חדשות הארץמבזקים

בן גביר הגיב לאירועים בעטרת – מפגין טוען ששוטר תלש את זקנו

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הנחה את המשטרה לקיים תחקיר על אירועי הלילה (ראשון) בעטרת. בין היתר, ביקש השר בן גביר הסברים מדוע נחסם שער היישוב ונעשה ענישה קולקטיבית ובידוק של היוצאים והנכנסים ליישוב. בנוסף ביקש השר בן גביר מהמשטרה לדעת מדוע השתמש שוטר יס"מ בטייזר כנגד אדם שעמד בסמוך.

השר בן גביר הבהיר אמש בשיחה עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ומפקד מחוז ש"י כי הוא מתנגד לכל הפרת חוק. אך יחד עם זאת, אמר כי "אסור להעניש ציבור שלם, כפי שלא התאפשר לעשות סגר בעיסאוויה, כך לא ברור מדוע ניתן היה לעשות סגר על היישוב העטרת, ושימוש בטייזר כנגד אזרחים שלא מאיימים הוא בעייתי ביותר."

באירוע הלילה הגיעו מאות תושבים למחות במוצאי השבת כנגד המצור שהטיל מח"ט בנימין על הישוב עטרת, כענישה קולקטיבית כנגד תושבים שירדו להדוף את התפרעות הערבים מהכפר אום צפא. המוחים טענו כי אחד השוטרים משך בפאותיו של תושב, תלש מחצית מזקנו והשליך אותו על הרצפה לקול זעקותיו של התושב. עוד טענו כי שוטר אחד תועד משתמש באקדח טייזר כנגד תושב נוסף. כך נמסר מארגון זכויות האדם 'בצלמו'. בעקבות האירוע, פנה הארגון במכתב בהול למשטרת ישראל ולשר לביטחון לאומי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
תיעוד האירוע בו נטען ששוטר תלש זקן של מפגין

במכתב החתום על ידי יועמ"ש בצלמו עו"ד מיכאל ליטווק נכתב: "אתמול נקטה המשטרה באלימות קשה כלפי תושבים שהגיעו למחות בשער היישוב עטרת, עת שהמשטרה נקטה בשיטה של ענישה קולקטיבית, חסמה את שער היישוב ובפועל היישוב עטרת היה במצור במשך שעות ארוכות. מתיעודים מהאירוע עולה כי המשטרה נקטה באלימות קשה מאוד שלא לצורך. באחד התיעודים ניתן לראות כי שוטרים מחשמלים באמצעות טייזר אישה שנכחה במקום, מבלי שהיה כל צורך בשימוש בו".
 
"במקרה נוסף, שוטר תלש באכזריות את זקנו של אחד המוחים והשליך אותו לארץ, מקרה שמעבר לאלימות החמורה יש בו משום פגיעה ברגשות דת ובסממני יהדות של אותו מוחה וכן, בפגיעה אנושה בכבודו של יהודי המקפיד על גידול זקנו – מדובר במראה מביש ומזעזע בו שוטר בכוונה תחילה מושך בעוצמה ותולש זקנו של יהודי שביקש למחות ולדרוש ביטחון אישי.  יודגש, כי מדובר בהפרת הנחייה ברורה של ראש מחלקת סיור ושיטור במשטרת ישראל המחייבת את השוטרים לפעול באופן מכבד ולהימנע בכל דרך ממשיכה של זקן ופאות. מדובר באלימות קשה מנשוא, הדורשת בירור מעמיק ומיצוי הדין עם השוטרים האלימים. בשל האמור, אבקשכם לנקוט בצעדים משמעתיים כנגד השוטרים המעורבים, לחקור אותם באזהרה ולמצות עימם את הדין. כמו כן, אבקשכם לחדד את ההנחיות ולהוציא הודעת גינוי והבהרה למנוע הישנות מקרים דומים כאלה בעתיד." נמסר מהתנועה.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "מפגיני בלפור וקפלן וכן הדרוזים בגולן נהנים מכפפות משי, ואילו יהודים שמוחים אחרי שחבריהם נרצחים בדם קר סובלים מאלימות חסרת פרופורציה מצד משטרת ישראל! לא ניתן לזה לקרות ונאבק נגד כל אלימות משטרתית."

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת נועם מושקוביץ'

Back to top button