מבזקיםפוליטי / מדיני

"ירידת מחירי הדיור חיובית אך התרחשה בגלל מהלכים שליליים"

למרות ימי הפגרה הכנסת החלה לדון בחוק ההסדרים, יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר בחר לפתוח בפרק התכנון והבניה כשהוא מבהיר לאוצר: "שלחתם מצגת יפה על רגולציה, אבל צריך פה כסף ולתקוף מכמה חזיתות. מצוקת הדיור היא הבעיה הכי גדולה של הציבור במדינת ישראל".

בפתח דבריו הדגיש היו"ר ח"כ אשר כי "לכל הצעות החוק שלפנינו יש מטרה אחת – טיפול במשבר הדיור והורדת מחירי הדיור. מדובר בנושא משותף למשרד הפנים, משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר שעליו להביא את המשאבים, כאשר גם הרשויות המקומיות שותפות משמעותיות וכך גם היזמים. אם היזמים לא ירוויחו לא יהיה פרויקט. רק בשיתוף פעולה, ביחד, נוכל להוריד את החסמים ונגרום לכך שהטיפול בתוכניות הדיור ירוץ במינימום בירוקרטיה ובצורה הנכונה".

הדיון היום (ראשון) בוועדה עסק ברפורמה להאצת הליכי תכנון כדי להביא להגדלת ההיצע בשוק הדיור. בין היתר הוצע להעביר תוכניות דיור של למעלה מ- 500 יחידות דיור, שלא יוכרעו בתוך 18 חודשים, לדיון בוועדת משנה של המועצה הארצית. עוד הוצע להאיץ הליכי תכנון בקרקעות בבעלות פרטית, באמצעות הפחתת שיעור הבעלים הנדרש לצורך קידום תכנון בקרקע פרטית מ-75% הנדרש כיום. לדברי האוצר, תופעת ריבוי בעלים בקרקעות פרטיות מקשה על קידום התכנון בקרקעות אלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"מספר אבות שותפים נושאים באחריות לפתרון משבר הדיור", אמר ח"כ אשר, "יש תופעה שמי שאחראי על משהו אחד אוהב לייעץ על משהו אחר, כל אחד צריך לפעול קודם כל בתחומו ונדרש שיתוף פעולה של כלל הגורמים מכל הצדדים.

"האבא הראשון הוא משרד הפנים ומינהל התכנון, שאמורים לדאוג יחד איתנו שההליכים ירוצו מהר עד כמה שניתן, אם הכלים הללו לא משתכללים נוצר לנו חסם מספר אחת ולצערי מדינת ישראל יודעת להיות מהמובילות בנושא הזה. האבא השני הוא משרד השיכון שצריך לדעת לקרוא ולתכלל מפה, סבסודים נכונים וזכאויות מותאמות.

"ויש עוד שותף לנושא", המשיך אשר ופנה לנציגי האוצר שהציגו את החוק, "שאוהב להביא מצגות על תכנון ובניה ועודף רגולציה. תבורכו על כך, אבל כדי לחסל את משבר הדיור צריך כסף והרבה כסף – לזמן מוגבל. כי כדי לשנות תהליך ומומנטום ולגרום לשוק להתנהל אחרת – נדרש לתקוף מכמה וכמה חזיתות. זו המשימה שלנו, עלינו להביא מזור לבעיה הכי גדולה של אזרחי ישראל".

נציג האוצר הגדיר כ"חיובית" את ירידת מחירי הדירות שצוינה בדוח שפורסם בסוף שבוע שעבר, היו"ר ח"כ אשר הגיב כי זו "ירידה חיובית שהתרחשה בעקבות מהלכים שליליים כדוגמת עליית הריבית, זה לא קרה בגלל הרחבת ההיצע אלא בעיקר בגלל נטל הריבית. המדינה לא יכולה להסתפק במהלכים כאלה, צריך להגביר היצע ולגרום שכל אזרח יוכל לממש את הזכות לקורת גג".

יעקב אשר - ועדת הפנים
ארכיון. צילום: דני שם טוב

Back to top button