כלכלהמבזקים

"לא יכול להיות שבתי חולים עדיין לא מחוברים בגלל תקציבים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הערב (ראשון) לישיבה בה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק ד' מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), העוסק בגז טבעי. היו"ר ביטן הזכיר כי כבר 14 שנה המדינה מתעסקת עם חיבור המשק לגז טבעי, ואמר כי הגיע הזמן לסיים את הטיפול בכל הבעיות שגורמות לעיכובים. בישיבה היום לא התקיימה הצבעה, והוועדה תמשיך את הדיון בשבועות הקרובים.

הוועדה דנה בסעיפים העוסקים בהליך מהיר לאישור מתקן גז טבעי., ועסקה גם באסדרת שיווק גז טבעי במקטע הביתי, במסגרתה מוצע להסמיך את מועצת רשות הגז הטבעי לקבוע אמות מידה בעניין רמה, טיב, ואיכות השירות שנותן משווק גז טבעי לצרכנים. עוד מוצע כי מנהל רשות הגז הטבעי יוסמך להטיל עיצומים כספיים על משווק גז שיפר את אמות המידה האמורות.

רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר, יונתן פלורסהיים, הציג את התיקונים ואמר כי הכוונה היא להפחית רגולציה כדי לאפשר לזרז את פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי. הוא הוסיף כי באשר לשיווק לצרכנים פרטיים הבקשה היא לקבוע אמות מידה למתו שירות, שיטיבו עם צרכנים פרטיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על רקע הקשיים לבצע עבודות בשטחי הרשויות המקומיות הציע היו"ר ביטן במהלך הדיון כי תאגידי המים, או החברות הכלכליות העירוניות, יוכלו לחפור תשתית צינורות. לדבריו, אם הדבר הזה יתאפשר זה יביא לקיצור משך זמן העבודות ברשויות.

מנכ"ל נגב גז, משה שפיצר, אמר כי פריסת קווים מותנית ברצונות הטוב של ראש העיר. הוא סיפר כי באופקים חוברו כמעט כל השכונות והמפעלים, בעוד שבאשדוד כבר פעמיים הוגשה תכנית ואין עם מי לדבר, ומפעלים בעיר צורכים מזוט כי מהנדס העיר מפחד לחתום. מנכ"ל חברת מרימון גז טבעי, גלעד שי, ביקש שלא תהייה אבחנה בין המגבלות החלות על קו בלחץ 4 בר לקו בלחץ 7 בר, והסביר כי כמעט כל המערכות מתוכננות ב-7 בר.

מנהל רשות הגז, משה גראזי, ביקש לדעת כמה מפעלים נוספים הדבר יאפשר לחבר. הוא הסביר כי לפי הבדיקות של הרשות מדובר על 90 צרכנים שיכולים להיכנס להליך המצומצם יותר, ואמר כי בכוונתו לשבת עם נציגי החברות ולמצוא פתרון.

במהלך הדיון התייחס היו"ר ביטן לדיון שקיימה הוועדה בהקשר של ההשפעה על יוקר המחייה, ואמר כי לא יכול להיות שבתי חולים עדיין לא חוברו בגלל תקציבים, ושיש עיכובים גם בחיבור יהודה ושומרון. "לא יכול להיות שבתי חולים לא יהיו מחוברים בגלל כסף. הם עושים שימוש הכי גדול בסולר והראשונים שצריכים לעבור לגז, ואני רוצה להסדיר את זה בתוך החוק. אם צריך תקציב תגידו כמה זה ותביאו, ותנו לי מועד ברור לחיבור בתי חולים. אני לא מוכן לעשות סתם חוק פריילוף, בלי זה החוק לא יעבור אצלי", אמר.

נציג האוצר פלורסהיים התייחס לכך ואמר כי יוצג פתרון בנושא. ראש רשות הגז גראזי הוסיף: "זה בסיכום התקציבי עם אגף התקציבים. יש תקציב להסבת מתקנים שבתי חולים יכולים להשתתף בו, וזה לא מתקציב משרד הבריאות. יש 4 בתי חולים מחוברים ועוד 8 שחתמו לאחרונה".

היו"ר ביטן הוסיף ואמר: "אנחנו נסגור את כל הפינות בחוק הזה הגיע הזמן לסיים את העניין הזה". הוא אף שאל מה קורה אם חברות החלוקה לא עושות את העבודה, ואמר כי "לממשלה צריך שתהייה אופציה לבצע עבודות על ידי גורם אחר. אנחנו צריכים לסיים את העניין הזה של החיבורים וכולם צריכים להתגייס לטובת העניין".

דוד ביטן - ועדת הכלכלה
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button