חדשות הארץמבזקים

מדהים: מדעני מכון וייצמן הצליחו לגדל עוברים מלאכותיים – ללא זרע, ביצית או רחם

מדענים במכון וייצמן הצליחו לגדל "עוברים מלאכותיים" אנושיים, בשלב מוקדם – ללא שימוש בזרע, ביצית או רחם. כך פורסם היום (רביעי) במגזין Nature.

צוות מכון ויצמן אומר ש-"מודל העובר" שלהם, שנעשה באמצעות תאי גזע, תואם לעובר אמיתי בן 14 יום.

במקום זרע וביצית, חומר המוצא היה תאי גזע ש-"תוכנתו מחדש" כדי לקבל את הפוטנציאל להפוך לכל סוג של רקמה בגוף. לאחר מכן נעשה שימוש בכימיקלים כדי לשדל את תאי הגזע הללו להפוך לארבעה סוגי תאים שנמצאו בשלבים המוקדמים ביותר של העובר האנושי: תאי אפיבלסט, שהופכים לעובר עצמו, תאי טרופובלסט, שהופכים לשליה, תאי היפובלסט, שהופכים לשק החלמון התומך ותאי מזודרם חוץ-עובריים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דגמי העובר הורשו לגדול ולהתפתח עד שהם היו דומים לעובר 14 ימים לאחר ההפריה.

התקווה היא שמודלים כאלו של עוברים יכולים לעזור למדענים להסביר כיצד סוגים שונים של תאים מתפתחים, לראות את השלבים המוקדמים ביותר בבניית איברי הגוף או להבין מחלות תורשתיות או גנטיות.

פרופסור יעקב חנה אמר: "הדרמה של ההתפתחות העוברית האנושית מתרחשת בחודש הראשון – שמונת החודשים הנותרים הם במידה רבה המשך המסלול שהותווה בחודש הראשון. […] אף על פי כן, החודש הראשון הוא עדיין במידה רבה קופסה שחורה, הן מסיבות אתיות המגבילות את היכולת לחקור תהליכים אלה בעוברי אדם והן בשל קשיים טכניים. המודל המלאכותי שלנו מציע דרך אתית ונגישה להציץ לתוך קופסה זו; הוא מחקה באופן אמין את התפתחות העובר הטבעי ואת היווצרות המבנה המורכב והמופלא שלו".

כבר עכשיו, מחקר זה מראה שחלקים אחרים של העובר לא יווצרו אלא אם כן תאי השליה המוקדמים יכולים להקיף אותו. קיימת תקווה שמחקרים בכיוון הזה יכולים לשפר את שיעורי ההצלחה של הפריה חוץ גופית (IVF).

העבודה גם מעלה את השאלה האם ניתן לחקות את התפתחות העובר מעבר לשלב של 14 יום.

החוקרים הדגישו שזה יהיה לא אתי, לא חוקי ולמעשה בלתי אפשרי להשיג הריון באמצעות מודלים כאלו של עוברים.

עובר - תאים
אילוסטרציה. Image by Elena Έλενα Kontogianni Κοντογιάννη from Pixabay

Back to top button