חדשות הארץמבזקים

המשרד להגנת הסביבה: מנקים את הגליל מאסבסט מסוכן

המשרד להגנת הסביבה החל ביישום השלב הבא בפרויקט לניקוי קרקעות הגליל המערבי מפסולת אסבסט מסוכנת.

המשרד להגנת הסביבה החל בשלב ב' לפרויקט ניקוי הקרקעות בגליל המערבי מאסבסט, בשיתוף החברה המנהלת של פרויקט זה – החברה לשירותי איכות הסביבה. אתר העבודה הראשון נמצא בשטחי ההרחבה של מושב לימן, שם, נמצא אסבסט פריך בקרקע בסקר שנערך בשנת 2019. בזמן הקרוב תחל העבודה גם באתרים בתחומי העיר נהריה, באתר "מדינת הילדים" שבחוף הים, ביישוב מזרעה ובקיבוצים כברי, סער ויחיעם.

שלב ב' עתיד לסיים את הסרת האסבסט במלואו במטרה לשמור על בריאות הציבור. לצורך המהלך אושר תקציב ראשוני בסך 25 מיליון שקל על ידי הקרן לשמירת הניקיון, והוא צפוי לעלות לפי הצורך שיתברר בשטח ולפי האתרים שיתגלו במהלך העבודה. פינוי האסבסט והרחקת הסיכון יאפשר לרוכשי המגרשים בהרחבת המושב לבנות את בתיהם ולאכלס את המקום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשלב א' של המיזם, בין השנים 2011 ל-2017, פונו בהובלת המשרד להגנת הסביבה כ-130 אלף קוב של פסולת אסבסט פריך מ-342 אתרים ברחבי הגליל המערבי, בתקציב כולל של 327 מיליון שקל. על פי הערכות, בשלב זה נוקו 70% עד 80% מכמות האסבסט שפוזר ברחבי הגליל המערבי, והושלמה העבודה בכל האתרים שבהם היה אסבסט פריך גלוי ומסכן את הציבור. באתרים שנותרו, ושיטופלו במסגרת שלב ב', האסבסט הפריך אינו חשוף ועד פינויו המוסדר, נמצא מתחת לשכבת קרקע או כיסוי.

בקרקעות הגליל המערבי הייתה פזורה פסולת אסבסט תעשייתית שמקורה במפעל איתנית שעסק בייצור מוצרי אסבסט-צמנט בצפון נהרייה. הפסולת שימשה מצע לדרכים ולשבילים, כך שבכל חפירה בקרקע או נסיעה על שבילי האסבסט השתחררו סיבי אסבסט מסוכנים לסביבה.

הטיפול בפסולת אסבסט בגליל המערבי נדרש לנוכח עוצמת המפגע הבריאותי והסביבתי וקיומו של מזהם המוכר בהיותו מסרטן ודאי. מתוך אחריות ציבורית ביצעה המדינה, בניהול ובביצוע של המשרד להגנת הסביבה, מיזם רחב היקף לפינוי אסבסט מקרקעות בגליל המערבי, ובכלל זה בשטחי מועצה אזורית מטה אשר, עיריית נהרייה ומועצה מקומית מזרעה. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול למען יישום השלב השני במיזם במטרה לשמור על הסביבה ובריאות הציבור של תושבי האזור.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, מסרה: "הגליל המערבי היה במשך שנים לאזור שסבל מהימצאות אסבסט מסוכן. המשרד להגנת הסביבה הוביל פרויקט ייחודי לסילוק אסבסט מרחבי הגליל המערבי, והשבוע, התחלנו ביישום השלב השני לפינוי האסבסט, שמטרתו לפנות קרקעות נוספות מזוהמות באסבסט. פינוי האתרים הנכללים בשלב זה יביא לשחרור האזורים המסוכנים לציבור וישמור על בריאות הציבור והסביבה באזור".

ניקוי קרקעות הגליל מאסבסט - פועלים - דחפור
צילום: אברי לכמן, המשרד להגנת הסביבה

Back to top button