בריאותמבזקים

ד"ר תיירן: "רבים מאוד בישראל זקוקים לתמיכה דחופה בבריאות הנפש"

בשירותי הבריאות בישראל עובדים סביב השעון מאז אירע הטבח הנורא של חמאס-דאעש ביום שבת ה-7 באוקטובר שבו נרצחו כ- 1,400 בני אדם ונפצעו יותר מ- 4,600.

ד"ר מישל תיירן, הנציגה המיוחדת של ארגון הבריאות העולמי (WHO) בישראל, ערכה סיורים במהלך כשבועיים ברחבי הארץ כדי להיפגש עם שורדים מהטבח, רשויות ומשפחות של יותר מ-200 חטופים שמוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס-דאעש ברצועת עזה.

ד"ר מישל תיירן, הנציגה המיוחדת של ארגון הבריאות העולמי (WHO) בישראל
צילום: ארגון הבריאות העולמי

ארגון הבריאות העולמי הציע תמיכה הומניטרית לטובת הציבור בישראל לאחר מתקפת חמאס-דאעש. משרד הבריאות בישראל השיב כי המערכת מתמודדת כעת אך לא תהסס לפנות אם יהיה צורך לסיוע בהמשך. עד כה מערכת המעקב של ארגון הבריאות העולמי אחר התקפות על שירותי בריאות רשמה שמונה התקפות על מתקנים רפואיים ישראלים בהם נהרגו שבעה בני אדם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר תיירן ערכה ביקורים ביישובים ההרוסים, בבית החולים באשקלון ובבסיסים צבאיים שהם נמצאים קורבנות האסון שטרם זוהו. היא שוחחה עם שורדים, עובדי שירותי בריאות וניצולים.

בנוסף היא נפגשה עם קרובי משפחה של חטופים שנלקחו לעזה על ידי חמאס, על רקע קריאות חוזרות ונשנות של שותפי ארגון הבריאות העולמי והאו"ם לשחרורם המיידי וללא תנאי. "מה שכל כך בולט הוא שכמעט כל האנשים שדיברתי איתם, רובם המכריע עם פציעות קשות מירי אקדח, רסיסים וכוויות, לא רצו לדבר על עצמם בכלל אלא על האנשים שהם ראו מתים מולם."

"כמעט כל אחד מאותם שורדים ראה מישהו אחר שנרצח לפני שהם עצמם נפצעו. המחשבות שלהם אחרי הזוועות שראו רודפים אותם", סיפרה.

מד"א כללי
צילום: מגן דוד אדום

ד"ר תיירן אומרת כי "כל כך הרבה זקוקים לתמיכה דחופה בבריאות הנפש. העובדה שכל כך הרבה ישראלים עדיין מוחזקים כבני ערובה על ידי חמאס פירושה שאין סיכוי לציבור הרחב להתחיל בתהליך הריפוי. זה בראש שלהם 24 שעות ביממה. זה הוסיף לנטל הפסיכולוגי הקולקטיבי שנראה ברחבי הארץ, ועורר צורך חריף בשירותי בריאות הנפש. ממה שאני רואה, נראה שבעיות בריאות הנפש מתפשטות במהירות בקרב אוכלוסיית המדינה. הסבל האנושי הוא עצום. אנשים פשוט לא מרגישים בטוחים יותר, וזהו שינוי מוחלט מההיסטוריה הרפואית שלהם".

עוד הוסיפה כי "רק מחצים מ-1,400 קורבנות זוהו עד כה. רופאים ומומחים לזיהוי פלילי עדיין פועלים לזיהוי הגופות. כולם עטופים בשקיות ניילון. ברור שיש גופות מבוגרים וגופות של ילדים, אבל הרוב המכריע של התיקים בקושי גדול לזיהוי. למרות שבישראל יש כמה מהרופאים המשפטיים הטובים בעולם, רק 700 – בקושי מחצית מ-1,400 הקורבנות – זוהו עד כה בצורה חיובית. זה, כמובן, משפיע להפליא על אלה שעושים את העבודה ההכרחית הזו."

ד"ר תיירן ממשיכה לספר: "ביקרתי בעיירות רפאים בדרום שאוכלוסייתן פונתה. עדיין יש את צחנת המוות הנוראה. הקשבתי לכל כך הרבה אנשים שמספרים את הסיפורים שלהם. ניצולים, פצועים, פסיכיאטרים, רופאים, מגיבים ראשונים וחיילים – כל הדיווחים שלהם מחרידים. צל ההלם הלאומי והאבל הכניס את המדינה הזו לתוך הלילה".

מד"א כללי
צילום: מגן דוד אדום

למקור הכתבה באתר האו"ם

Back to top button