חדשות חוץמבזקים

מתקפה אכזרית: לפחות 38 תלמידים נרצחו על ידי פעילי טרור באוגנדה

אמש (שישי) בסביבות השעה 23:30 קבוצה של חמישה טרוריסטים חמושים מהארגון האיסלאמיסטי ADF ("הכוחות הדמוקרטיים של בעלות הברית") חדרו לבית ספר תיכון פרטי בשם מפונדווי לוביריאה (Mpondwe Lhubiriha) שבכפר ניאבוגנדו במחוז קססה, במערב אוגנדה.

החמושים רצחו לפחות 41 בני אדם ולפחות 38 מתוכם הם תלמידים ככל הנראה בגילאי 16. לפי הרשויות המקומיות ישנם עוד מספר פצועים במצב אנוש ויש עוד רבים שעדיין נעדרים.

עשרות גופות של תלמידים נמצאו בבית הספר התיכון לאחר המתקפה
עשרות גופות של תלמידים נמצאו בבית הספר התיכון לאחר המתקפה

בית הספר ממוקם ממש ליד הגבול עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. חברי ארגון הטרור, הציתו את חדרי המעונות, בזזו חנויות מזון ונמלטו דרך הפארק הלאומי וירונגה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דובר משרד ההגנה באוגנדה (MODVA) מסר: "אמש, 16 ביוני 2023 בסביבות השעה 23:30, קבוצת חשודים טרוריסטים של ADF תקפה את בית הספר התיכון Mpondwe/Lubiriha (בבעלות פרטית) במועצת העיר Nyabugando, Karambi Sub County במחוז Kasese. תוך זמן קצר קיבלו כוחותינו את המידע הזה ונכנסו במהירות. המודיעין חשף כי המתקפה הזו בוצעה על ידי מורדי ADF – חמישה חשודים במספר. עם הגעת הכוחות, בית הספר נמצא בוער ובתוכו גופות רבות של תלמידים ששכבו במתחם וחנויות המזון של בית הספר נפרצו. למרבה הצער, 37 גופות התגלו והועברו לחדר המתים של בית החולים הממשלתי בווארה (Bwera) ויחד איתם פונו לטיפול גם 8 נפגעים במצב אנוש. שלושה נמצאו ניצולים ללא פגע ולפחות שישה נחטפו."

עוד מסר דובר ההגנה: "כוחות ההגנה העממיים של אוגנדה (UPDF) החלו לרדוף אחר הטרוריסטים כדי לחלץ את התלמידים החטופים. מפקד כוחות ההגנה הגנרל ווילסון מבסו מבדי ומפקד כוחות היבשה, סגן גנרל קיאנג'ה מוהנגה, הגיעו לאזור זה וקיימו הערכת מצב. UPDF מחויבת להגן על תושבי אוגנדה ורכושם."

הצהרת דובר ההגנה של אוגנדה

ה-ADF המזוהה ארגון הטרור עם דאעש, הוקם בשנות ה-90 ונחשב על די ממשלת אוגנדה ארגון טרור. האגון התבסס במקור במרב המדינה אך התרחב לרפובליקה העממית של קונגו (DRC) השכנה. הוא פועל במחוז קיבו בקוגו ליד הגבול עם אוגנדה. על אף שהארגון חטף התקפות צבאיות חוזרות ונשנות לאורך השנים אשר השפיעו עליו קשות, הוא הצליח להתאושש וזאת משום שרשתות הגיוס והמקורות הפיננסיות שלו נותרו ללא פגע. נראה כי חלק מהתקפות שהואשם בהן בוצעו גם על ידי קבוצות מורדים אחרות וכן על ידי הכוחות המזוינים של קונגו.

משנת 2015 חווה ה-ADF הקצנה לאחר מאסרו של מנהיגו ג'מיל מוקולו ועלייתו של מוסא באלוקו במקומו. משנת 2019, ה-ADF התפצל, כאשר חלק אחד נשאר נאמן למוקולו, בעוד שהשני התמזג למחוז מרכז אפריקה של המדינה האסלאמית תחת באלוקו.

יש לציין כי המתיחות בין ארגון ה-ADF למדינת אוגנדה נמשך עשרות שנים והוא אחראי למותם של אלפי אזרחים. האו"ם מייחס להם יותר מ-1,200 רציחות של אזרחים בשנת 2021 בלבד. גם אוגנדה וגם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו נלחמות נגד הארגון האיסלאמיסטי. ב-2021 פתחו שתי המדינות במתקפה משותפת, שעד כה לא נשאה פרי.

ההתקפה של ה-ADF על בית ספר באוגנדה היא לא הראשונה מסוגה. ב-1998 נשרפו למוות 80 תלמידים בפיגוע בפנימייה של מכללה טכנית באזור הגבול, ויותר מ-100 נחטפו.

כוחות הצבא באוגנדה
כוחות הצבא באוגנדה

Back to top button