כלכלהמבזקים

עליית מדרגה במאבק בהון השחור: רשות המסים תפעיל מערך בקרה מיוחד

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את התוכנית לצמצום השימוש בחשבוניות פיקטיביות, המקודמת על ידי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ורשות המסים במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2023 – 2024. במסגרת התוכנית תפעיל רשות המסים מערך בקרה דיגיטלי על עסקאות בין עוסקים, באמצעות הקצאת מספרי אישור לחשבוניות במועד הוצאתן.

מטרת התוכנית היא לסכל מראש הוצאה של חשבוניות מס שלא כדין וכך לצמצם את התופעה של הפצת חשבוניות מס פיקטיביות, אשר גורמת בשנים האחרונות לנזק של מיליארדי ₪ בשנה לקופת המדינה. חשבוניות מס פיקטיביות הן חשבוניות שיצאו שלא כדין וכל מטרתן היא לאפשר ללקוח לקזז את מס התשומות הגלום בהן וכך להפחית את חבות המס הכוללת שלו.

בהתאם לתוכנית שאושרה, החל ב-1 בינואר 2024, רשות המסים תקצה באופן מקוון מספר ייחודי לחשבוניות מס שערכן עולה על 25,000 ₪, במתווה יורד על פני חמש  שנים, כך שבתאריך ה- 1 בינואר 2028 הסכום יעמוד על 5,000 ₪. מראשית יישום התוכנית תחול חובה לקבל מספר הקצאה מרשות המסים לחשבוניות בסכומים שנקבעו וחשבונית מס ללא אישור הקצאה לא תותר בניכוי מס התשומות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר תום תקופת מעבר בת שנה עד שנתיים (פיילוט), באישור שר האוצר וועדת הכספים של הכנסת, מנהל רשות המסים יהיה רשאי, בהתאם לשיקולים המפורטים בחוק, לסרב לבקשה להקצות מספר ייחודי לחשבוניות, בטרם הוצאת החשבונית ושליחתה ללקוח, ובכך למנוע את קיזוז מס התשומות בגין חשבוניות אלו.

לפי דברי ההסבר להצעת החוק, קיימת תופעה נרחבת של ניכוי מע"מ בחשבוניות שהוצאו לא כדין. על מנת להתמודד עם התופעה, מוצע שכדי להוציא חשבונית מס ללקוח בגין עסקה בסכומים שנקבעו, תהיה התקשרות עם רשות המיסים באמצעות מערכת מקוונת שדרכה העוסק יגיש בקשה לקבלת מספר שיוקצה במיוחד לחשבונית מס מסוימת, המנהל יחליט אם חשבונית המס הוצאה כדין. אם כן, הרשות תקצה מספר שאיתו יוכל העוסק להתקזז על סכום המע"מ שמופיע בחשבונית.

כאמור החוק יחול כהוראת שעה ל-5 שנים, החל מינואר 2024. במסגרת השנה הראשונה יחול "פיילוט", שמשמעותו שיוקצו מספרי חשבוניות לכל, וניתן יהיה לקזז את חשבוניות אלה, ולא יחולו סנקציות.

אם השר ירצה להאריך את הפיילוט בשנה נוספת, הוא יידרש לאישור ועדת הכספים, הוועדה תחליט אם תחול ארכה, במידה והוועדה לא האריכה את הפיילוט, או שהשר לא הביא בקשה להארכתו, המשמעות היא סיום הפיילוט וכניסה למתווה מלא עם סנקציות וכל הקבוע במסגרת החוק. מסגרת זו תחול כאמור עד תום השנה החמישית, ובמידה ורשות המיסים תרצה להאריך מעבר לתקופה זו, היא תצטרך להביא חוק חדש.

מבחינת היקף הסכומים בגינם יופעל המנגנון ותידרש הקצאת מספר לחשבונית: בשנה הראשונה (שנת הפיילוט) יעמוד הסכום על 25 אלף ₪, בשנה השנייה על 18 אלף ש"ח, בשנה השלישית על 15 אלף ₪, בשנה הרביעית על 10 אלף ש"ח והשנה החמישית על 5 אלף ₪.

במידה והפיילוט יוארך הסכום יוותר בשנה השנייה לפיילוט על 25 אלף ₪, בשנה השלישית הוא יעמדו על 15 אלף ש"ח, ברביעית על 10 אלף ₪, ובחמישית על 5 אלף ₪.

עוד נקבע לדרישת הוועדה כי בנסיבות חריגות של תקלה במחשוב של רשות המיסים, ניתן יהיה באישור המנהל לנקות חשבונית שלא התאפשרה להקצות לה מספר.

במסגרת הסיכומים שהושגו בשבוע שעבר, בירכו כלל המעורבים:
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני רוצה לשבח את האופוזיציה והקואליציה שפעלו יחד מקצועית וכל מה שנלווה. זה מלחמה בהון השחור ויש לעשות הכל כדי להחריף את המלחמה הזו, כי הנזק של המציאות הזו היא בכל הארץ ובעיקר במגזר הערבי".

ח"כ אחמד טיבי: "חשבוניות מזויפות הן מגיפה, אנחנו דורשים לטפל במגיפה הזו, פגיעה בשוק השחור ומשכנתאות מקלות יותר לחברה הערבית, בלי זה קשה לטפל בפשע המאורגן".

ח"כ ינון אזולאי: "זה מראה שאפשר להגיע להבנות ולדברים טובים, יישר כוח לאופוזיציה".

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "היה דיון מקצועי, בהליך שלקח הרבה זמן, נראה לי שהגענו לתוצאה שתאפשר לרשות המיסים להילחם בהון השחור, ולערן ולכל הצוות, אנחנו פרטנרים להילחם את המלחמה האמיתית".

ח"כ אליהו רביבו: "האמוציות שיצאו מראות כמה אנחנו מגיעים בידיים נקיות כדי להטיב עם התושבים, להילחם במי שצריך להלחם, אני בטוח שהרפורמה הזו תהייה משמעותית כדי להילחם באירגוני הפשיעה והכסף השחור, ותרקום עור וגידים להלחם בפשע. ההישג יגברו על תקלות קטנות לכשיהיו".

כסף - פשיטה - תפיסה - מזומן
אילוסטרציה. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button