מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד תוקף: "מדוע יו"ר הכנסת מנסה להרוס את הכנסת?"

נאומו התקיף של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נגד בג"ץ מוקדם יותר היום (רביעי) גרר תגובות רבות מהקשת הפוליטית. יו"ר הכנסת טען שאין בסמכותו של בג"ץ לפסול או לשנות חקיקת יסוד.

יו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "אני מחזק את יו"ר הכנסת, חברי אמיר אוחנה על דבריו החשובים. אין לבית המשפט העליון סמכות לדון או לפסול חוקי יסוד. עצם הדיון בעתירות לפסול חוקי יסוד הוא קריאת תיגר על מוסד הכנסת ועל הדמוקרטיה הישראלית והוא מוכיח שוב את חשיבותם של התיקונים במערכת המשפט אותם אנו מובילים".

חבר הכנסת ולדימיר בליאק מיש עתיד כתב: "בנסיבות אחרות הייתי יכול להסכים עם חלקים מסוימים בהצהרת יו"ר הכנסת, בעיקר בכל הנוגע למעמדם של חוקי יסוד. בנסיבות אחרות, לא בנסיבות הקיימות. גם יו"ר הכנסת יודע היטב, כי הקואליציה הנוכחית פגעה פגיעה קשה ולא מידתית במעמדם של חוקי יסוד, והורידה אותו לשפל חסר תקדים. מעולם כנסת ישראל לא חוקקה חמישה חוקי יסוד תוך 8 חודשים, כאשר שלושה מהם – חוק דרעי, חוק הנבצרות וחוק ביטול עילת הסבירות – מערערים באופן מובהק את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, את טוהר המידות, את שלטון החוק. לצערי, הקואליציה הנוכחית, בדהירה הבלתי נתפסת שלה להרס מערכת המשפט, מחבלת באינטרס הציבורי וביסודות המשטר החוקתי של מדינת ישראל. בנסיבות הללו, וכפי שהגדירה היטב היועצת המשפטית לממשלה, ספק אם לבית המשפט העליון יש ברירה. הוא חייב להתערב ולהגן על שלטון החוק, על יסודות הדמוקרטיה. כך או אחרת, תהיה פסיקת בית המשפט העליון כפי שתהיה, יש לכבד ולקיים אותה. בלי אם ובלי אבל. הציבור לא יקבל בהכנעה את רמיסת הדמוקרטיה הישראלית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושב-ראש הכנסת לשעבר חבר הכנסת מיקי לוי מסר: "במדינה דמוקרטית יושב-ראש הרשות המחוקקת לא מאיים על בית המשפט העליון ושופטיו ולא רומס את תפקידם החשוב כגורם היחיד שמאזן ומבקר את החלטות הרוב. יושב-ראש הכנסת אוחנה צריך להציב תמרור עצור לחברי הקואליציה שהוא חלק ממנה, שעושים שימוש פסול ושערורייתי בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת. הם מחוקקים חוקי יסוד פרסונאליים, מחוררים וכאלו שפוגעים ביסודות של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. הם אלו שלא משאירים ברירה לבג"צ אלא להתערב ולדון גם בחוקי היסוד. אם הכנסת מעוניינת לשמור על מעמדה ולמעט את התערבותה של הרשות השופטת, היא צריכה להתחיל להתייחס לעצמה ולחוקי היסוד שהיא מחוקקת בכבוד וברצינות המתבקשת".

ראש האופוזיציה חבר הכנסת יאיר לפיד מסר: "נאומו המחפיר של אמיר אוחנה אינו מייצג את הכנסת והוא אינו מדבר בשמם של רוב הח"כים, כולל חברים רבים בקואליציה שמאמינים עדיין בשלטון החוק ובצורך לציית לבית המשפט. מי ששמע אותו היום שאל את עצמו איפה הם יעצרו? למה חשוב להם כל כך לפצל ולשסע את העם? מדוע יו"ר הכנסת מנסה להרוס את הכנסת?"

יאיר לפיד - הפגנה בקריות - לילה
ארכיון. צילום: אלעד גוטמן

Back to top button