חדשות חוץמבזקים

מתכוננים למלחמה? צבא סין ערך תרגילים מסיביים סביב טייוואן

הצי הסיני דימה בשבת שעברה (8.4) תקיפות של מטוסי קרב מבוססי נושאת מטוסים בטייוואן. התרגילים סביב האי נמשכו עד יום שני.

בייג'ינג השיקה את התרגילים יום לאחר שנשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, חזרה מביקור בן 10 ימים במרכז אמריקה ובארה"ב, שם פגשה את יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, קווין מקארתי.

בייג'ין הזהירה שוב ושוב מפני פגישתה של צאי עם מקארתי ואיימה לנקוט "צעדים חזקים ונחושים" אם היא תצא לפועל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

משרד ההגנה של טייוואן דיווח ביום שני כי במהלך היממה, ארבעה מטוסי קרב מסוג J-15 חצו מעבר למרחב האווירי של האי.

הרמטכ"לים של הכוחות המשולבים של יפן אישרו בהודעה לעיתונות כי הכוחות היפנים צפו ב-80 המראות ונחיתות של מטוסים במהלך התרגילים הסיניים על נושאת המטוסים הסינית שאנדונג, שהייתה באוקיינוס ​​השקט ממזרח לטייוואן ובערך 230 קילומטרים דרומית לאי היפני מיאקו שבמחוז אוקינאווה. יפן הרימה לאוויר בתגובה מטוסי קרב של כוח ההגנה האווירית.

כמו כן, נאמר כי אחד עשר כלי שיט של חיל הים הסיני היו במים הטריטוריאליים של טייוואן.

לאחר תחילת התרגילים, בייג'ינג תיארה אותם כ-"אזהרה רצינית מפני קנוניה של כוחות הבדלנים בטייוואן עם כוחות חיצוניים, ומהלך הכרחי להגנה על הריבונות הלאומית ושלמות הטריטוריאלית".

דובר משרד ההגנה של טייוואן, סון לי-פאנג, אמר שהתרגילים של סין ערערו את האזור: "ביקורה של הנשיאה צאי הפך לתירוץ שלהם לערוך תרגילים ופעולותיהם סיכנו קשות את הביטחון של האזור שמסביב".

בייג'ינג ערכה תרגילים צבאיים בקנה מידה גדול דומים ברחבי טייוואן באוגוסט האחרון, לאחר שדוברת בית הנבחרים האמריקאי הקודמת, ננסי פלוסי, ביקרה באי.

התרגילים הללו כללו שיגורי טילים סיניים מעל האי, דבר שלא נראה עד כה בתרגילים הנוכחיים.

שר החוץ של טייוואן ג'וזף וו גינה את מעשיה של בייג'ינג והזהיר כי "נראה שהם מנסים להתכונן לפתוח במלחמה נגד טייוואן".

הוא הוסיף: "תראה את התרגילים הצבאיים, וגם את הרטוריקה שלהם, נראה שהם מנסים להתכונן לפתוח במלחמה נגד טייוואן. […] ממשלת טייוואן מסתכלת על האיום הצבאי הסיני כמשהו שלא ניתן לקבל ואנחנו מגנים אותו".

נראה שהתרגילים מציינים את הפעם הראשונה שבה הצי הסיני מדמה תקיפות של מטוסי קרב מבוססי נושאת מטוסים בטייוואן.

טייוואן וסין נשלטו בנפרד מאז סיומה של מלחמת האזרחים בסין לפני יותר משבעה עשורים, שבסופה נמלטו הלאומנים המובסים לטאיפיי. טייוואן עברה משלטון אוטוריטרי לדמוקרטיה בשנות ה-90 והיא מדורגת כעת כאחד מתחומי השיפוט החופשיים ביותר באסיה על ידי Freedom House, ארגון ללא מטרות רווח שבסיסו בארה"ב.

עם זאת, המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין טוענת שהאי המתנהל באופן עצמאי הוא עדיין חלק מהרפובליקה העממית של סין, ובשנים האחרונות, ככל שכוחו גדל, הבהיר מנהיג סין שי ג'ינפינג את שאיפותיו "להתאחד מחדש" עם האי – בכוח במידת הצורך.

התרגילים של סין התרחשו גם במקביל לביקור ממלכתי של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהתקבל בבייג'ינג על ידי שי.

בעקבות פגישתו, נראה היה שמקרון שאל אם צרפת צריכה להיות מעורבת במשבר טייוואן, ואותת שצרפת מעוניינת להישאר נייטרלית במקרה של מלחמה. גורמים צרפתיים אמרו מאוחר יותר שהערותיו פורשו בצורה לא נכונה.

ככל שהמתח בין ארה"ב וסין החמיר סביב טייוואן, הנשיא ג'ו ביידן אמר שארה"ב תגן על האי צבאית אם סין תתקוף, למרות שפקידי ממשל התעקשו שארה"ב תישאר מחויבת למדיניות "סין האחת" שלה, שלא מכירה רשמית בעצמאותה של טייוואן.

תרגיל צבאי סיני - טאייוון
ארכיון. צילום: Fan Lingzhi/GT

Back to top button