מבזקיםצבא וביטחון

הערכות על סבירות למלחמה קרובה, תקיפת ישראל בסוריה והמשך הפעילות האיראנית

מפקד כח קודס של משמרות המהפכה, איסמעיל קאאני מי שהחליף את קודמו בתפקיד, קאסם סולימני שחוסל לפני קצת יותר משלוש שנים על ידי ארה"ב, ממשיך לממש את מדיניות משטר האייתוללות באיראן ולבסס את כוחה הצבאי בגבולותיה של מדינת ישראל.

אויבי ישראל מנסים לנצל את המצב המורכב שנוצר בתוך המדינה בתקופה האחרונה, בעקבות הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, ומעריכים כי זו העת לפעול כנגד ישראל. נסיעותיו האזוריות של מפקד כוח קודס קאאני שיוצר קשרים ומחזק את בעלות הברית של איראן מדאיגות את ישראל. בשנים האחרונות מלבד ההתבססות הצבאית דאג מפקד כוח קודס לחזק גם את הבסיס הכלכלי ואת הקשר בין החזיתות השונות – תימן, עיראק, סוריה, לבנון ואף רצועת עזה.

מפקד כח קודס של משמרות המהפכה, איסמעיל קאאני
מפקד כח קודס של משמרות המהפכה, איסמעיל קאאני
הופץ ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

לפני כשבועיים וחצי פורסם כי הערכות אמ"ן שמלחמה קרובה נמצאת בסבירות גבוהה וזאת בעקבות מספר שינויים שאירעו לאחרונה כמו נסיגה בנוכחות האמריקאית במזרח התיכון שכללה בין היתר העברת מטוסים מתקדמים מהאזור והחלפתם במטוסים פחות מתקדמים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מכון המחקר עלמא פרסם ביום חמישי כי "בידי חיזבאללה עשרות טילים נגד מטרות ימיות." אך מספרם המדויק אינו ידוע. בין הטילים ישנם את ה " C-802 הסיני, "נור" האיראני ו"נצר" הפקיסטני. יתכן מאוד כי גם הטיל הרוסי המתקדם מסוג יאחונט מצוי ברשות חיזבאללה."

עוד דווח כי "בסבירות גבוהה, הועברו על ידי האיראנים לחיזבאללה שני סוגי טילי חוף-ים נוספים: ה"קאדיר" וה"חליג' פארס". הקאדיר הוא טיל שיוט נגד ספינות שתוכנן ויוצר על ידי התעשייה האווירית של משרד ההגנה האיראני ונחשף באוגוסט 2014. לטיל טווח של 300 ק"מ וניתן לשגר אותו מפלטפורמות של טילים אחרים, מה שמקל על הפעלתו. בנוסף, יש לטיל מערכות המקשות על גילוי מכ"מ ועל לוחמה אלקטרונית נגדו."

עוד צוין כי "טיל ח'ליג' פארס ("המפרץ הפרסי"), שייך למשפחת הטילים האיראנים מסוג "הרמז". מדובר בטיל חוף-ים הפוגע במטרות נייחות ונעות בים במרחק 300-400 ק"מ (גרסה משודרגת יכולה להגיע גם ל-700 ק"מ). הטיל הוצג לראשונה בספטמבר 2011 ובעל רמת דיוק גבוהה של מטרים בודדים בפגיעה במטרות."

על פי הדיווחים, ח'ליג' פארס טס במהירות של פי שלוש ממהירות הקול (בדומה ליאחונט הרוסי), מקשה מאוד על זיהוי ע"י מכ"מים ועל יירוטו. אורך הטיל הוא 8 מטר, קוטרו 0.60 מטר והוא מצויד בראש נפץ 650 ק"ג.

במכון המחקר הסבירו כי "חלק מהטילים הללו מאוחסנים לשימוש מיידי סמוך לחוף הלבנוני והם ישוגרו מאתרי שיגור אשר הוכנו ומופו על ידי חיזבאללה מבעוד מועד. "להערכתנו" ציינו במכון עלמא, "בסבירות גבוהה, מערך טילים זה היה בכוננות בקיץ האחרון (2022) לפני הפעלת אסדת הגז "כריש"."

צילום: מכון המחקר עלמא
צילום: מכון המחקר עלמא

מי ששותף להערכה של אמ"ן והתבטא בנושא השבוע היה ד"ר מרדכי קידר – מזרחן, מרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן ועמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. במאמר דעה שכתב ב"מקור ראשון" התריע כי "איראן מתכננת לצאת בטווח הזמן הנראה לעין למתקפה משולבת על ישראל שתכלול את כל הכוחות העומדים לרשותה בארצות ערב: בלבנון – חיזבאללה וחמאס עם אלפים רבים של טילים וכטב"מים, חלקם מדוייקים."

ד"ר קידר הוסיף כי "איראן העבירה לסוריה מספר גדול מאוד של טילים וכטב"מים ואלה מוכנים לשיגור – מדובר ב17 יחידות קרב חמושות. בעיראק ישנם עשרות מיליציות, חמושות בטילים וכטב"מים הממתינים ליום פקודה ובתימן יש ברשותם של החות'ים טילים וכטב"מים ארוכי טווח המגיעים לישראל. ברצועת עזה – חמאס והג'יהאד האסלאמי עם טילים היכולים להשבית את נתב"ג ובסיסים של חיל האוויר."

ד"ר קידר מציין כי "ייתכן מאוד שאיראן לא תשגר דבר משטחה על מנת לא לחשוף את עצמה לפעולת תגמול מצד ישראל".

הוא הבהיר כי לא ברור עד כמה התרחיש המדובר הוא ריאלי אך ישראל חייבת להתכונן לכך, "אינני יודע עד כמה התרחיש הזה, מתקפה אווירית וקרקעית על ישראל, הוא ריאלי, אבל גם אם הסיכוי שיתממש בעתיד הנראה לעין הוא אחוז אחד בלבד, מדינת ישראל חייבת לפעול כגוף אחד, וחשוב מאוד שהקואליציה תשתף פעולה עם האופוזיציה, כדי להכין את המדינה לתרחיש זה מבחינת הצבא על כל זרועותיו, חילותיו, כוחותיו ובסיסיו, המשטרה , תשתיות חשמל, תקשורת ותחבורה, סייבר הגנתי והתקפי, משק לשעת חירום, אספקת מזון ומים וכד'".

ערוץ אלמיאדין ותוכנית המתקפה של איראן על ישראל

מי שעוד ידוע בטיעוניו לגבי המוכנות של הצבא למלחמה אזורית כוללת הוא האלוף במיל' יצחק בריק שמתריע במשך שנים ארוכות בנושא זה. לפני כחודש פרסם בריק בעמוד הפייסבוק שלו כי "מדינת ישראל עומדת על סיפה של מלחמה אזורית קונבנציונלית שכמותה לא חוותה מאז מלחמת השחרור בהיווסדה של המדינה." הוא הדגיש כי זו "מלחמה שצה״ל והעורף לא הוכנו אליה." ומציין כי "המכה תהייה אנושה."

צפו בראיון עם האלוף (במיל') יצחק בריק בראיון לפני כשבועיים עם אלדד יניב

בתוך כך, ישראל עדיין ממשיכה על פי פרסומים זרים, בתקיפות בסוריה כנגד יעדים שונים של חיזבאללה ואיראן. הלילה (שבת), כך על פי מקורות בסוריה, ישראל תקפה שיירת משאיות עם נשק וכן מחסן תחמושת בעיר חומס ובסביבתה במערב סוריה.

מקורות בסוריה ציינו הלילה כי מדובר על תקיפה ישראלית בשני גלים של טילים שנורו על ידי מטוסי קרב מאזור לבנון. מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה יירטו מספר טילים אך חלקם אכן פגעו במטרות.

ממרכז המעקב הסורי לזכויות אדם נמסר: "טילים ישראלים השמידו מחסן תחמושת של חיזבאללה בנמל התעופה הצבאי אל-דבעא בחומס".

יש לציין כי התקיפה מגיעה שלושה ימים לאחר נחיתה של מטוס השייך למשמרות המהפכה האסלאמית בנמל התעופה הבינלאומי בחאלב ושעות בודדות לאחר ההודעה על ביקור חשוב של נשיא איראן איברהים ראיסי בבירת סוריה, ביום רביעי הקרוב. מדובר למעשה בביקור הראשון של נשיא איראן עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד מאז פרוץ המלחמה בסוריה ב-2011. יש לציין כי בימים אלה גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן נמצא בביקור בלבנון ונפגש עם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה.

כמו כן, כמה מקורות סורים טוענים כי התקיפה הישראלית בבסיס הצבאי בדרום חומס הייתה ניסיון התנקשות באחד ממפקדי ההתנגדות, אך לא ציינו את שמו. הם ציינו כי הפעולה נכשלה מאחר ואותו אדם עזב את המקום לפני התקיפה. בתקיפה נפצעו שלושה אזרחים ונזק כבד נגרם לציוד.

הופץ ברשתות החברתיות. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button