מבזקיםפוליטי / מדיני

"אל תהפכו את בתי הקברות הצבאיים לשטחי מריבה ומדון"

יו״ר המחנה הממלכתי, בני גנץ וחבר סיעתו, חבר הכנסת גדעון סער, נשאו היום (רביעי) דברים בפתח ישיבת הסיעה והתייחסו לאירועי הזיכרון בתקופה בה המתח החברתי גובר, ולהגעת הפוליטיקאים לבתי העלמין ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

בפתח דבריו, אמר גנץ: ״אתמול ציינו את יום השואה, שבו אנו מזכירים לעצמנו מדוע "לעולם לא עוד". מדוע מדינה לעם היהודי היא לא רק צדק היסטורי, אלא גם צורך קיומי. בשבוע הבא, נציין את יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה שהוא התזכורת הלאומית לאיך לעולם לא עוד. איך היינו ועודנו נכונים לחרף את נפשנו למען המדינה, ואיזה מחיר היינו ועודנו נכונים לשלם. קדושת הימים האלו גדולה עשרות מונים מהפוליטיקה. אני מבקש לקרוא לכל אזרחי ישראל, מימין ומשמאל, מכל העמדות, המגזרים והאזורים – ביום הזיכרון נעצור הכל. נכבד את מי שבזכותם אנו נמצאים פה היום. ונחבק את המשפחות השכולות. אני קורא לכל עם ישראל – אל תהפכו את בתי הקברות הצבאיים – לשטחי מריבה ומדון."

"ההתייחדות עם הנופלים ביראת הכבוד הראויה, היא חובתנו המוסרית כעם וכמדינה. ולנו, מנהיגי הציבור, יש חובה ואחריות לאומית להתייצב לטקסים ולמלא את שליחותנו. עלינו לגלות השנה רגישות יתרה. להקפיד על שיח שמכבד את זכר הנופלים ורק אותו. להשתדל ולהתייצב קואליציה לצד אופוזיציה בכדי להראות שכולנו מאוחדים ביום הזה. אני מכבד את המשפחות השכולות שמבקרות אותנו – מקבל כל אמירה שלהם באהבה ומחבק אותם. לכל אחת ואחד מהם חדר בתוך הלב של כולנו. ובכל זאת כולנו צריכים להיכנס לבתי העלמין לטקסי יום הזיכרון עם היגון האישי והלאומי, ולהשאיר את הוויכוח הציבורי בחוץ ולו ליום אחד בלבד. בני המשפחות השכולות – לא משנה מה יהיה, אני מצדיע לכם. נעשה הכל כדי לשמור בדרך עשייתנו על זכר ומורשת יקיריכם." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר גנץ: "גם בימים אלו, נמשך המאבק לשמירה על הדמוקרטיה הישראלית. אני מברך על ההידברות בחסותו של כבוד נשיא המדינה, שמתקיימת על ידי גורמים פוליטיים בסיוע אנשי מקצוע. לצד זאת טוב וחשוב שציבור גדול של פטריוטים ממשיך במאבק הלגיטימי למען הדמוקרטיה. המטרה שלנו, המחנה הממלכתי, לא השתנתה מהיום הראשון – חתירה להסכמות שיחזקו את הדמוקרטיה. ולצד זאת – לא ניתן את ידינו לפשרות עליה. נכנסנו לחדר עם חמישה עקרונות שמלווים אותנו בחודשים האחרונים – הם לא השתנו ולא ישתנו: לא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט; יקודם חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל; תישמר ביקורת שיפוטית אפקטיבית על השלטון; לא יהיו עוד חוקים שלא הוסכמו ושידונו במערכת המשפט בכנסת הנוכחית; העיקרון הנוסף הוא שלצד השמירה על הדמוקרטיה, יבוצעו מהלכים שישפרו את השירות והיחס לאזרחים. בלתי נתפס שיוצאים לרפורמה במערכת המשפט, מבלי שמה שבאמת נוגע לאזרח מטופל."

לסיום, אמר: "זה מוכיח שמה שרצו לשרת פה הוא את השלטון – ולא את העם. שהם רצו כוח בלתי מוגבל לעצמם, ולא מהלך שיש בו בכדי לשרת את האזרחים. מיד יציג פה חברי גדעון סער, שר המשפטים לשעבר שגם מוביל את הצוות שלנו בבית הנשיא, את התוכנית שגיבשנו בהקשר זה. רגע אחד לפני כן – אני מבקש להגיד: הסכנה להרס הדמוקרטיה לא הוסרה מהשולחן. אנחנו מחויבים לשבת בחדר עד שיצא עשן לבן, אך לעולם לא נניף דגל לבן על הדמוקרטיה הישראלית. אני פונה מכאן גם לתומכי החקיקה – יש לנו אתגרים חיצוניים רבים. המשימה שלנו והחובה שלנו, היא לצאת מהתהליך הזה מאוחדים יותר ועם דמוקרטיה חזקה יותר. נעשה הכל כדי לעמוד בה ולהגיע להסכמות רחבות. נהיה מוכנים ופתוחים לכל פתרון שעומד בעקרונותינו. ולקראת שבוע הבא נאחל לכולנו יום זיכרון ראוי ומכבד, ויום עצמאות שמח״.

שר המשפטים לשעבר ח״כ גדעון סער: "הממשלה עוסקת בעצמה באופן קיצוני. במקום מהלכים שתכליתם טובת האזרחים, יש מהלכים פרסונלים. במקום מחטפים כוחניים שנועדו לשבש את האזיונים והבלמים במשטר הדומקרטי – צריך לגעת בדברים האמיתיים מהם סובל האזרח בנקודות הממשק שלו עם המערכת. מהן הבעיות העיקריות במערכת המשפט מהן סובל האזרח במישרין או בעקיפין? עומס הליכים: היקף אדיר של הליכים בבתי המשפט, שיא עולמי בכתבי אישום נגד אזרחים. לא כל אזרח עבריין, לא כל דבר מצדיק חקירה ותביעה. מהן ההשלכות? עינוי דין לאזרחים. בית המשפט מתקשה לתת תשומת לב ראויה לכל תיק וזה מהווה פגיעה בתחושת הצדק. בתי המשפט אינם יכולים להתרכז בעיקר תפקידם. זה מוביל לפגיעה ביכולת לקיים הליכים יעילים בתיקים הכבדים. חייבים לצמצם את היקף ההליכים! חייבים לצמצם את עינוי הדין!"

"כשר משפטים נקטתי שורה של מהלכי כדי להתמודד עם האתגרים האמיתיים של המערכת למען האזרח. חלק מההצעות שהצגנו עברו קריאה ראשונה ואחרות הגיעו לשלב של תזכיר חוק. היום יש הזדמנות נדירה כשיש קשב ציבורי לבעיות של המערכת וצריך להציג פתרונות. תוכנית מעשית שתביא שינוי למען האזרחים וזה מה שאנחנו מציגים היום״. הוסיף סער.

בני גנץ - המחנה הממלכתי
ארכיון. צילום: קובי וולף

Back to top button