כלכלהמבזקים

"הצפי הוא שמחיר המים יעלה עם האינפלציה"

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לפיקוח על משק המים, בראשות ח"כ זאב אלקין, התכנסה היום (חמישי) לישיבתה הראשונה ודנה באתגרים הנוכחיים של משק המים בישראל. בנוסף קיבלה הוועדה עדכון על התקדמות המו"מ בין רשות המים ומשרד האוצר לבין מרכז השלטון המקומי בנושא התיאגוד האזורי.

מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ, הציג סקירה על משק המים בישראל ואמר כי הוא נחשב לבין הטובים בעולם מבחינת ניהול, וכולל כ-1,500 ספקים ועוד 56 תאגידים. בנוסף ציין ליפשיץ, כי רבע מהמים בישראל מקורם בהתפלה והם מהווים 70% ממי השתייה. היו"ר אלקין ביקש לדעת האם המים המותפלים הם מרכיב משמעותי במחיר המים, וליפשיץ השיב כי הם מהווים קצת פחות מ-20% מהעלות.

עוד שאל היו"ר אלקין האם ניתן להוזיל את מחיר המים לצרכנים עם התפתחות הטכנולוגיה והוזלת עלות ההתפלה. ליפשיץ השיב כי יש מגמה של הוזלה, אך הוא לא יודע אם המתקנים החדשים שיוקמו יהיו זולים יותר. "אנחנו חותרים למחיר הזול ביותר לטובת אזרחי המדינה", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באשר לתעריף המים אמר ליפשיץ, כי התעריף הנמוך ירד מ-8.1 שקלים ב-2010 ל-7.8 שקלים כיום. "אם אני משווה את זה למשקי תשתית אחרים, לא בטוח שיש משקי תשתית שהמחיר ירד נומינלית. ריאלית, בהתחשב בעליית המדד, יש פה ירידה דרמטית. התעריף הגבוה אכן עלה, אבל הוספנו 3 מתקני התפלה ומאז 2010 הכפלנו את ההשקעות במשק המים הארצי והגדלנו השקעה במשק המים העירוני".

היו"ר אלקין ביקש לדעת מה הצפי לשינוי מחיר המים לצרכנים בעתיד, וליפשיץ העריך, כי "אם לא יהיו אירועים חמורים, הצפי הוא שננוע עם האינפלציה. מצד אחד כמות המים וההתפלה גדלה וההשקעות גדלות, מצד שני אם נזרום עם האינפלציה זה טוב. אני לא רוצה להתחייב, אבל המטרה להתייעל כל הזמן ולא להעלות את מחיר המים בצורה משמעותית. כבר היום אנחנו במקום הרביעי ב-OECD מבחינת המחיר הכי זול למים. זה נתון מדהים למרות ההשקעות וההתפלה".

בנוסף ביקש היו"ר אלקין דיווח באשר למשא ומתן מול השלטון המקומי על צמצום מספר תאגידי המים, וטיפול ב-23 רשויות שטרם הצטרפו או הקימו תאגיד. ליפישץ ציין כי לדעתו מספר התאגידים צריך להיות נמוך הרבה יותר מ-56, אך הוא לא יודע להגיד מה המספר הנכון.

"אנחנו במתווה של הסכמות עם השלטון המקומי המטרה שהתושבים יקבלו שירות מתאגידי מים ואין הרבה תושבים שנמצאים מחוץ לפול הזה של תאגידי מים. הוכח מעל כל ספק שתאגיד הוא הפתרון הטוב ביותר, והכוונה היא שתוך שנה נסיים את האירוע. כל 23 הרשויות שלא תואגדו יכנסו לתאגיד קיים יקימו תאגיד מים וביוב. לא נאפשר להקים עוד 23 תאגידים, ואין הצדקה שרשות עם 10,000 תושבים תקים תאגיד. אני מקווה שבשבועות הקרובים יהיו סיכומים עם השלטון המקומי", אמר ליפשיץ.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי הצרכן הכי גדול בישראל של מים הוא החקלאות, והמים לחקלאות התייקרו באופן משמעותי שהחקלאים לא יכולים להתמודד איתו.

ברז מים - מי שתייה
אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button