איראןחדשות חוץמבזקים

איראן הרחיקה שליש מפקחי סבא"א, "צעד חד-צדדי חסר תקדים"

רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסם אתמול (שבת) הודעה חריגה ובה מסר כי איראן הודיעה לו על החלטתה להרחיק מספר פקחי סוכנות מנוסים שהוקצו לבצע פעולות אימות באיראן במסגרת הסכם ההגנה על NPT (האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני).

לדברי ראש הסוכנות מדובר בפקחים מומחים ומנוסים ביותר עם ידע ייחודי בטכנולוגיית העשרת האורניום, "הם ביצעו עבודת אימות חיונית במתקני ההעשרה באיראן שנמצאים תחת אמצעי הגנה של הסוכנות." מסר גרוסי בהודעתו.

עוד הוסיף כי עם החלטתה של איראן היא הסירה למעשה כשליש מקבוצת הפקחים המנוסים ביותר של הסוכנות שיועדו לפקח על פעילות תוכנית הגרעין האיראנית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גרוסי ציין כי "על אף שאמצעי זה מותר באופן רשמי בהסכם ההגנה על ה-NPT, מדובר במהלך שישפיע באופן ישיר וחמור על יכולתה של סבא"א לבצע ביעילות את הבדיקות שלה באיראן. אני מגנה בחריפות את הצעד החד-צדדי חסר התקדים הזה, המשפיע על התכנון וההתנהלות הרגילים של פעילות אימות הסוכנות באיראן וסותר בגלוי את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן."

ראש סבא"א, רפאל גרוסי. צילום: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA)

ראש הסוכנות הבהיר בהודעתו כי "החלטה מצערת מאוד זו של איראן היא צעד נוסף בכיוון הלא נכון ומהווה מכה מיותרת ליחסים מתוחים ממילא בין סבא"א לאיראן ביישום הסכם ההגנה על ה-NPT."

לדבריו, "ללא שיתוף פעולה אמיתי, האמון ימשיך להיות מעורער והסוכנות לא תוכל למלא ביעילות את תפקידה ולספק מידע אמין על כך שהפעילויות הגרעיניות באיראן מיועדות למטרות שלום. הניסיון שלנו מוכיח שהרחקת פקחי הסוכנות משפיעה על הפעילות החיונית שלנו ואינה הדרך לשיתוף פעולה. אני קורא לממשלת איראן לשקול מחדש את החלטתה ולחזור למסלול של שיתוף פעולה עם הסוכנות."

סבא"א - הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA)
צילום: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA)

בלשכת ראש הממשלה הגיבו באופן חריג בעיצומו של החג להודעת סבא"א: "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני. ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".

הודעת סבא"א מגיעה כחודש לאחר דיווח שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" ולפיו איראן דיללה מעט מ-60% את האורניום המועשר שלה וכן האטה את קצב צבירת החומר החדש. זאת על רקע הסכם לעסקת החלפת שבויים בין ארצות הברית לאיראן.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש בעוד מספר ימים עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשולי עצרת האו"ם ובין היתר ידונו השניים על ההתפתחויות הביטחוניות באזור, לרבות המשך פעילותה של איראן בתוכנית הגרעין שלה.

צילום: רענן כהן

איראן מנגד הגנה על המהלך שלה והאשימה את ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה בפוליטיזציה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "למרבה הצער, למרות האינטראקציה החיובית, הבונה והמתמשכת של איראן עם הסוכנות, שלוש מדינות אירופה וארה"ב ניצלו לרעה את חבר הנגידים של סבא"א למטרותיהן הפוליטיות", אמר דובר משרד החוץ, נאסר כנעני, לתקשורת הממלכתית.

"כמובן שאיראן תמשיך בשיתוף הפעולה החיובי שלה במסגרת ההסכמים שנעשו, ותדגיש את נחיצות הנייטרליות של הסוכנות", הוסיף.

מחלקת המדינה האמריקנית טרם הגיבה להודעת סבא"א.

נאסר כנעני, דובר משרד החוץ האיראני
נאסר כנעני, דובר משרד החוץ האיראני. צילום: סוכנות הידיעות טסנים

Back to top button