צרכנות

בואו נדבר על "משכב לידה"

קרדיט לתמונות PIXABAY

"משכב לידה אורך שישה שבועות", כך יאמר כל רופא לאישה לפני או אחרי לידה. זהו פרק הזמן הדרוש לגוף להחלים, להתחזק ולחזור לשגרה. זהו גם פרק הזמן שבו אישה מחויבת לקחת חופשת לידה והיא אינה יכולה להעביר זמן זה לבן זוגה. זהו פרק הזמן המומלץ לפני חזרה לפעילות ספורט, פעילות מינית ובעבר זהו פרק הזמן שבו הנשים בסביבה היו תומכות באישה שילדה. לשם מה זקוק הגוף לששת השבועות הראשונים הללו? מהו "משכב לידה"? מה קורה במהלך הימים הללו? לפניכם התשובות לכל השאלות החשובות הללו.

מהו משכב לידה ומדוע דרושים לו שישה שבועות?

המונח משכב לידה מרמז על מנוחה, שכיבה, מצב שבו הגוף נמצא במנוחה כדי להתאושש מחוויית הלידה ומתשעת חודשי ההיריון שעברו עליו. במשך תשעת החודשים שקדמו ללידה, הגוף עבר שינויים פיזיולוגיים קיצוניים. נפח הדם עלה, הרחם התרחב, רמות ההורמונים השתנו, השדיים החלו לייצר חלב ועוד. בחודשי ההיריון האחרונים, השינויים שחלקם היו פנימיים, הופכים להיות נראים לעין ובולטים יותר. שבוע 34 למשל, בעיצומו של החודש השמיני, העובר שוקל כבר יותר משני קילו, אורכו כמעט חצי מטר והבטן גודלת בהתאם. במהלך ששת השבועות לאחר הלידה, הגוף עובר תהליכים שונים כדי לחזור למצב שבו היה טרם הלידה. הרחם מתכווץ, הדימום פוחת בהדרגה, רמות ההורמונים מתאזנות, המחזור החודשי חוזר ועוד. כל השינויים הללו הם תהליכים שחלקם יכולים להימשך ימים ספורים וחלקם כמה שבועות, וזו הסיבה לכך שדרוש משכב לידה של שישה שבועות.

מה קורה לגוף במהלך שישה שבועות?

כאמור, פרק הזמן הזה דרוש לגוף כדי להחלים ולהתאושש. אחד השינויים הגדולים והמשמעותיים ביותר הוא התכווצותו של הרחם וחזרתו לגודלו הרגיל. הרחם אשר גדל לממדים עצומים במהלך ההיריון כדי להתאים את עצמו לעובר הגדל, צריך לחזור עכשיו לגודל של שמונה סנטימטר בלבד. התכווצויות אלו אורכות כמה שבועות, אך בימים הראשונים הם מורגשים במיוחד ויש נשים אשר נעזרות במשככי כאבים. עוד תופעה המתרחשת לאחר הלידה ועשויה להימשך כמה שבועות היא הדימום. בימים הראשונים לאחר הלידה הרחם מנקה את עצמו משאריות ההיריון על־ידי הפרשתן החוצה. בתחילה יהיה זה דימום שיכול להיות אף חזק יחסית, ולאט לאט ייחלש עד שיהפוך להפרשות צהובות ויעלם. חזרתו של המחזור החודשי משתנה מאישה לאישה אך לרוב, עבור נשים שאינן מניקות, הוא יופיע תוך שישה עד שמונה שבועות, אצל נשים מניקות חזרתו יכולה להיות גם לאחר שנה עד שנה וחצי. נשים אשר היו להן קרעים צריכות להתמודד עם תפרים אחרי לידה . מלבד הכאב המלווה כל חתך שנתפר, המקום שבו נעשו התפרים רגיש באופן טבעי והן עשויות לחוש קושי בזמן שהן מתפנות בשירותים, בישיבה או הליכה ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ומה לגבי המצב הנפשי?

עד כה ההתייחסות הייתה לתהליכים גופניים שעל האישה לעבור. תהליכים הקשורים להחלמה פיזית בלבד. בנוסף לכך, חשוב לזכור כי ההחלמה הנפשית והרגשית חשובה לא פחות. חוויית ההיריון והלידה שונה בין אישה לאישה, ויחד עם זאת שיש כרגע תינוק חמוד ונפלא, החוויות הנפשיות והרגשיות צריכות אף הן עיבוד והחלמה. ששת השבועות הראשונים מאפשרים לכל אישה לעבד את החוויות שלה מהשנה האחרונה ולהתחיל את תפקידה החדש כאימא לאדם אחר התלוי בה לחלוטין.

כל אישה חווה את ההיריון והלידה בצורה אחרת, אך תקופת המנוחה שלאחר מכן דרושה לכל אחת. בין אם הגוף מתאושש לאט יותר ובין אם החוויות הרגשיות דרושות עיבוד ארוך יותר, חשוב לקחת את פרק הזמן הזה ולאפשר לגוף ולנפש את מלוא הזמן הדרוש להם כדי לחזור לתפקד בצורה אופטימלית.

Back to top button