חדשות הארץמבזקים

הותר לפרסום שמו של הנער בן ה-16 שנפטר לאחר שימוש בסיגרה אלקטרונית

ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר נפטר היום (שבת) מידן קלר בן ה-16, תושב גדרה, לאחר שראותיו קרסו ככל הנראה לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

הוא פונה במצב קשה מאוד לבית החולים שם חובר למכונת הנשמה (ECMO) והיום למרבה הצער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק את עצמו מהמכונה.

מידן קלר ז"ל
מידן קלר ז"ל. צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

ממרכז שניידר נמסר: "בצער רב, אנו מעדכנים על פטירתו של הנער בן ה-16 שטופל ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר וחובר למערכת ה-ECMO בשל קריסה של ריאותיו, לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות. מפרטים ראשונים עולה כי הנער נפטר לאחר שככל הנראה ניתק עצמו מה-ECMO מסיבה לא ברורה. פרטי המקרה דווחו למשרד הבריאות, נבדקים בשעה זו וייחקרו בימים הקרובים. אנו משתתפים בצערה של המשפחה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, אמר שלשום שמעולם לא ראה מקרה דומה. "בכל 35 שנותיי במקצוע, זו פעם ראשונה שאני נתקל במקרה כזה. אנחנו יודעים מהספרות שזה מוכר. אנחנו יודעים שיש שכיחות גבוהה יותר בצפון אמריקה, אבל אם ימשיכו להשתמש בסיגריות אלקטרוניות, אז יש סכנה שיהיו יותר ממקרה אחד", אמר.

פרופ' עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים
פרופ' עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים

בעמוד הפייסבוק "המיזם למיגור העישון" נכתב אתמול: "זאת כבר לא שאלה של האם, אלא של מתי. אשפוזו של הנער בן 16 שריאותיו קרסו בעקבות שימוש בסיגריה האלקטרונית, מהווה עדות להפקרות המדינה ביחס להגנה על בני הנוער מפני המוצרים הקטלניים. מן הראוי שכלל הגורמים, בדגש על משרדי הבריאות, האוצר והחינוך, יגבשו ויישמו במיידי תכנית למאבק במגפת הסיגריות האלקטרוניות בקרב ילדים ובני נוער. שכן, כיום כבר ברור לכל כי גם ללא אשפוז, עשרות אלפי בני נוער גורמים לעצמם נזקים בריאותיים בלתי הפיכים בעוד שאין שום מבוגר אחראי שיתפקד בתור רגולטור שמפקח, אוכף, מסביר ומגן עליהם."

האזינו לראיון של שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון בתכנית "איפה הכסף" עם ליאת רון ואריה מליניאק ברדיו 103

מאיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון נמסר: יש צורך בשיפור האכיפה ובפיקוח הדוק על מוצרי העישון הממכרים והמזיקים לבריאות, כדי להגן על בריאות הציבור ובפרט על בריאותם של ילדים. סקרים מהשנים האחרונות מצביעים על עליה משמעותית בישראל בשימוש של בני נוער בסיגריה אלקטרונית חד פעמית. בגלל הזמינות והמחיר הנמוך, יחד עם מגוון הטעמים, הן קורצות במיוחד לבני נוער."

באיגוד קראו לממשלה לפעולה בנושא ואמרו: "אנו קוראים לממשלה לאסור לחלוטין על הסיגריה האלקטרונית החד פעמית ולדאוג לאכיפת איסור מכירת מוצרי טבק ועישון לקטינים".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "אנו משתתפים בצער הרב על מותו בטרם עת של מידן מרדכי קלר בן ה – 16 ומוסרים תנחומים למשפחה באבלם הכבד. אנו שולחים חיבוק של אהדה לבני משפחתו נוכח הכאב הנורא".

עוד מוסיפים באגודה למלחמה בסרטן כי "שימוש בסיגריות אלקטרוניות היא תופעה מדאיגה שהפכה לנפוצה בקרב ילדים ובני נוער בארץ, וחשוב שההורים וקובעי המדיניות בישראל ידעו את האמת המדעית מאחורי המוצר המסוכן אשר גורם לתלות פיזית ונפשית. בשנים האחרונות מדריכי הסברה של האגודה למלחמה בסרטן פועלים ביחד עם משרד החינוך בבתי הספר ברחבי הארץ בנושא סכנות השימוש בסיגריות אלקטרוניות ושאר מוצרי העישון ובכוונתנו אף לתגבר את הפעילות בשנים הבאות. לצד אלו, על קובעי המדיניות בישראל לפעול בנחישות ולשלב כוחות של חקיקה לא מתפשרת, אכיפה נמרצת ופעילות הסברה נרחבת של כל הגופים ביחד עם משרד הבריאות על מנת למגר את השימוש בסיגריות אלקטרוניות וכל מוצרי העישון בישראל."

"יש לזכור שסיגריות אלקטרוניות הן מוצר חדש יחסית וטרם נחשפו כל הנזקים הבריאותיים הנגרמים לטווח הארוך. יחד עם זאת כבר ישנם מחקרים מדעיים אשר חשפו סיכון מוגבר לאסתמה, הפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש, התנהגות אימפולסיבית, חוסר יציבות רגשית, דיכאון, חרדה שיעול ובחילות. בנוסף נמצא במחקרים גם קשר להתקפי לב ולחץ דם גבוה. למרות שחברות הסיגריות האלקטרוניות מקדמות אותן כחלופות נקיות, ללא עשן וללא סרטן – מחקרים מעודכנים כבר זיהו אצל המשתמשים, שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן. בנוסף ראוי להדגיש כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות גם גורם לעישון פסיבי באמצעות חשיפה לחומרים הרעילים שנמצאים באדי הסיגריות האלקטרוניות". ציינו באגודה למלחמה בסרטן.

מידן קלר ז"ל
מידן קלר ז"ל. צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

אביו של מידן ז"ל, יריב קלר ברוך כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ה' נָתַן וה' לָקָח, יְהִי שֵׁם ה' מְבֹרָךְ. אבל כבד ירד על עלינו. הבן היקר שלנו מידן מרדכי הלך לעולמו. יהי זכרו ברוך"

אימו של מידן ז"ל, ריני מוטט ברוך כתבה: "" ה' נתן,ה' לקח יהי שם ה' מבורך" מידן שלנו הלך לעולמו אתמול בלילה. הילד היפה שלי, הסנדוויץ שוקולד שלי החיים שלי איננו עוד איתנו 💔"

לפני ארבעה ימים בלבד, ביום הולדתו כתבה לו אימו ריני ברכה בעמוד הפייסבוק שלה, בשעה שהוא נלחם על חייו בבית החולים " יום הולדת שמח ילד יפה שלי. לפני 16 הגעת לעולם והכנסת כל כך הרבה טוב לחיינו, ילד סנדוויץ שוקולד מיוחד שמלא בכל כך הרבה דברים טובים. בימים אלו בהם אתה נלחם על חייך ועל אוויר לראותיך, ומתמודד עם מצב לא פשוט בכלל נוכחתיי לדעת איזה בן לתפארת גידלנו אני ואבא שלך עם נימוסים והליכות, דרך ארץ, כבוד והערכה לכל אדם, לא סתם כולם מתאהבים בך!

ילד יפה שלי, זועקת לבורא עולם שישלח לך בריאות איתנה במהרה, שיבריא ריאותיך ושתוכל לחזור הביתה ולחגוג את החיים כמו שמגיע לך ! אתה האור שלי, החיים שלי הנפש שלי ואני אוהבת אותך כל כך וגאה בך על מי שהפכת להיות. מאחלת לנו עוד המון טיולים משותפים של אמא ובן עוד ימי שופינג וימי כייף, עוד ישיבות על קפה ואוכל טוב, עוד שיחות ארוכות ומלאות תכנים ובילויים משותפים.

מאחלת לך שתמשיך לראות את הטוב, להוקיר אותו ולהודות לו גם כשהמצב לא פשוט [מי כמוני יודעת עד כמה זה קשה.] שתלמד מהשיעורים האלו של החיים, תוקיר אותם ותצמח מהם לגדולות. אתה נער חזק נפשית ופיזית, עם כוחות פלא מדהימים וכל אלו יתנו בך מופתים. מזל טוב חיים שלי🥳🥳🥳 אני רוצה לנצל את הבמה הזו להודות לכולכם אנשים יקרים בשם מידן ובשם כל משפחתינו על התפילות לשלומו. תודה שאתם זועקים יחד איתנו ומבקשים את בריאותו והחלמתו. שיהיה חג שמח, חג של פריחה שנזכה בבריאות ואריכות ימים וחיים מאושרים מלאים בשמחת חיים🫶".

Back to top button