מבזקיםפוליטי / מדיני

קנס של עד 100 מיליון ש"ח: "יום חשוב במלחמה נגד המונופולים והקרטלים"

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התחרות הכלכלית (תיקון מס' 23 והוראת שעה). עשרה חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה השלישית ללא מתנגדים.

מוצע לקבוע איסור על יבואנים ישירים לעשות מעשים שיפגעו בתחרות הנובעת מייבוא מקביל ומייבוא אישי. עוד מוצע לקבוע סמכות לממונה על התחרות להטיל עיצום כספי על מפר האיסור האמור. כמו כן, מוצע לקבוע בהוראת שעה חובת דיווח של יבואן ישיר למנהל המכס, אחת לשישה חודשים, אשר יכלול פרטים על כלי רכב שייבא בששת החודשים שקדמו לדיווח וקיימת לגביהם העדפה בשיעור המכס.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "התחרות מצד היבוא המקביל היא בעלת משמעות רבה, בעיקר בהיבט התחרות על המחיר. יבוא מקביל יכול להוזיל מחיר לצרכן, בנסיבות מתאימות, על ידי ניצול הזדמנויות של ארביטראז' בין-לאומי (כלומר, פער במחירו של מוצר מסוים במדינות שונות). כך, יכול היבואן המקביל לקנות טובין בשווקים שבהם המחיר שגובה הספק הבין-לאומי נמוך מזה שהוא גובה בעבור טובין המיועדים לשוק הישראלי, או עודפים מסיטונאי גדול בעל כוח קנייה משמעותי. רכישת המוצר במחיר המוזל עשויה להתגלגל, בתורה, לצרכן הישראלי. התחרות מיבוא מקביל אף עשויה להיות מקור תחרות עיקרי על ליבו של הצרכן במצב שבו מסיבות שונות לא מתקיימת תחרות בין־מותגית מספקת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הצעת החוק, של שר הכלכלה ניר ברקת, קובעת קנס של עד 100 מיליון ש"ח על יבואן שינסה לפגוע בייבוא מקביל. החוק החדש קובע כי במצב של הפרת החוק תהיה הממונה על התחרות רשאית להטיל עיצומים כספיים בסך 8% ממחזור החברה, עד לסכום מקסימאלי של כ-100 מיליון ש"ח. גובה העיצומים הכספיים יחושב בהתאם לנסיבות המקרה, ובעיקרן מידת הפגיעה בתחרות הטמונה בהפרה. הפרות יחשבו מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף או מעשה שעיקרו מניעה או הפתחה של התחרות מצד ייבוא מקביל.

איסור זה נוגע לכל מעשה שתכליתו העיקרית היא מניעה או הפחתה של יבוא מקביל. כך, למשל, התניית תנאים מסחריים, שינוי תנאים מסחריים, התערבות אצל הקמעונאי בעניין סימון שונה של הסחורה, סירוב לספק טובין או שירות, דיווח על סחורה שמקורה ביבוא מקביל באופן המאפשר מעקב אחר שרשרת האספקה של אותה סחורה.

השר ברקת אמר: "זהו יום חשוב ביותר במלחמה שלנו נגד המונופולים והקרטלים. החל מהיום יבואן גדול שינסה לפגוע בייבוא המקביל – ישלם קנס של עד 100 מיליון ש"ח. מי שינסה לפגוע בתחרות וימנע הורדת מחירים בישראל ישלם מחיר יקר מאוד. נגמרו הימים בהם המונופולים שעושקים את הציבור עושים ככל העולה על רוחם. זהו צעד אחד מתוך שורה של צעדים חשובים שאנחנו מובילים במטרה להלחם במי שעושק את הציבור. החוק הזה יאפשר הכנסה של מוצרים בייבוא מקביל, יגביר את התחרות ויוריד מחירים".

ניר ברקת
ארכיון. צילום: סיון פרג

Back to top button