סרטונים

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הנחת אבן פינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום בטקס הנחת אבן פינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל.

דברי ראש הממשלה נתניהו בטקס:

"אבן הפינה, שאנחנו טומנים היום באדמת הר הרצל, היא תשתית לאתר זיכרון נוסף בארצנו הראויה, אבל זה אתר זיכרון בקנה מידה לאומי. לפני כמה שנים הקמנו לא רחוק מכאן את היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל ובעוד כמה שנים יעמוד כאן על תלו היכל ההנצחה לחללי פעולות האיבה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אייבי ורועי, אני זוכר שהתאספנו כאן לפני שנים, נדמה לי שזה היה בסיום אחד מהטקסים, ואמרתם "הגיע הזמן שנקים כאן את היכל ההנצחה". שוחחנו על כך והבטחתי לכם שההיכל קום יקום, ואני נרגש מאוד היום – כי הוא קום יקום.

ראש עיריית ירושלים, ידידי משה ליאון, יהיה פה אתר נוסף שמפאר את הבירה שלנו, בכך שהיא משקפת במקומות כאלה את רוח העם. אנחנו מגשימים זאת יחד, על יסוד ההבנה שלמותם של קורבנות הטרור יש משמעות לאומית. חיילינו במדים נפלו על משמר המולדת, ואזרחינו בלא-מדים נפלו ביד אויב שמתנגד לעצם קיומנו במולדת. לצערי אני חייב להגיד את זה, גם העורף הוא חזית, חזית אזרחית.

172 שנים מפרידות בין החלל הראשון של פעולות האיבה, רבי אברהם שלמה זלמן צורף, שהיה ממחדשי היישוב היהודי בירושלים, לבין החלל האחרון לוסי די, שחייה וחיי בנותיה, מאיה ורינה, נגדעו בידי מחבלים נתעבים לפני פחות משבועיים בבקעת הירדן.

השנאה היא אותה שנאה, ההסתה היא אותה הסתה, אהבת הדמים היא אותה אהבת הדמים האכזרית, ובכל זאת יש הבדל תהומי בין אז להיום. בזכות עוצמתנו המדינית אנו באים חשבון עם כל מפגע, אנחנו הולמים בנחישות במחבלים הארורים וגם אל האחראים לרצח הנורא של נשות משפחת די נגיע, לא נרפא מכך.

ההבדל הגדול הוא שאז המרצחים התמודדו עם יישוב קטן שבקושי הצליח להגן על עצמו, והיום, אף על פי שהם גורעים מאיתנו ופוצעים אותנו ואנחנו קונים את חיינו בייסורים, אין ספק לגבי יכולתנו להדוף אותם.

פעם שאלת הקיום שלנו הייתה מוטלת בספק, היום – אינה מוטלת בספק. אבל המחיר כבד. אהובי נפשכם נקרעו מכם, ומאז הכאב והגעגוע אינם מרפים. משפחה ומשפחה, כל אחת מהן, חלל נפער בביתה. משפחה, משפחה, וזכרונותיה, אבל כאן בכוונתנו לקבץ את כל הזיכרונות להיכל אחד.

הזיכרון המלכד יהיה מוטבע בקירות הבית וימחיש את עומק הערבות ההדדית בינינו. כי גם אם יש בינינו הבדלים של דעה והשקפה, לפני כל דבר אחר אנחנו אחים ואחיות. הטרור שפגע בכוונת מכוון בחפים מפשע לא הבחין, ואינו מבחין, בין חילוני ודתי, יהודי ולא יהודי, איש ימין ואיש שמאל. גורל אחד פקד את כולם. אנו זוכרים את כולם ואנו מתחייבים בשם כולם להיאבק בטרור עד חורמה.

אני רוצה לומר דבר נוסף, זיכרון הוא לא רק שם או תמונה, זיכרון הוא גם רוח, ערכים, זיכרון הוא חיים של משמעות. יגל יניב שנרצח לפני חודשיים עם אחיו הלל בפיגוע בחווארה כתב פתק קטן שנמצא לאחר מותו בין חפציו. בערב ראש השנה האחרון יגל רשם לעצמו: "לסיים מסכת, לכבד יותר את המשפחה, להתנדב יותר". אמם של הלל ויגל, אסתי יניב, הקליטה בליל הרצח הודעה לנוער ביישוב הר ברכה: "תכינו מרק ותחלקו לחיילים". איזו גדלות נפש, איזו חשיבה על האחר. ברגע הכואב מכל, שבו שני ילדיה מוטלים לפניה כשהם נטולי חיים, היא דואגת לחיילים.

אלפי חללי פעולות האיבה בשנות התחייה הלאומית אינם איתנו, אבל נוכחותם מלאת האור תישמר בהיכל ההנצחה לדורי דורות. כל מי שנמצא כאן, כל מי שתרם לכך, תהיה לו זכות גדולה. אני רוצה לברך אתכם על כך ולומר לכם – זכר יקירינו יהיה נצור בלב האומה תמיד".

את הטקס הנחו רחל ואברהם פרנקל, הוריו של נפתלי פרנקל ז"ל שנחטף ונרצח עם חבריו גיל-עד שער ואייל יפרח, והשתתפו שר הרווחה יעקב מרגי, שר העבודה יואב בן צור, ר' הסגל צחי ברוורמן, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה אייבי מוזס ומשפחות שכולות.

וידאו: רועי אברהם, לע"מ
סאונד: יוסי כהן, לע"מ

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=I6cEdndy2M4?autoplay=1&w=600&h=420]

הבהרה: התוכן בכתבה מתפרסם באופן אוטומטי מעמוד היוטיוב על ידי IsraeliPM – התוכן והמדיה באחריות המפרסם בלבד.

38 תגובות

  1. לעמוד ולמרוד

    מרד גטו ורשה קרה לפני כשמונים שנה כשהגיעו ייסורים עד נפש ואי-אפשר היה לסבול יותר. אחר כך, כמו תמיד, כאשר מתרופף מעט הסבל החונק מהצוואר היהודי, חזרנו לסבול מגלי השנאה כלפינו, מתעלמים מהרצון התמידי שרוחש בעולם להיפטר מאיתנו בכל דרך אפשרית. גם היום, במדינת היהודים, כשחגורת השנאה הולכת ומתהדקת סביבנו, כל עוד אפשר איכשהו לנשום, אנחנו לא נתנגד לה.

    עוברות השנים שנרדפנו בגולה, ותמיד כשהסבל היה בלתי נסבל מרדנו, וכשהוא דעך חזרנו לשגרת האומה השנואה בלי לשאול למה שונאים אותנו כל כך?

    מזמן היינו צריכים לצאת בשאלה ולא לחזור בלי תשובה, אבל ישנה הסתרה שאופפת אותנו ואומרת, אין מה לעשות ככה נועדנו להיות, שק החבטות של העולם. נולדנו להיות שנואים, זה טבע הדברים. מצד אחד יש בזה צדק מסוים, באמת הטבע פועל כאן. מצד שני אנחנו לא לוקחים בחשבון את עומק המושג טבע. "הטבע", כמו שכותבים המקובלים, שווה ערך למושג "א-להים" (86 בגימטרייה).

    ישנה מידה של אמת בלתי מודעת במה שאומרים עלינו השונאים שלנו. אנחנו לא כמוהם. לכל עם בעולם יש אומנם טבע מיוחד לו, אלא שהייחודיות שלו שורשה בבסיס משותף לכולם, והיא מתלבשת על האנוכיות האנושית, כך שהעמים יכולים להבין זה את זה. אבל אף עם לא מבין את הקבוצה הזאת שנקראת יהודים, אנשים שקמים כעוף החול מכל ניסיון השמדה כאילו הם נצחיים, ומעוררים באומות העולם פעם אחר פעם רצון להשמיד אותם.

    אנחנו כל כך שנואים כי יש לנו משימה רוחנית: להתעלות מעל האנוכיות האנושית שמפלגת את העולם, להתאחד כאיש אחד בלב אחד אל הכוח האחד, ובהתחברות עימו להיות כמעבר של הכוח האלוהי לכל המציאות, לכל בני העולם.

    השנאה כלפינו ממשיכה להתעצם וחלון ההזדמנויות הצר הולך ונסגר. אסור לנו לנוח עד שנדע בדיוק מי אנחנו ולמה אנחנו קיימים, מה תפקידנו ולמה אנחנו מיועדים. אם לא נשאל, תבוא מכה קשה.

  2. נתניהו אני שמח שאתה ראש הממשלה של מדינת ישראל ברכות ואיחולים אתה ראש הממשלה הכי טוב בעולם בישראל שמי הוא אשר ברכות נתניהו ❤❤❤

  3. So speaks corrupt prime minister who organized submarine acquisition via his relatives and took steel shares windfall. "There will be nothing-" (because nothing will remain of Israel after his dictatorship

  4. God bless Israel and god bless you all and the great PM Benjamin nataniyaho and protect you sir and long long long long long long life Israel shalom 💙 💙 💙 💙 💙 💙

  5. צריך לעשות גם מקומות עבודה פרטיים וגם מקומות עבודה מולאמים שבמקומות העבודה הפרטיים מנהל יכול לפטר את מי שהוא רוצה (וגם כדאי לבטל את הרגולציה ולבטל את הקביעות) וכל אלה שמפוטרים הולכים לעבוד במקומות העבודה המולאמים

  6. Mám debilni otázku
    Bylo nebo vím
    Panna je do určité doby ok
    Einstein teorie super
    Ale žena je
    Muž taky
    Ale dítě ženského pohlaví ze vzduchu ?
    O může nejde

  7. תודה לבורא עולם שנתן לנו אותך במתנה גם הצלתה את המדינה מאסון וגם עשית שלום וכל מה שאתה עושה בורא עולם מצליח בידך יישר כוח בן של מלך יקר מפז ❤❤❤❤❤❤

  8. זמן קצר אחרי הטקס הגעתי לאתר לאחי בן ה-3 שנהרג בהפצצה על נהריה. הבור שבו הוכנסה אבן הפינה לא כוסה ולא סומן, ואני נפלתי לתוכו . פוניתי באמבולנס לבי"ח ונזקקתי ל-6 תפרים והחלמה של שבועיים. אני בת 83 ומזל שלא נפלתי על הראש . מקווה שבעתיד יקפידו על הבטיחות.

Back to top button