מבזקיםפוליטי / מדיני

מדוע עוצמה יהודית לא הצביעה להצעת החוק של ש"ס?

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל – הארכת כהונה של הרבנים הראשיים לישראל והארכת כהונה של חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל. בהצעה שהועלתה על ידי סיעת ש"ס, תמכו 45 חברי כנסת לעומת 37 שהתנגדו. כעת היא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תכין את ההצעה לקריאה השנייה והשלישית.

מוצע לדחות, בהוראת שעה, את מועד סיום כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל המכהנים כיום עד אפריל 2024. כמו כן, מוצע לדחות, בהוראת שעה, את מועד סיום כהונתם של חברי מועצת הרבנים הראשית עד ליוני 2024.

חוק הרבנות הראשית קובע כי תקופת כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל תהיה עשר שנים וכי תקופת כהונתם של חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל הנבחרים באמצעות האסיפה הבוחרת תהיה חמש שנים. עוד נקבע כי תקופת כהונה תיחשב לפי הלוח העברי. סעיף 16(ג) לחוק קובע כי "הבחירות לרבנים הראשיים לישראל ולחברי המועצה הנבחרים ייערכו לא יותר משלושה חודשים ולא פחות מחודש אחד לפני תום כהונתם של המכהנים אותה שעה". הרבנים הראשיים לישראל המכהנים כיום נבחרו לכהונה ביולי 2013 ותקופת כהונתם צפויה להסתיים באוגוסט 2023.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כפועל יוצא, בהתאם להוראות החוק, המועד הראשון לבחירות הרבנים הראשיים לישראל הוא ה-9 במאי 2023 והמועד האחרון לכך הוא יום ה-7 ביולי 2023.

הבחירה ברבנים הראשיים לישראל ובחברי המועצה הנבחרים נעשית, בהתאם להוראות החוק, באמצעות אסיפה בוחרת אשר מונה, בין השאר, 70 נציגי ציבור שמתוכם 25 הם ראשי הערים הגדולות, כמשמעותן בחוק. מועד הבחירות לרשויות המקומיות קבוע ליום ט"ז בחשוון התשפ"ד – 31 באוקטובר 2023. על כן, מועד הבחירות לרבנים הראשיים וכן מועד הבחירות לחברי המועצה הנבחרים יחולו בסמוך, קודם למועד הבחירות לרשויות המקומיות.

בדברי ההסבר לצעה נכתב: "הדבר מעורר מורכבות מאחר שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, נמצאים לקראת תום כהונתם וחלקם עשוי להתחלף במערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות, כאמור. החוק המוצע מחיל, הלכה למעשה, תיקון גם על סבבי הבחירות הבאים לרבנים הראשיים ולחברי המועצה הנבחרים ומונע את סמיכות הזמנים בין הבחירות כאמור לבין הבחירות לרשויות המקומיות שנוצרה כמפורט לעיל."

סיעת עוצמה יהודית לא השתתפה בהצבעה על חוק הרבנות הראשית לישראל שעלתה למליאת הכנסת על ידי סיעת ש"ס.

מהסיעה נמסר: "בחירות לרבנות הראשית מחייבות טוהר מידות, ונקיות כפים, ללא תרגילים פוליטיים, בלי שום טריקים ושטיקים, אין שום טעם בדחיית הבחירות. שינוי כללי משחק תוך כדי תנועה פוגע בטוהר הבחירות ולכן סיעת עוצמה יהודית נמנעה בהצבעה".

גם חבר הכנסת משה קינלי טור-פז מיש עתיד התנגד לדחיית הבחירות לרבנות. הוא אמר במליאה: "דחיית הבחירות לרבנות הראשית היא אירוע נוסף בממשלת הדחיינות. דוחים את הוועדה למינוי שופטים, דוחים את פרוייקט המטרו, דוחים את ההבנות עם המורים בחינוך העל יסודי, יש מצב שגם ידחו את שנת הלימודים עצמה כפי שקיש אמר הבוקר. יש פה ממשלה בה הדחיינות היא שיטת עבודה. ושהאזרחים יחכו".

מליאת הכנסת - כנסת ישראל - דיון במליאה
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button