חדשות חוץמבזקים

כאוס ברוסיה: כוח וגנר מתקרב למוסקבה, חיילי הצבא מצטרפים להפיכה?

העולם צפה היום (שבת) בתדהמה כאשר כוח וגנר, כוח צבאי רוסי שפעל לצד הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה, פתח בהפיכה צבאית ברוסיה במטרה לתפוס את השלטון.

מנהיג כוח וגנר, יבגני פרגוז'ין, נמצא כעת כ-200 ק"מ ממוסקבה על פי דיווחים מסוימים. כוח וגנר השתלט על כל המתקנים הביטחוניים בעיר וורונז', הקרובה לגבול אוקראינה. על פי דיווחים מסוימים כוח המונה כ-10,000 חיילים עושה את דרכו למתקן אחסון של נשק גרעיני מזרחית לוורונז' ברוסיה ומתכוון להשתלט עליו. סגן מזכיר מועצת הביטחון של רוסיה אמר שכל העולם יהיה על סף אסון אם הנשק הגרעיני הרוסי ייפול לידי "שודדים".

הקרמלין נערך להכריז על משטר צבאי בעקבות ההתפתחויות, הצבא הרוסי סוגר את הגישות למוסקבה והורס דרכים ראשיות עם דחפורים. נוספה אבטחה אינטנסיבית בכניסות למוסקבה והצבא הקים מחסומים עם משוריינים ומטולי רימונים. במקביל כוחות צ'צ'ניים גדולים עושים את דרכם למוסקבה לעזור לצבא הרוסי לדכא את המרד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש עיריית מוסקבה הכריז בעיר על משטר "אנטי טרור" וביקש מתושבי העיר לא לנוע ברחובות. כל בתי העסק והמפעלים נסגרים, הלימודים במוסקבה בוטלו עד הודעה חדשה.

קיימים דיווחים שמטוסו של הנשיא ולדימיר פוטין המריא ממוסקבה לכיוון צפון-מערב, אולם לא ברור אם פוטין על המטוס. דובר הקרמלין טען בתוקף שפוטין עובד כרגיל מהקרמלין.

ידיעה שלבטח מטרידה את פוטין והשלטונות הרוסיים היא עריקה של חיילים ואף יחידות שלמות מצבא רוסיה והצטרפותם לכוחות וגנר שעושים את דרכם למוסקבה. בנוסף קיימים דיווחים רבים על חיילי קבוצת וגנר שעוזבים את משימותיהם באפריקה ובסוריה כדי להצטרף להפיכה הצבאית ברוסיה נגד פוטין.

כוחות וגנר הגיעו לנהר אוקה ליד ברבאנובו ונכנסו לאזור מוסקבה. מקורות רוסיים דיווחו כי כוחות קבוצת וגנר נמצאים כעת כ-50 קילומטר ממוסקבה.

העולם לא יכל להישאר אדיש למראות שהגיעו מתוך רוסיה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר כי שוחח עם שרי החוץ של ה-G7 ועם גורמים באיחוד האירופי "כדי לדון במצב המתמשך ברוסיה". הוא הוסיף: "ארה"ב תישאר בתיאום הדוק עם בעלות הברית והשותפים כשהמצב ימשיך להתפתח". גם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין עוקב אחר המשבר ונשיא ארה"ב תודרך בנוגע למתרחש ברוסיה.

בעוד ארצות הברית, על פי הדיווחים, מנצלת את הכאוס ברוסיה בכדי לתגבר את הכוחות האוקראינים בנשקים וטנקים, משרד החוץ הרוסי הוציא הודעה בה קרא לעולם לא לנצל את המשבר הפנימי ברוסיה או שיתחרטו על כך כשהמצב יחזור לקדמותו.

גם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו עודכן על המצב. הוא מסר: "אנחנו בקשר עם בעלי בריתנו ונמשיך לעקוב מקרוב אחר המצב".

מדינות האיחוד האירופי הגובלות עם רוסיה העלו כוננות היום וחלקן הגבירו את אבטחת הגבול שלהן.

אסטוניה ולטביה הגבירו את אבטחת הגבול שלהן, בעוד לטביה השעתה את בקשות הוויזה והכניסה למדינה מרוסיה.

שר החוץ של לטביה והנשיא הנכנס אדגרס רינקביץ' כתבו בטוויטר: "ויזה או כניסה לגבול [עבור] רוסים שעוזבים את רוסיה עקב אירועים עכשוויים לא תיחשב. […] אין איום ישיר על לטביה בשלב זה".

גם ראש ממשלת פינלנד, פטרי אורפו, אישר כי שוחח עם מנהיגי אסטוניה ולטביה בטלפון על האירועים שהתפתחו. הוא מסר: "הסכמנו על שיתוף פעולה הדוק".
נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר כי קיים התייעצויות בבוקר עם ראש ממשלת המדינה ומשרד ההגנה בתגובה למשבר הרוסי: "מהלך האירועים מעבר לגבול המזרחי שלנו מנוטר באופן שוטף".

שר ההגנה הליטאי אמר לתקשורת המקומית שהוא "עוקב אחר המצב" אך לא ננקטת כל פעולה נוספת לעת עתה.

שר החוץ הליטאי, גבריאליוס לנדסברגיס, אמר בינתיים כי בעלות בריתה של אוקראינה מתמקדות בהשגת ניצחון מול רוסיה בתוך הכאוס של מרד קבוצת וגנר: "במשך 100 שנים, הליטאים חיו בקצה הבנדיטוקרטיה האכזרית של מוסקבה, בידיעה שזה רק עניין של זמן עד להתפרצות הכאוטית הבאה. […] דעתנו לא מוסחת. אנחנו רואים בבירור בכאוס. […] המטרה, כמו תמיד, היא ניצחון וצדק לאוקראינה. הזמן הוא עכשיו".

באוקראינה הייתה שמחה גדולה על המצב, האוקראינים ציפו זמן רב למשבר פנימי ברוסיה שייתן להם יתרון במלחמה ואולי יוכל אף להביא לקיצה.

מיכאילו פודוליאק, יועץ מרכזי של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר: "האירועים מתפתחים בהתאם לתרחיש שדיברנו עליו כל השנה שעברה. […] תחילתה של מתקפת הנגד האוקראינית ערערה סופית את יציבות האליטות הרוסיות, והעצימה את הפיצול הפנימי שנוצר לאחר התבוסה באוקראינה. היום אנחנו למעשה עדים לתחילתה של מלחמת אזרחים".
דובר המודיעין הצבאי של אוקראינה, אנדריי יוסוב, אמר כי מעשיו של כוח וגנר ברוסיה הם "המשך של סכסוכים פנים-רוסיים" שהם תוצאה של התוקפנות הצבאית נגד אוקראינה: "זהו סימן להתמוטטות המשטר השלטוני, ותהליכים כאלה יתגברו".

רבים מאמינים שהמהומה הרוסית תיתן לאוקראינה הזדמנות להגביר את מתקפת הנגד שלה ולהגביר את המורל של חייליה. כוחות וגנר היו מרכזיים באזורים רבים בחזית האוקראינית ונטשו אותה כדי לקחת חלק בהפיכה בתוך רוסיה.

וולודומיר זלנסקי אמר: "כל מי שבוחר בדרך הרשע הורס את עצמו. שולח טורים של חיילים להרוס את חייהם של מדינה אחרת. […פוטין] מתעב אנשים וזורק מאות אלפים למלחמה – כדי בסופו של דבר להתבצר באזור מוסקבה מאלה שהוא עצמו חימש. […] במשך זמן רב, רוסיה השתמשה בתעמולה כדי להסוות את חולשתה ואת טיפשות ממשלתה. ועכשיו יש כל כך הרבה כאוס ששום שקר לא יכול להסתיר אותו. […] החולשה של רוסיה ברורה. חולשה בקנה מידה מלא. וככל שרוסיה תחזיק זמן רב יותר את חייליה ושכירי החרב שלה על אדמתנו, כך יהיו לה יותר כאוס, כאב ובעיות לעצמה בהמשך".

בלארוס, שותפתה של רוסיה, הבהירה מחדש את נאמנותה לשלטון הרוסי בעוד הכוחות הפנימיים של בלארוס נמצאים בכוננות גבוהה.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התחייב גם כן לעמוד לצד פוטין ונגד הכוחות המורדים: "נעזור צבאית לרוסיה במקרה של כיבוש מוסקבה".

גם איראן, שהתקרבה רבות לרוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה, הביעה תמיכה ב-"שלטון החוק בפדרציה הרוסית בעקבות מרד בראשות ראש קבוצת וגנר".
משרד החוץ הקטרי מסר כי הוא "מביע דאגה עמוקה מהמתרחש ברוסיה וקורא לצדדים לנהוג באיפוק". בהודעתו הזהיר המשרד שלמצב ברוסיה השלכות שליליות על הביטחון והשלום העולמי.

מסין, שהתקרבה גם היא לרוסיה במהלך המלחמה, לא נמסרה תגובה על האירועים בתוך רוסיה. בתקשורת הממלכתית הסינית, הסיקור החדשותי של ההתפתחויות היה מוגבל, בניגוד לסיקור מעמיק ברוב כלי התקשורת המערביים.

ממשרד החוץ הישראלי נמסר: "משרד החוץ עוקב אחר ההתפתחויות ביממה האחרונה ברוסיה ועומד בקשר שוטף עם שגרירות ישראל במוסקבה והקונסוליה הכללית בסנט פטרסבורג".

מוקדם יותר קיים שר החוץ אלי כהן חיתוך מצב בראשות מנכ"ל המשרד רונן לוי. המשרד פרסם אזהרת מסע לרוסיה, וכתב לישראלים השוהים ברוסיה או המתכננים לטוס לרוסיה, לשקול זאת מחדש ולהימנע מהתקרבות לאזורי מתיחות. בשלב זה אין עדיין פינוי דיפלומטים מרוסיה. על פי הערכת משרד החוץ ברוסיה שוהים כ-60-70 אלף ישראלים.

רוסיה - בור - דחפור - חסימת כביש למוסקבה
חסימת הדרכים למוסקבה. שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

הופץ ברשתות החברתיות. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button