טכנולוגיהמבזקים

פיתוח צה"לי מיוחד במינו: שימור זיכרונות השואה באמצעות בינה מלאכותית

לקראת יום השואה, פותח לראשונה בעולם chatgpt בנושא שימור זיכרון השואה. מדובר בפיתוח של צה"ל ועמותת חסדי נעמי, עבורה פותחה האפליקציה, שעתידה לצאת גם באנגלית גרמנית וערבית.

האפליקציה פותחה במסגרת האקתון של קורס קציני מודיעין ובימים אלו עולה לאוויר גרסה ראשונית שלקראת יום השואה תוצג בכל בתי הספר בישראל במהלך השיעור. זאת במסגרת ארועי זיכרון בסלון בכנסת בישראל.

שיתוף הפעולה בין הגופים הרבים קרם עור וגידים לאחר פניית חסדי נעמי לכנסת עם הרעיון שפיתחו צוערי היחידה אודות פיתוח טכנולוגי מיוחד שיעזור לשמר את סיפורי השורדים לדורות הבאים, הדבר יצא לפועל במסגרת האקתון של צוערי היחידה שאכן הצליחו במשימה. הצוערים הציגו למכונה את הסיפור של טובה פדר, שורדת שואה, ואימנו אותה להשיב לשאלות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התוצאה: "הוואצפ של טובה". סיפור חייה של טובה יכול בקלות להפוך לסרט או לסדרת מתח. כשהייתה בת 8.5 התחזתה טובה לבתו של קצין גרמני שמת במלחמה ועלתה בעזרת מסמכים מזויפים על קרון רכבת שהובילה קצינים נאצים ובהם אדולף אייכמן להונגריה.

השבוע, פנו בכנסת אל משרד החינוך בבקשה להקדיש שיעור היסטוריה ייחודי לסיפורה של טובה בבתי הספר באמצעות דבר שבני נוער יכולים להתחבר אליו – להתכתב בווצאפ. כך הם צפויים להתנסות בפיתוח הצה"לי.

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: "בפעם הראשונה אי פעם נבקש מתלמידות ותלמידי התיכונים להשתמש בנייד בזמן הלימודים כדי 'להתכתב' עם טובה וללמוד את סיפור חייה ברוח התקופה ובדרך חוויתית. באופן זה הם לא רק ילמדו אלא גם ייקחו חלק פעיל בשימור זיכרון השואה וסיפורי הגבורה. שיתופי פעולה פורצי דרך וחדשניים כמו זה של הכנסת, עמותת חסדי נעמי, צה"ל ומשרד החינוך היא הדרך בה ננצח את כל מי שמבקש להכחיש את זוועות השואה ונקיים את החובה המוסרית לזכור ולעולם לא לשכוח".

מפקדת הקורס שהובילה את הפיתוח יוצא הדופן מול הכנסת והעמותה אמרה: "זכות גדולה לפקד על קורס קציני הסייבר של אמ"ן עם צוערים וצוערות מוכשרים ואיכותיים, שנטלו חלק בפרויקטים בעלי השפעה חברתית גדולה. השקעת הזמן ואנרגיה המרובים של הצוערים לטובת אפיון צורך משמעותי שייתן מענה לפער חברתי או ציבורי ופיתוח מענה בר-קיימא שווים את מחיר הויתור על עוד סיור ועוד שיעור".

מראש ענף מפקדים במערך ההדרכה של אגף המודיעין, סא"ל י', נמסר: "הפרוייקט הוא דוגמא למייזם המתאפיין ביצירתיות, חדשנות, סטנדרט ביצוע גבוה ומודעות חברתית – בדיוק התכונות שאנו רואים כהכרחיות לקצינים באגף המודיעין בכלל, וביחידות הטכנולוגיות בפרט. אנחנו מכשירים את הצוערים להיות דמויות מובילות הן במישור הצבאי-בטחוני כלובשי מדים, אך גם במישור האזרחי כאנשי מקצוע שמצופה מהם לתרום מעצמם לרווחת הכלל".

ד"ר אורנה כץ אתר, מפמ"ר ההיסטוריה בחינוך הממלכתי אמרה: "את הפיתוח המיוחד יקבלו באמצעות הקישור מורי החטיבות העליונות וחטיבות הביניים, ומשם הוא יגיע אל התלמידים כמובן".

יו"ר עמותת חסדי נעמי, הרב יוסף כהן, אמר: "חסדי נעמי תומכת ביותר מ-100 אלף ישראלים באמצעות צי לוגיסטי שמשנע מזון וציוד חירום ל-45 נקודות חלוקה בישראל, בהם אלפי ניצולי שואה. בשנים האחרונות כשאנחנו מגיעים לניצולים הם מספרים לנו על החשש שיישכחו את ההיסטוריה ואנחנו משתדלים לעשות כל שניתן כדי להבטיח שזיכרונות השורדים, יישרדו גם הם".

יום השואה
ארכיון. צילום: קארן גילרמן

Back to top button