץ לתקוף אותנו, ולהגן על לבנון מפני הרס. שיאפשר לצבא להתפרס עם יוניפי"ל על הגבול. במקרה כזה, אם ישראל תפלוש ללבנון היא תישא במלוא האחריות".

הוא הדגיש כי כפרי הגבול בדרום לבנון, רמיש ואחרים מוחים על ההפצצות שחיזבאללה מבצעת משטחם, "למה ההפצצות מתבצעות ליד בתי התושבים של רמיש ואחרים?" שאל והמשיך, "כולנו נתנגד אם ישראל תתקוף את לבנון, אנו צריכים לפעול לפי כלל ההתקשרות שהוא "אל תחצה את גבולותיך עד שיחצו את גבולותינו". הוא הזהיר כי "הפעם הלבנונים ישמו מחיר הרבה יותר יקר ממלחמת יולי 2006 והראיות לכך הן מה שאנחנו עדים לו היום בעזה".

ג'ומאייל הסביר כי "האופציה היחידה עליה אנו מסתמכים היום היא לעמוד איתן, להמשיך לומר את האמת ולפעול להתעמת עם המתרחש מבלי לגרור את המדינה למלחמה. אם חיזבאללה תמשיך במעשיה, העם יקום מול הדבר הזה".

כאמור, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ימסור מחר בצהריים נאום ובו הוא יתייחס למלחמה ולעמדתו. ספק אם עד לרגע זה נסראללה בעצמו יודע מה הוא רוצה. מופעלים עליו לחצים אדירים מצד הממשלה בלבנון שלא להיכנס למלחמה עם ישראל ומהצד שני מאיראן, סוריה, עזה, עיראק והחות'ים בתימן שדוחקים בו לפעול באופן משמעותי, זאת על מנת לגרום לישראל להפסיק את התקיפות ברצועת עזה.

לקראת הנאום, מחלקת המדיה של חיזבאללה עובדת שעות נוספות ומפרסם סרטון תעמולה שבו לכאורה נראה נסראללה עם דפי הנאום בידיו ו"לוחמי" חיזבאללה "בחדר הפיקוד", מתכוננים לפעולה וברקע מוצגת אף תמונה של ירושלים.

סרטון תעמולה של חיזבאללה

כזכור, אתמול נטען בעיתון “ראי אליום”, כי חיזבאללה ואיראן הציבו לארצות הברית אולטימטום לסיום המלחמה של ישראל ברצועת עזה עד ליום שישי, אחרת יכנסו למלחמה עם כל ציר ההתנגדות. על פי הדיווחים ציר ההתנגדות כולל בתוכו את חיזבאללה בלבנון (החזק ביותר), חמאס, החות’ים בתימן (שכבר הכריז מלחמה על ישראל), סוריה ומיליות שיעיות בעיראק.

לקראת נאומו מחר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי העביר לארגון השיעי בלבנון, מסר בהצהרתו מבסיס פלמחים ואמר כי "חיל האוויר מפעיל כרגע ברצועת עזה מחצית מכוחו. רוב הכוח ערוך ומוכן, עם פצצות על הכנפיים ואנשים שמוכנים לזנק בכל רגע אל המטוסים, לצאת ולתקוף גם בזירות אחרות ברגע שיידרש".

מי שנשמע יותר תקיף, חד וברור לגבי הכוונות של חיזבאללה בצפון היה הרמטכ״ל לשעבר וחבר הקבינט לניהול המלחמה, השר גדי איזנקוט. בסיור שערך היום בעוצבת הגליל וביישובי הצפון הסמוכים לגבול אמר כי "בשיח מפקדים שמעתי לוחמים אמיצים ומנוסים מאוד, מוכנים ונחושים למימוש האחריות בכל משימה. אני סומך עליהם ובטוח בהם. המסר שלנו לכל מי ששוקל לחקות את מתקפת הדמים ולפגוע בריבונות הישראלית, הוא חד וברור- ישראל תשמיד את יכולותיו הצבאיות, תחסל את מנהיגיו, תהרוס את מעמדו השלטוני ותפגע קשות במדינה שתאפשר או תתמוך בניסיון שכזה."

גדי אייזנקוט
צילום: דובר צה״ל
גדי אייזנקוט
צילום: דובר צה״ל

Back to top button