חדשות הארץמבזקים

"מוזיאון הגולגולות והשלדים": הסיפור המזעזע מאחורי נאום הנשיא

רבים מסיפורי הזוועות של השואה ידועים לקהל הרחב, אבל דווקא סיפור פחות נודע בחר נשיא המדינה, יצחק הרצוג, להציג הערב (שני) בעצרת הפתיחה הממלכתית ביד ושם, לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה: ״מוזיאון השלדים״ המצמרר על אדמת צרפת הכבושה, בו הנאצים התכוונו להציג את איבריהם של מי שבכוונתם היה להפוך ל״גזע נכחד״. בנאומו, הציג נשיא המדינה בפני הציבור הישראלי תמונה של אחד מקורבנות מוזיאון הגולגלות והשלדים שנרצח ואיבריו נשמרו לתצוגה במוזיאון זה.

זיגברט (זיגי) רוזנטל, היה בן 40 כשנולד בנו הבכור דני בברלין שבגרמניה הנאצית. "התמונה הזו היא תמונה נדירה שלהם יחד. רגע קטן, זך וטהור; בטרם ייחרב עולמם״ בתיאור כואב זה פתח הנשיא את נאומו הערב בטקס הממלכתי ביד ושם. התמונה צולמה בשנת 1939, בטרם נשלחה המשפחה כולה לאשוויץ. דני, היה כבן שלוש שנים בלבד, נשלח הישר לתאי הגזים ביחד עם אמו ארנה. זיגי נשלח בסופו של דבר למחנה ההשמדה נצוויילר-שטרוטהוף שבצרפת, שם נרצח ביחד עם עוד 85 יהודים, ביוזמתם של אנתרופולוגים ורופאים נאציים – במטרה לבתר את גופותיהם ולהציג את איבריהם באוסף מוזיאוני שיוקדש לנחיתותו של ה"גזע הנכחד"- העם היהודי.

״אוסף איברים של בני עמנו, אחינו ואחיותינו; שגופם נחתך, בותר, וחלקיו הוכנסו אל מבחנות ובקבוקי זכוכית, לתצוגה מסודרת ומקוטלגת,״ תיאר הנשיא. ״פעם אחר פעם אחר פעם – חוללו גופם וכבודם של קורבנות הפשע הנורא והחשוך הזה.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בסוף נאומו נשיא המדינה סיפר את סיפורה של שרה בומברג-בירנצווייג, שהשאירה את ביתה הבכורה, הדסה, בבית יתומים בבלגיה רגע לפני שגורשה למחנות המוות. "כשנפרדו הבטיחה לה שיום אחר יבוא, והן תיפגשנה שוב. שרה לא הצליחה לקיים את ההבטחה,״ שחזר הנשיא. שרה נלקחה למחנה ההשמדה נצוויילר-שטרוטהוף, ומשם מצאה את דרכה למוזיאון הפלצות של הנאצים בצרפת.

לימים ביתה הדסה, אותה בת שנאלצה לעזוב, עלתה ארצה והתיישבה במושב ניר גלים. היא קראה לביתה הבכורה על שם אימה, אשר גורלה לא נודע במשך שישים שנה – עד שהאמת המצמררת נחשפה.

״שוחחתי השבוע עם שרה פַּסְטֶל-בֶּל, נכדתה של שרה, שנמצאת כאן הערב יחד עם משפחתה,״ אמר הנשיא בטקס. ״זו התשובה המוחצת ביותר, למי שכינו אותנו – גזע נכחד. שרה ומשפחתה מגלמים את הניצחון ואת התקווה.״

צילום: באדיבות המשפחה
צילום: באדיבות המשפחה והארכיון הלאומי של איסלנד

Back to top button