מבזקיםפוליטי / מדיני

"אין ולא יהיה מקום לסרבנות – יש לנו מדינה אחת, יש לנו צבא אחד"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השתתף ונשא דברים לפני זמן קצר (רביעי) בטקס סיום קורס קצינים, בבית הספר לקצינים בה"ד 1 במצפה רמון.

בפתח דבריו אמר: "משפחות יקרות, תודה לכן על הצמחת הקצינים והקצינות שכולנו גאים בהם. ובמעמד זה, בראש כולם, מסיימי קורס קציני היבשה, מכל חלקי העם, מכל קצות הארץ. כולנו סומכים עליכם, כולנו בוטחים בכם. אני מצדיע לכם. כשעברתי עכשיו בין השורות עם הרמטכ"ל ועם שר הביטחון, התרשמתי מהעוצמות שגלומות בכם, מהביטחון שלכם, מהמקצועיות שלכם, מהמחויבות שלכם לביטחון ישראל. חשבתי גם על מושג מפתח שטבע זאב ז'בוטינסקי, מאבות הציונות, לפני 100 שנים. ב-1923 ניסח ז'בוטינסקי את עיקרון 'קיר הברזל', עיקרון שמשפיע על תפיסת הביטחון של כל ממשלות ישראל עד היום הזה. ז'בוטינסקי לא שגה באשליות, הוא ראה את האיבה התהומית של אויבינו כלפי מפעל התחייה הלאומית, והוא ידע שמדינה אינה ניתנת במתנה. צריך ללחום בעבורה. צריך להיאבק בשבילה."

עוד אמר: "תפיסת 'קיר הברזל' היא התשובה שלנו לאויבינו: רק בחסות כוח מגן נחוש, חמוש וחזק – קיומנו מובטח. ורק בזכות קיר הברזל שכולל את העוצמות שלנו, מגיעה הברכה של פיוס והשלמה עימנו מצד אויבינו. הפירות שהניבה תורת 'קיר הברזל' גלויים לעין. אתם רואים את זה בכל מקום, אתם רואים את הארץ פורחת, המגדלים עולים לשמיים, אתם רואים את הכבישים, אתם רואים את הרכבות, אתם רואים את הנגב עולה ופורח. ויש עוד פירות – הישגי השלום עם מצרים וירדן הם פירות 'קיר הברזל', ולפני שנתיים וחצי הבאנו עוד ארבעה הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב, אלו גם פירות 'קיר הברזל'. שלום עושים מתוך עוצמה – והעוצמה משתקפת לפני הכל. שלום עושים עם החזק, לא עושים שלום עם החלש, ואנחנו חזקים בזכותם ובזכותכן. ואכן העוצמה שלנו משתקפת לפני הכל בדמותם של מפקדינו וחיילנו: ביבשה, באוויר, בים, במודיעין, בסייבר, בגבולות, בקשר, בתותחנים. כולכם – בלי יוצא מן הכלל. אני מזכיר לכם את השינוי הכביר שחל בתולדות עמנו. הרי עד לפני כמה דורות, עמנו נרדף והושמד – בלא מגן, בלא בית. ועל כן מי שחוצץ בין כיליון לתקומה הם לוחמינו אמיצי-הלב, שנכונים לסכן את עצמם למען הכלל, למען החירות, למען נצח ישראל. עצם ההימצאות של הקצין בראש חייליו, של הקצינה בראש חייליה, הדוגמה האישית שהם נותנים, המקצועיות, הדבקות במשימה, החתירה יחד לניצחון – כל אלו בונות הלכה למעשה את 'קיר הברזל'."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף נתניהו: "אני ממליץ לכם לקרוא את ספר של אביגדור קהלני, גיבור ישראל, 'מנהיגות במעגלי החיים'. קהלני כותב שבמלחמת ששת הימים הוא למד כמה מיקומו של המפקד היה חשוב לחייליו, ועד כמה השפיע עליהם דרך רשת הקשר הפלוגתית. במלחמת יום הכיפורים, כמה שנים לאחר מכן, כמפקד גדוד עכשיו, קהלני שוב היה בעמדות הקדמיות ביותר. הוא כותב, "כולם ידעו שאני בתוכם", הוא אומר. בין שתי מלחמות אלו, בתקופת קרבות ההתשה, הוסמכתי גם אני כקצין מטעם היחידה שלי – סיירת מטכ"ל. עברתי הכשרה ממושכת פה, בבה"ד 1, שהיה אז בסיס חדש יחסית. הוא לא השתנה הרבה. אני זוכר שיצאתי לקורס הקצינים במידה רבה בהשפעת אחי הבכור יוני ז"ל, שנפל לפני 47 שנים ב'מבצע יונתן' באנטבה. הוא כתב בספר מכתביו על הפיכתו למפקד, על החוויות שעבר בקורס קצינים, זה היה אז בכפר סירקין, וגם היום התרגשתי לראות את תמונתו תלויה על הקיר כאן, בבניין המפקדה. בתמונה נראה הרמטכ"ל השביעי, יצחק רבין ז"ל, עונד ליוני, שהיה חניך מצטיין בקורס, את סיכת המ"מ. אני יכול לומר לכם מה אני למדתי פה. בבה"ד 1 למדתי פרקים באסטרטגיה, בטקטיקה, בפיקוד, בשליטה, בניתוח של תוואי שטח, בהנעת כוחות. לא רק לחדירות סמויות אלא להנעת כוחות, להנעת צבא. וחלק מזה יישמתי אחר כך – בצוות הלוחמים עליו פיקדתי ביחידתי. אבל כקצין בפועל הפנמתי עוד תובנה חשובה: ביטחון ישראל כרוך בלקיחת סיכונים תמידית. ישנן משימות שהביצוע שלהן מחייב פעולה בחירוף נפש. עם זאת, מפקד אחראי עושה הכל כדי לבצע את המשימה תוך מניעת סיכונים מיותרים לפקודיו. לכן, אני מבקש מכם: חתרו למילוי המשימות, ובד בבד חסכו ככל שניתן בחיי אדם. המשימות חשובות מאין כמוהן, וכך גם חיי פקודיכם. אל תתפשרו לא על זה, ולא על זה. אני בוטח בכם, ואני בטוח שתצליחו במשימה הכפולה הזאת. "

"קצינות וקצינים, 75 שנות עצמאותנו הפכו את צה"ל לצבא מנצח, שהשיג רצף של הצלחות בשדה-הקרב. היו גם מערכות פחות מוצלחות, היו כישלונות – אבל התחקור והפקת הלקחים באופן אמיץ, הם חלק מבניין הכוח שאנו עושים הכל כדי להגביה את קומתו. הידע הצבאי ותורת הלחימה, עם הטכנולוגיה, מתעדכנים ללא הרף, מי כמוכם יודעים זאת. אך למרות התפתחות הטכנולוגיה, האדם אינו מתייתר: הוא נדרש לחשוב, לגלות יצירתיות, לתחבל תחבולות, להסתגל לשינויים מול היריב, להסתער על היעד. כן, טכנולוגיה היא סופר חשובה, אבל הלב והנשמה הרבה יותר חשובים, וזה מה שיש לכם בוגרות ובוגרי הקורס. צה"ל פועל כל העת ובייחוד גם בחודשים האחרונים בשילוב הדוק בין החילות ובשיתוף פעולה עם זרועות הביטחון האחרות. אנחנו חייבים בכל המעשים שלנו, בכל המעשים שלכם כשאתם יוצאים מכאן, להקדים את אויבנו. אנו מוכיחים לאויבנו, כמעט יום יום, שמנוי וגמור איתנו לשנות את משוואת הכוחות מול גורמי הטרור ואויבים אחרים. עשינו זאת במבצע "שומר חומות" שבו החזרנו את חמאס עשור אחורה, במבצע "מגן וחץ" שבו חיסלנו את הנהגת הג'יהאד האסלאמי, ולפני שבוע בפאתי ג'נין, שבו חיסלנו חוליית מחבלים שעמדה לממש את זממה במל"טים מן האוויר. אנחנו נמשיך להכות באויבנו, אנחנו נמשיך לנצח בעזרתכם. העיקרון שמנחה אותנו לא יכול להיות יותר ברור – כל מי שמנסה לפגוע בנו לא יחמוק מתגובה נחרצת. כל מי שייפגע בנו אנחנו נפגע בו ונוכל לו. איש ממחוללי הטרור, איש ממשלחי הטרור לא יוכל להסתתר לאורך זמן. כוחותינו מגיעים לעומק השטח, אל תוך קיני הטרור והולמים במחבלים." הוסיף.

לסיום, אמר: "מדיניות שינוי המשוואה שלנו רלוונטית וישימה גם במעגל הרחב יותר. מי שיבחר להתחכך בנו בגבולות ישראל ומעבר להם, יביא על עצמו הרס וחורבן. לא נהסס להפעיל כוח ובמידת הצורך לפגוע במרכזי הכובד של האויב. חשוב לי להדגיש דווקא בימים אלה – אויבנו אינם מבדילים בין מחנה זה למחנה אחר. בין אנשי ימין לאנשי שמאל, בין חילונים לבין דתיים או חרדים. הם גם לא מבחינים בין יהודים ללא יהודים, מבחינתם – כולנו מטרה לפגיעה, ויותר מזה – יעד להשמדה. ולכן כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה שלנו. אין ולא יהיה מקום לסרבנות לא מצד זה ולא מצד כלשהוא. יש לנו מדינה אחת, יש לנו צבא אחד ויש לנו בית אחד. נשמור כאחים וכאחיות על הבית– ואם יגיע יום פקודה, נתייצב לדגל מלוכדים ונחושים כאגרוף מחץ. כעת, כשחציתם את קו הסיום – העיניים כבר נשואות קדימה אל המשימות הבאות. שמרו על עצמכם ועל המדינה, שמרו אחד על השני והובילו אותנו לניצחון בכל מערכה.
דרך צלחה".

בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו - קצינים - בה"ד 1
צילום: קובי גדעון, לע"מ

Back to top button